Gå til innhold

Hvordan går det med vekta, jenter??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 7 til 9 et sted og har ikke lagt på meg noe. I tillegg til det spiser jeg ofte, men orker liksom ikke store porsjoner heller da. Tenker på mat stort sett hele tiden! I går natt holdt jeg på å stå opp for å spise, men jeg klarte å holde meg. Det var egentlig ikke noe lurt, for jeg ble kvalm...

Så hvordan er det med dere? Øker vekten? Jeg kan ikke huske fra de to andre om den den økte senere i svangerskapet eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i ellevte uke nå (10+1) og har lagt på meg ca en kilo tror jeg.. Allerede!! Spiser og spiser og spiser, huffameg... husker ikke helt hvordan vektøkningen var forrige gang, annet enn at når jeg var 5 mnd på vei hadde jeg lagt på meg 5 kilo, 6 mnd 6 kilo og endte tilslutt på 15. Håper ikke det blir mer enn det denne gangen, startvekten var også høyere enn sist så da blir jeg i tilfelle tung, uff.. Men forrige gang økte det altså mest på slutten med meg.

Skrevet

jeg er 11+6 og har gått op 2,6 kg!!!! jeg har vært veldig kvalm og spist mye pga det. det hjalp ikke med grønnsaker, så jeg endte med å spise masse brød istedet...:/

Skrevet

spiller det noen trille?

legge på seg skal man jo! det er jo noen so vokser inne i deg, og kroppen lagrer noen reserver til å fø på barnet, og til ammingen.

jeg har ikke badevekt, og kan derfor ikke måle meg heller jeg. hehe.

Skrevet

jeg har ikke turt å gå på vekta enda, sikkert fordi jeg VET jeg har lagt på eg.... buksene er trangere og magen buuuler... av fett! hehe..

Skrevet

jeg har lagt på med ca 1,5-2 kg og er 10 uker. Samme situasjon som en til skriver.Har vært og er så kvalm at jeg trenger mat. Hjelper ikke med et eple eller et knekkebrød. Må ha noe som metter.. men men! sånn er det!

Til deg som spørr om det spiller noen trille?!?!

ja faktisk.. det er godt å høre om man er "normal" i forhold til andre, det uavhengig om man har gått opp, ned eller er på samme sted! Tror nok ikke dette er lagt opp til en konkurranse om å legge på seg minst altså! La på meg 15 kg sist og det rant av igjen, og dersom det blir mer denne gangen kommer jeg til å passe på å holde meg sunn og i aktiviet! Rett og slett fordi man ikke trenger +30kg i svangerskapet!

Skrevet

Fra uke 6 til uke 9 gikk jeg ned 3 kg.. Skal til legen igjen i begynelsen på februar, så er litt spent på hva vekten viser da :)

Skrevet

det er så forskjellig fra person til person.. kommer ann på kroppsbygging og vekt fra før. så det er vanskelig å gå ut ifra hva som er normalt, bare ved å spørre andre. Best og snakke med lege :)

Skrevet

Jeg la på meg 20 - 22 kg i de to tidligere svangerskapene, og levde super sunt hele veien. Men dette er vel bare riktig vektøkning for meg... Har ikke hatt noen problemer å få bort kiloene, de har forsvunnet uten noen "innsats" fra min side. Til nå har jeg lagt på meg mellom 2 og 3kg, har vært super kvalm og da er brød eneste vei til en bedre tilværelse for meg :)

Skrevet

jeg mener da ikke at jeg hører her om jeg er normal eller ikke, jeg mener jo bare at for dager i løpet av de 9mnd føler man seg som en elefant! og da kan d være godt å høre at man ikke er den eneste med 10 eller 20 kg pluss på kroppen! Føler liksom svaret ble litt vridd her ja!

...og.. jeg mener også at vekt er svært forskjellig fra person til person, men 30 kg pluss pga en usunn livsstil er hverken godt for deg eller barnet.. det trenger vi vel ikke diskutere noe mer..!

Skrevet

var da voldsomt til temprament da. alle tolker det de leser litt forskjellig.

Men for å pressisere det mer da.. ALLE legger på seg..

Skrevet

Her er noe jeg fant på et forum på 2.trimester :)

Nyttig info

Vektoppgang er et annet tema som mange aldri blir lei av.

Gjennomsnittelig vektoppgang i svangerskapet (hentet fra Mammanett)

Foster 3500 gram

Morkaka 600 gram

Fostervann 800 gram

Livmoren 1000 gram

Brystene 400 gram

Blodvolum 1200 gram

Væske i vevet 1200 gram

Fett 3500 gram

Gjennomsnittelig vektøkning 12,1 kilo

Og det viktigste av alt når det gjelder vektoppgang er hvor mye du har behov for å legge på deg avhenger også av din vekt i utgangspunktet:

Undervektig 14 – 15 kg

Normal vekt 10 – 15 kg

Overvektig 8 – 10 kg

Svært overvektig 8 – 10 kg

http://mammanett.no/design.php?side=Graviditet/vektoekning

Her finner man tabell og graf for gjennomsnittelig vektøkning.

Husk at noen legger på seg mye i starten, men mindre mot slutten, og andre legger ikke på seg noe før sent i svangerskapet. Dette er også helt individuelt.

Skrevet

Gått ned tre kilo, men det hat heller noe med omgangsyken de siste dagene, før det hadde jeg ikke gått opp noe. Er 10+5, og forrige gang kom kiloene på slutten... pees, ikke gått ned alt heller fra sist. Men uansett så er det viktigst at lille banan og mamman har det fint :)

Skrevet

i utgangspunktet veier jeg like mye nå som da jeg var høygravid med nr.1...var veldig tynn før nr 1 og la kun på meg 11 kg( ingenting før uke 20 ca)...

ideelt skulle jeg vel vært 5 kg mindre nå, men det gidder jeg ikke bruke energi på å tenke på(er nok helt normal)..gleder meg til matlysten kommer tilbake, og hvor mange kilo som kommer får jeg bare vente å se...skal prøve å være flink til å trene;-)

foreløpig har vekten stått stille, tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...