Nemi00 Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hei! Jeg har et spørsmål som dukket opp her, og som jeg har fundert en del på. Kanskje noen av dere erfarne her kan svare meg? Hadde første eggeløsning etter p-piller forrige uke, og venter på IKM neste helg. Prøver egentlig å roe meg, og tenke at TR kommer, er jo bare i 1. pp ;o) Vil, som de fleste, gjøre "alt" riktig nå. Også i forhold til hva jeg får i meg. Tar Folat, og gått ned på koffein etc. Så til spr: Alle vet jo at man ikke drikker under en graviditet. Dette er jo godt dokumentert og innarbeidet hos de fleste. Men er det da slik at dere unngår helt alkohol og andre ting mellom eggeløsning og TR hver måned i tilfelle graviditet? Jeg har alltid tenkt at det ikke er noe prob å ikke drikke, men nå som prøvingen har begynt så strømmer plutselig middagsinvitasjonene på! Og sier jeg nei vet jeg det blir diskusjoner i vennegjengen... hehe
ønsker spire 87 Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 jeg lever som vanlig til jeg får positiv test.. barnet får ikke i seg alkoholen/koffeinen jeg drikker før i uke 6.. å da vet de fleste at de er gravid.. bare kos deg du.. blir gal vist du skal leve som en gravid helt til du blir det..
Cecilie+Liam Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 jeg tror ikke det skal være noen fare å drikke litt i prøveperioden. tenk moderate mengder! jeg skal nå forsøke å holde meg helt unna i en måned eller to, bare for å ha forsøkt det også.. ! har hatt to såkalte kjemiske graviditeter, og begge gangene har jeg drukket og røkt ganske mye.. (var ikke blitt en helt seriøs prøver på det tidspunktet) men det kan selvsagt komme av maange andre grunner også! som alle sier så flott her inne, stress ned og nyt livet! og for de fleste vil det si hyggelige middager med god vin og gode venner
idamamma-00 Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Vi har diskutert det samme her i huset, og mannen min sier at dette kan jo pågå i mange måneder... Så det blir litt voldsomt å skulle leve som gravid i mange mnd før man er det tenker jeg, men vil for all del ta det rolig i perioden mellom EL og mensen - et glass eller to!!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Hørte for kort tid siden et foredrag om svangerskap og alkohol. I følge forskere så KAN skader (ikke nødvendigvis synlige utenpå) opptre allerede fra 3-4 ukers svangerskap, altså FØR de fleste vet at de er gravide. Jeg kommer definitivt til å holde meg langt unna alkohol mellom EL og TR.. men hver sin lyst.. Dette er bare en av mange tekster om emnet, sakset fra et google-søk: "Alkohol i svangerskapet kan gi barnet store skader Barnenevrolog Liv Marie Lægreid ved Haukeland Universitetssjukehus intervjuet av Marianne Næss Kvinner som er gravide må holde seg langt unna alkohol. For selv et moderat inntak av alkohol kan øke risikoen for fosterskader i betydelig grad. Misbruk av alkohol kan blant annet føre til alvorlige hjerneskader samt adferdsproblemer hos barnet. I verste fall kan fosteret bli påført føtalt alkoholsyndrom eller føtale alkoholeffekter, sier barnenevrolog Liv Marie Lægreid. Total avhold er viktig i svangerskapet. Dette er konklusjonen til en ekspertgruppe, nedsatt av Sosial- og helsedepartementet. Både norske og utenlandske undersøkelser viser nemlig at alkohol i graviditeten kan føre til store skader på fosteret – uansett når i svangerskapet mor drikker. Det verste av alt er at disse skadevirkningene er livsvarige. Det finnes heller ingen sikker grense for alkoholinntak hos gravide. Gravide, som allerede har drukket alkohol, bør derfor stoppe å drikke umiddelbart for å minimalisere videre risiko, mener gruppen. Planlegger man å bli gravid, må man heller ikke drikke alkohol. Også i mange andre vestlige land gir myndighetene liknende advarsler. - Det er ikke noe annet rusmiddel som gir så store skader på fosteret som alkohol, sier barnespesialist Liv Marie Lægreid."
Snøhetta Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Jeg er totalt avholdende hele tiden. Ja, det fører til en del kjipe "løgner", men jeg føler at det er verdt det.
MK73 Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Jeg drikker ikke mellom EL og mensen i perioder der jeg vet jeg kan ha blitt gravid. ..og så lenge som jeg har holdt på med dette (snart 5 år) så har nok noen kanskje diskutert det, men det bryr meg lite. For meg er dette ingen stor forsakelse. Uansett er det slik at hver enkelt må finne ut hva man er komfortabel med når det gjelder dette spørsmålet.
Nemi00 Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2009 Tusen takk for interessante svar og diskusjon. Jeg husker den rapporten du refererer til var omtalt i media i fjor (det ble vel også satt i gang en kampanje rundt den?), men den ble også kritisert for å være for ensrettet og hysterisk. Dette er veldig interessant å høre deres synspunkter på. Tusen takk. mvh en som er fersk i dette gamet
Mamma's Magic Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Når det gjelder oss som er fra 30 år og oppover, muligens yngre også, så var det vel ingen av våre mødre som visste at de ikke skulle drikke alkohol under svangerskapet. Alle mødrene til mine venninner, samt min egen, har fortalt at de gikk på fester som de pleide, selv om de var gravide. Nå drakk vel sikkert den generasjonen mindre enn vi gjør i dag, men mitt poeng er: jeg tror ikke det er krise om man har drukket frem til man finner ut at man er gravid, hvis det er i løpet av en måneds tid etter unnfangelsen. Hadde dette vært så skrekkelig som enkelte skal ha det til, ville det ikke vært et normalt menenske i Norge mellom 27 og 45 år, de ville alle vært ofre for alkoholskader. Samtidig mener jeg ikke at man skal helle innpå når man er gravid, men jeg tror ikke det er farlig om mor ufrivillig har utsatt fosteret for en fest eller to tidlig i graviditeten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå