rima Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Er i uke 17 nå og har de siste dagene hatt enormt mange kynnere. De vekker meg om morgenen og fortsetter utover dagen. Ble sykemeldt ut uka i første omgang. Legen mente kroppen reagerer på overanstrengelser. Jeg har vært kraftig forkjøla de siste dagene og hatt mye stress, så nå sier kroppen fra. Flere som har hatt det sånn? Det går seg vel til etterhvert? Har ikke lyst til at dette skal fortsette så veldig lenge. Vet at kynnere i seg selv ikke er farlig, men dette har vært unormalt mye på kort tid... Flere?
2009baby!!!! Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Samme her...jeg hadde de litt fra uke 17/18 og utover men ikke i stor grad. Etter juleferien har de bare økt i hyppighet for hver dag og jeg er nå delvis sykemeldt, så nå er jeg mer hjemme og slapper av. Men de øker likevel noe i hyppighet så jeg må ta det opp igjen ved neste kontroll hvis det ikke roer seg. Nå kommer de alltid når jeg går, om så 200 meter, og alltid ved "brå" bevegelser som at jeg reiser meg fra toalettet etc,virker som det ikke skal noe til lenger. Hmm.. Hvor mange kynnere er vanlig om dagen tro? Idag har jeg sikkert hatt 20-25 stk minst.
Yummy*Mummy* Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er i uke 24 og merker en del kynnere, med en gang jeg blir litt stressa eller "styrer" fælt. Merker de veldig godt på jobben, jobber i butikk og er i mye fysisk aktivitet. Har egenltig ikke tenk mye over det, men begynner å bli slitsomt og vanskelig. Burde jeg ringe legen og ta opp dette?
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Kynnerne mine begynte allerede i uke 13. Skjønte ingenting, men ringte jordmor som sa at det var veeeldig tidlig tegn på at jeg måtte ta det med ro. I jula var jeg 17 uker på vei, og da tok det helt av. Måtte ligge flere timer om dagen, og fikk ikke gå tur eller gjøre husarbeid. Jeg tror jeg hadde kynnere 22 timer i døgnet. Jeg måtte sykmeldes 100%, og slik har det holdt på - til for et par dager siden. Jeg er nå straks 21 uker på vei. Jeg har ligget og ligget i ukesvis - det var det eneste som hjalp for meg! Man må slappe av ti ganger mer enn man tror, jeg kunne ikke gå opp en trapp uten at det tok helt av. Dessuten er det kjempeviktig at man ikke bekymrer seg - psyken spiller mer inn enn man liker å tro. For et par dager siden oppdaget jeg at magen begynte å roe seg en time eller tre om dagen. Så ble det bedre og bedre, og nå er det ikke så hyppige kynnere lengre. Jeg er likevel sykmeldt 100% i to uker, jeg får ikke lov å stresse, ikke gjøre noe som krever mer enn kanskje et par-tre turer rundt om i huset. Tro meg, det hjelper å roe ned heeelt.
miriams Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Hei. jeg er også sykemeldt pga kynnere. er i utgangspunktet et risikosvangerskap av andre grunner. I første svangerskap ble jeg sykemeldt pga kynnere i uke 26, i dette i uke 21 med kynnere og småblødninger... Jeg klarer å holde kynnerne i sjakk med ikke å stresse, og å ta hvileperioder utover dagen. Klem
rima Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2009 Takker for svar jenter. Da vet jeg at det er flere som plages av dette. Kynnere er vel bare en måte å forberede seg til fødselen på, men det skal jo ikke ta helt av så tidlig? Sist svangerskap hadde jeg ikke så hyppige kynnere før to uker før fødsel, så det bekymrer litt når det kommer så ofte nå. I dag har jeg ligget strak ut på sofaen med vesla i barnehagen. Det hjalp på. Men jeg er jo klar for å gå på jobb igjen på mandag, men det bekymrer meg at det kan komme tilbake for fullt igjen... Noen som kan si noe om dette går over utover i svangerskapet, slik at man kommer seg i full jobb igjen? Eller er det bare ro og hvile som hjelper på? Uff, kanskje man må trappe ned litt...
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Etter min erfaring er det kun ro og hvile som hjelper - i ganske mange dager. Det går ikke over på en ettermiddag. Det er mulig du både må roe ned og sove mer. Det har hjulpet på meg, og jeg har vært veldig plaget, i mange uker. Når det er sagt er du jo gravid for andre gang, og da er det ganske vanlig med kynnere. På ultralyd fortalte jeg jordmora om situasjonen min, og hun ordnet meg time til livmormunnkontroll i uke 26. Ser fram til det.
tg85 Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Jeg er i uke 21, og har nettopp fått ganske kraftige kynnere. Ble vekket av dem inatt og kjenner at jeg må gå litt fremoverbøyd for ikke å ha vondt. Er på jobb nå men har heldigvis mye stillesittende arbeid. Det er ikke noe godt å gå rundt. Håper det gir seg ..... Har ikke lyst til å bli sykemeldt!!
Barbarella og froskebarna Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Hvordan kjennes kynnere egentlig ut?
SolstråleneMine<3 Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Kynnere er livmoren som strammer seg og forbereder seg på fødsel.. Du kjenner det med en gang, fordi hele magen strammer seg og livmoren/magen blir hard..
alse Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 I mitt første svangerskap lå jeg i 11 uker pga kynnere. Jeg måtte planlegge når jeg skulle gå på do, for jeg fikk så sterke smerter av å gå fra sofaen til badet at det ofte var umulig. Mot slutten ble jeg litt bedre og prøvde å gå ut en tur. Etter 100 meter måtte jeg ta taxi hjem... Fordelen var at når jeg kom til fødselen tok det mer enn 18 timer før riene var verre enn de kynnerne jeg var vant til, og jeg opplevde fødselen som overraskende lett. Jeg gikk svangerskapet ut (legen var redd for tidlig fødsel) og alt gikk bra. Så langt jeg vet er det uvanlig å kunne gjenoppta normale aktiviteter hvis kynnerne først har slått til. Selv om de roer seg, kommer de tilbake med en gang du stresser. Det er altså liten vits i å tro en kommer tilbake i full jobb. Men de fleste kan ha det helt fint hvis de lever rolig - feks delvis sykmeldt.
Julie09 Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Jeg lurer også på hvorden det kjennes ut. Er det som smerter i magen? Hvor merkes de? Hvordan? Varer de lenge? Forklar litt mer.
rima Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2009 Til dere som lurer på hvordan man kjenner kynnerne; Det er en sammentrekning i livmoren som gjør magen helt hard. Om man ligger på senga eller sofaen og holder hendene over magen er den jo til vanlig helt myk. Når en kynner kommer, defineres magen mer og du kjenner hvor langt livmora strekker seg opp. Nå i uke 17 når kynnerne kommer, er det som å ha fosteret inni hånda når jeg holder over magen. Hånda dekker den akkurat. Til nå er ikke kynnerne spesielt vonde, bare ubehagelige i og med at de kommer så hyppig. Til vanlig er det bare som stikninger. Jeg må si jeg blir litt bekymret når jeg leser alle svar over her. Det virker som dere jenter som har vært plaget med dette har måttet legge inn årene helt og delvis. Jeg tenkte at dette bare varte en liten stund og så var jeg i form igjen. Får se hvordan det blir å jobbe igjen, men skal forberede meg på at det kanskje ikke går å jobbe fullt. Takker masse for svar! Interessant å høre andres versjoner av disse "definerte magene"..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå