Gå til innhold

Barneoppdragelse... Hvilke sanksjoner/straff er "lov" da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker egentlig lite straffer her, ungene hører som regel etter (dog innimellom etter beskjed nr.234412... :7)

Selv har jeg bestemt satt trassige 3-4 åringer bestemt inn på gjesterommet, med beskjed om hvorfor de ikke får være sammen med oss for noen minutter...

Dette har likevel ikke skjedd ofte, kanskje 5-8 ganger pr unge..

I min pure ungdom, som helt ung mamma, prøvde jeg dette med å knipse på fingrene, men det funket hverken for meg eller vår eldste datter så det ble med prøvinga.. ;0)

Men hva er "greit" liksom? Selv heier jeg på bestemt "NEI" og gjerne å fjerne ungen. Funker ofte med avledning, men ikke alltid...

I ytterste konsekvens har jeg altså satt ungene ut....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke fulgt med på kveldens debatt, men vi sanksjonerer selvsagt uønsket oppførsel på flere måter. Den strengeste er vel at de må sitte på en krakk på gangen i så mange minutter alderen er slik de får roet seg ned. Gjør det ikke i sinne og forklarer hvorfor det skjer, og de har fått flere advarsler. Det er jo umulig å få kontake med et barn som er over styr, men gir alltid uttrykk for at vi andre ønsker at de raskt kan komme tilbake i det sosiale samværet. Å fjerne barnet fysisk fra situasjonen er vel det sterkeste vi gjør.

Skrevet

Jeg burde være myyye flinkere på avledning, men syns det har så lite slagkraft her...uff. Her blir det dessverre en del "nei", men prøver å bruke alternativer..

Som oftest blir det en-to advarsler, med beskjed om at hvis hun ikke hører etter så går vi en tur i gangen så hun kan tenke seg om, evt. at jeg tar fra henne det hun driver med (og driver med på en måte som ikke er lov). Og ofte sier jeg det på den måten at "du, det der er ikke lov/sånt gjør vi ikke, MEN du kan gjøre DETTE her i stedet!".

Viktig å vise dem hva de KAN gjøre, og ikke bare hva de IKKE kan gjøre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...