Gå til innhold

Hvor mye sukker får din 3/4 årige??

Anbefalte innlegg

Skrevet

A+L får stort sett aldri cornflaces ol. (andre matvarer fulle av skjult sukker), de får ketchup tilsvarende 2 ganger i mnd, vingummi tilsvarende 3 stk i mnd (får generelt ikke godteri), kake eller boller tilsvarende en gang i uken (baker en del...), de får ikke sukker på grøt, pannekaker eller havregryn (bortsett fra risengrøt da,-der KAN man jo ikke ta vekk sukkeret!!!). Kun litt yogurt, saft eller juice. Kanskje en gang i uka.

I forhold til mange går vi opp i økologisk mat (ganske mye lettere her i Danmark enn hjemme kanskje?), e-stoffer og sukkerinnhold. Men jeg føler alikavel at de muligens får for mye. Når man leser artikler om hvor mye en liten kropp egentlig kan klare...som sagt baker jeg jo minst en gang om uka, og sparer jo ikke på sukkeret i ei kake vel! Men tenker som så at e-stoffene ihvertfall er ute av veien:o)

Tenker dere på sånne ting? Eller er folk flest likeglade med det, så lenge ungene er friske og raske??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å holde oss til godteri på lørdag, hun vil gjerne bare ha litt sjokolade da.

baker og har kjeks ca 2-4 ganger pr mnd.

Hun får endel saft, skulle gjerne kuttet ut det, men samboern drikker også endel saft, og jeg synes ikke det er riktig om han skal "pimpe" og ungene ikke får. Vi bruker ikke light saft da de ikke er gode, og sikkert full av e stoffer.

Syltetøy spiser hun ikke, nugatti får hun max 1 gang i uka. Cornflakes, honnikorn og slikt får de av og til.

Skrevet

De får lite "tilført" sukker som godteri, saft, is, frokostblandinger osv, men det er gjerne sukker i posegryterett (som vi har en gang i måneden), en del pålegg (som ikke er syltetøy, nugatti osv), de får det i rosiner og en del andre matvarer.

Vi er ikke ekstreme på sukker, synes ikke kaker er den store trusselen, men har et normalt forhold til det. Barna mine får i seg mindre sukker enn andre barn vi kjenner, men likevel langt mer enn ingenting. Jeg synes det er viktig at de har et godt forhold til mat og ikke oppfatter noen typer mat som fy-mat. Bedre å ha en avslappet forhold til det, ingen sensur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...