Gå til innhold

ang dåp, hvorfor/hvorfor ikke?

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere valgt å døpe barna deres?

Jeg har valgt å døpe mine barn, både jeg og samboern er døpt og vi vil at de skal vokse opp med den kristne tro. Jeg synes også det er riktig å døpe barna, da er det også lettere for de å velge om de vil komfirmere seg når den tid kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har døpt barna våre pga tradisjon, fordi de skal slippe å døpe seg som 15 åringer hvis de da ønsker å konfimere seg, og fordi vi (spesielt mannen) er kristne.

Skrevet

Her valgte vi å ikke døpe, vi holdt i stedet navnefest gjennom human-etisk forbund og samlet familiene og ønsket mini velkommen til livet og familien vår. Jeg er ikke døpt, samboeren min er døpt, men ingen av oss ser på oss selv som kristne. Tilhører ingen trosretning.

Dersom mini vil døpes senere i livet, i forbindelse med konfirmasjon eller av andre grunner, skal han selvsagt få lov til det.

For vår del ville det blitt hyklersk å stå og love at vi skulle oppdra ham i den kristne tro, bedre at han lover det selv dersom han tar det valget når han blir eldre.

Skrevet

Vi er ikke kristne og har derfor ikke døpt ungene våre. Vet at noen prester synes det er "greit" at folk gjør det av tradisjonelle grunner, men for meg blir det falskt å gjøre det når jeg ikke kommer til å oppdra dem til å bli kristne. Har heller ikke noe godt forhold til kirken selv.

Skrevet

Barna mine er ikke døpt nei, av den enkle grunn at de skal få velge sin tro selv:)

Skrevet

Man velger vel ikke troen til ungene ved å døpe dem?

Skrevet

Ja, vi har døpt våre. Vi vil at de skal vokse opp med en religion, for forskning viser at det er vanskelig å "velge" en annen religion når man er voksen hvis man ikke har "gude- ideen" inne fra man er liten. Enten er man religiøs eller ikke, på en måte. Jeg er kristen, men mannen er vel ikke så veldig kristen, men vi mener begge at de skal ha et godt utgangspunkt. Det er også mange ting som er enklere å forklare hvis man har en religion å gå ut fra, for eksempel om døden.

Skrevet

Mine er ikkje døypt, fordi me ikkje er kristne. For meg hadde det blitt heilt feil å stå og love å oppdra mine barn i den kristne tru når eg veit veldig godt at det ikkje vil skje. Har faktisk såpass respekt for kristendommen at eg ikkje vil lyge i kyrkja :-) Er sjølv utmeld av statskyrkja, mannen min er eit veldig passivt medlem.

Skrevet

blond: Dåpen er den mest dyptgående og den viktigste handling et menneske kan bestemme seg for å gjennomføre! Store ord? Ikke i det hele tatt, for dette har med Guds dimensjon å gjøre og skal ikke tas lett på. Det er ikke en "fin tradisjon" uten dypere hold, men en "avtaleinngåelse med Gud vår Far og Livgiver -

Dåpen er fra Gud ment som en renselse, en dag for tilgivelse og en dag Han gir den viktigste gaven vi noen gang kan få: Hans Hellige Ånd som tar bolig i oss. Det betyr egentlig at Gud og Jesus flytter inn, fordi en døpt, sann kristen er blitt et Guds tempel!

For den som går til dåp er det en handling av overbevist tro på Gud og Herren Jesus. I dåpen blir han eller hun vasket ren for sine synder som er samlet opp gjennom livet. Det skjer ved full neddykking for at hele personen symbolsk skal bli vasket ren. Ordet dåp kommer av det greske ordet baptizo som betyr "helt våt" utledet til "full nedsenking i vann".

så ja, da velger du den troen barnet skal ha......

Skrevet

H@ppy, jeg respekterer at ikke du har døpt dine barn, er ikke ment som kritikk, men jeg er litt uenig med deg i denne uttalelsen din. Jesus var voksen da han ble døpt, og visste hva han gikk til, et barn derav barnedåp velger ikke selv, men foreldrene kan velge å oppdra barnet i den kristne tro. Barnet velger selv om det vil komfirmeres og da videreføre dåpsløftet som foreldrene har gitt da barnet ble døpt.

Skrevet

ergo, er du kristen til du igjen fornyer løftet ditt ved dåpen.... barnet har ingen valg, frem til konfirmasjonen...hehe:)

Skrevet

Men om foreldrene er kristne eller i allefall velger å tilhøre statskirken må de jo kunne bestemme over barnet og velge å oppdra barnet i den kristne tro til de er gamle nok til å evt velge å melde seg ut av statskirken.

Tror det er vanskeligere for en 15/16 åring å måtte døpe seg først om de velger å komfirmere seg enn å "bare" komfirmere seg. Jeg tror også det er mange flere som velger å meld"e inn" barnet(døpe det) enn de som velger å melde seg ut av statskirken når de er gammel nok til det.

Skrevet

Dåpen er den mest dyptgående og den viktigste handling et menneske kan bestemme seg for å gjennomføre!

- sier du -

Ut fra det du sier her kan ikke spedbarn døpes da de ikke kan bestemme noe som helst. Å bestemme dette forutsetter at man kan velge og gjøre seg en mening om ting. Det krever en viss alder og modenhet, som man naturlig nok ikke finner hos spedbarn.

Hvis dåpen er ment som renselse og tilgivelse; hva skal spedbarn tilgives for? Høres mer ut som du snakker om nattverd her. I det minste voksendåp.

Jeg mener at man ikke velger barnets tro. Man velger selv hva man vil tro på og dåpen spiller en mindre, om noen, rolle. Det er det daglige budskapet som når inn til barna, den sannheten man jevnlig formidler, uansett hva det handler om. Det er mulig å vokse opp i et kristent hjem og ikke bli det selv og motsatt.

Jeg har hørt prester uttale at folk er velkomne i kirken for å døpe barna sine eller for å vies, selv om de ikke er kristne og gjør det for tradisjonens skyld.

Skrevet

Om dette å døype for å gjere det lettare å velje... Om dette er einaste grunnen, syns ikkje de det er ein litt lettvint omgang med noko så seriøst som religion virkelig er? Kanskje ein burde melde dei inn i andre trussamfunn og :-) Men alvorleg tala: om ein 14-15 åring verkeleg vil vere kristen, trur eg ikkje dåpen er noko stort hinder, kjenner til fleire som har gjort dette, og dåpsdagen har då vore ein ekstra liten festdag i familiane det gjeld. Då utfordrer ein ungdommane til å ta eit reelt valg i livet, noko eg trur ein 14-åring kan ha godt av!

Dette er sjølvsagt kun litt tankespinn frå mi side, eg reknar med dei fleste har meir samansette grunnar enn dette for å døype barna sine.

Skrevet

siden min barns far er muslim og jeg er kristen, valgte vi å ikke dytte noen av religonene på barna før man kan velge selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...