Nonsense Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hvis man ikke har begynt å studere før, men er så heldig at man har termin rundt september, altså rett etter studiestart, så kan man søke om studieplass, være på plass de første par dagene og deretter ta permisjon, og lene seg tilbake og motta penger uten egentlig å ha opparbeidet seg noe som helst. Jeg er 19 år og har termin 28. mai. Har ikke begynt å studere og har ikke opparbeidet meg permisjonspenger fra jobb. (BF er selvstendig næringsdrivende, jobber hjemmefra og tjener godt). Jeg vurderer å prøve på å søke studieplass til høsten, dukke opp de første dagene, og deretter si at jeg trudde jeg var klar for å begynne å studere når babyen var 2-3 måneder, men det er jeg ikke allikevel, så da vil jeg gjerne gå ut i fødselspermisjon. En ansatt på informasjonen på UiO som jeg og kjæresten min pratet med i høst trudde at dette skulle gå, og var enig i at det er urettferdig at kun de som er så heldige og får baby på høsten får benytte seg av permisjon fra studier uten å egentlig ha studert en stund. Men hun var altså ikke sikker... Hva mener dere? Trur dere det kan gå? Og hva med engangsstønad? Den er det vel ikke meningen at man skal få om man går ut i fødselspermisjon fra studier? Så om jeg får den, så vil jeg isåfall bli nektet å få permisjon da, eller hvordan fungerer det trur dere? Og hva om jeg ikke søker om engangsstønad pga dette, og så feiler planen min og jeg får ikke permisjon fra studier. Kan jeg få engangsstønad på etterskudd da?
Staark Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Du må ha hatt rett på penger fra lånekassen 6 mnd før du går ut i permisjon, for å kunne få fødselsstipend. Altså 6 mnd før barnet er født. Om du altså bare sitter hjemme og "gjør ingenting" så har du ikke rett på noe annet enn engangsstønaden. Permisjon fra studiet det får du, men ikke betalt av lånekassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå