Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 mener da å innta noe eller få noe innplantet... Jeg har prøvd spiral og p-piller...nå er jeg ferdig... har fått to unger, skal ha et par til..men jeg blir ikke å bruke noen type prevansjon annet enn kondom. Virker som at alle andre heller propper kroppen sin full av hormoner eller fremmedlegemer... er det bare jeg som syntes at kondom er en fullverdig prevansjonsmetode på lik linje med andre alternativer??
lindynatt Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Vi brukte kondom i begynnelsen mend et er liksom ikke særlig stas, ødelegger mye av spontaniteten og det gir ikke samme følelse... Men jeg tåler ikke hormoner, micro pille gjør meg deprimert, noe annet har jeg ikke prøvd da jeg er ufruktbar, slipper vi prevensjon. Men hvis dere er ferdig med barn, hvorfor ikke sterilisere seg?
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2009 nei,vi er ikke ferdig.. skal ha noen til..bare ha en liten pause mellom ungene...hehe... syntes derfor ikke noe om å skulle starte med noen type prevasjon da de fleste har en viss risiko for at man kan bruke ekstra tid på å bli gravid senere...
Lillemus&mamma'n Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Jeg kan ikke bruke hormonpreparater fordi jeg har hatt blodpropp, så vi brukte kondom i 2 1/2 år, så valgte vi å få barn : ) Blir veldig overrasket over jenter som nekter å se kondom som et alternativ! Har en venninne som har hatt to spontanaborter, og fikk beskjed om å vente tre måneder med å bli gravid igjen, men ikke bruke prevensjon- Da får dere vel bruke kondom, sa jeg da, men det var visst helt uaktuelt. Snodig! Kjenner tre andre jenter på min alder som har hatt blodpropper pga p-piller, likevel er det mange jeg kjenner som ikke engang vurderer å kutte ut hormonbasert prevensjon!
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2009 hva er negativt med kondom egentlig?? man kan ha de overalt (skuffer og skap i hele huset), man kan ha det morsomt i påtakingen av den, man slipper uplanlagte svangerskap, og man slipper alt "griset"...hehe.. ser kun det positive jeg.. ;-)
Lillemus&mamma'n Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 Jeg og! Med kondom behøver det ikke å være meg som går på badet etterpå : ) Stort sett gjør man jo det uansett, men de gangene man er "komatrøtt" kan man bare sovne, uten fare for masse kliss dagen etter ; )
Peders mamma Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Det er det beste spør du meg..hormone-prev er ikke noe for meg har jeg funnet ut ! Blir helt kokkeliku i hodet av p-piller o.l..p-ringen gjorde syklusen min helt tullete..så nei, ikkeno mere slik i min kropp!
Kickie Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Jeg ønsker heller ikke å bruke noe mere hormonbasert prevensjon når Lille er kommet ut. Alle p-pillemerkene jeg har prøvd har gjort at sexlysten forsvant, og de fleste av dem gav meg hodepine i tillegg. Problemet med kondom for meg er at jeg blir så sår av dem. Så om jeg hadde funnet et prevensjonsmiddel uten hormoner og med få bivirkninger som jeg kan bruke, hadde jeg vært strålende fornøyd
lindynatt Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Hvis dere har regelmessig syklus finnes det jo andre alternativer. Søsteren min og mannen brukte ikke prevensjon bortsett fra naturlig ved å vite når ca EL kom og avstå fra sex i 3 år uten uhell. Da de bestemte seg for å prøve på å få en liten en, gikk det 3 måneder. med nr to klaffet det på første forsøk. Kondomer ødelegger for min del følelsen og det er ikke morsomt å ta det på. greit jeg er jo "heldig" siden jeg ikke blir gravid men...
Grigri m/3 gutter Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Jeg, som mange andre her, vil ikke ta hormoner mer fordi jeg blir så forandret. Jeg vil heller ikke ha spiral, det byr meg imot å få den innsatt og å i det hele tatt ha noe der inne. For meg er kondom er bra alternativ, men sambo hater det.... Dermed er det duket for sterilisasjon etter at disse siste to er kommet ut. Håper å få overtalt sambo til å gjøre det, da det er et mye mindre inngrep enn for meg. Her jeg bor kan jeg ikke få sterilisering gjort samtidig som et keisersnitt fordi de krever 4 mnd betenkningstid, og jeg sa fra for sent :/
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 Jeg synes IKKE noe om kondom når jeg er i et fast forhold. Kanskje mange mener det er sprøyt, men både jeg og sambo er enig om at sex rett og slett ikke er noe vits i med kondom - så mye sensitivitet ødelegger det for oss. Merker godt at jeg reagerer på hormonene i p-piller etc, men etter denne fødselen er det spiral eller rett og slett sterilisasjon for vår del. dvs jeg vil ikke helt utelukke et barn til, men kommer til å sjekke muligheten for at sambo kan fryse ned noen svømmere før han klipper strengen (det kan i de fleste tilfeller reverseres, men i tilfelle det ikke går)
Randis Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har prøvd p-stav, hormonspiral, kobberspiral, p-piller, minipiller. Ingen av de funket for meg. Tåler ikke lateks slik at kondom blir siste utvei, men vi bruktte det i et års tid før vi prøvde på tulla i magen nå. Ville bare tipse om P-plaster. Genialt. Funker godt. Flere burde prøve det. Fikk ikke samme reaksjoner som med andrre hormonpreparatene jeg har prøvd.
Randis Skrevet 20. januar 2009 #13 Skrevet 20. januar 2009 Skal foresten steriliseres hvis det blir keisersnitt nå. Mannen min får klippe strengene hvis ikke.
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 20. januar 2009 Så dere ville latt være å ha sex om det hadde måtte blitt brukt kondom?? latterlig...
heisim Skrevet 20. januar 2009 #15 Skrevet 20. januar 2009 Heeeelt enig Heartbeat <3 Kondom er gull!!!
Mamma´n til lillemor Skrevet 20. januar 2009 #17 Skrevet 20. januar 2009 Jeg er ikke begeistra for å putte i meg hormoner. Kjenner også noen som har fått blodpropp av det, men det er jo mange bivirkninger som følger med. Vi har brukt kondom i en del år, men de siste par åra har vi bare hoppa av i svingen. Vi har vært sammen i mange år og selv om vi ikke gikk inn for barn før i høst, så har det ikke gjort noe om vi hadde blitt gravide. Jeg har fulgt med på EL og det har gått fint. Når vi først bestemte oss for å prøve å bli gravide, klaffet det på første forsøk:-) Men jeg tenker også som de fleste av dere at sterilisering er fint når vi er ferdig med baby-laging. Så slipper man å tenke mer på det.
mamo82 *2 jenter* Skrevet 20. januar 2009 #18 Skrevet 20. januar 2009 Her i huset går det i kondomer. Jeg forvandles nemlig til en hormonbombe av de sjeldne når jeg spiser p-piller, og det er ikke noe gøy å være deppa, trist og ha kort lunte når vi kan unngå det. Sambo har tenkt å sterilisere seg når spiren er godt og vel ute av magen min.
lindynatt Skrevet 20. januar 2009 #19 Skrevet 20. januar 2009 Litt off topic men jøss, flere andre som ikke tåler hormoner via p pille og co. Min gyn mente det var uhyre sjeldent noenr eagerte så negativt på pillene.. Men er tydeligvis ikke det.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 20. januar 2009 #20 Skrevet 20. januar 2009 jeg tåler overhodet ikke p-piller. Har prøvd å bruke p-piller tre ganger i løpet av mitt liv, først da jeg var 17 år, (brukte trionetta) ble aldeles "gal" fikk depresjoner og forandret meg totalt. "aldri mer" sa jeg da jeg sluttet på pillen etter det ble slutt med typen (mon tro hvorfor?) hehe, jeg ble meg selv igjen ganske fort etter pilleslutt Andre gangen, et par år etter, begynte jeg på pillen etter en spontanabort (uplanlagt svangerskap) Akkurat samme reaksjonen selv om merket var et annet (yasmin) Legen forsikret meg om at dette var et "snillt" merke, som jeg angivelig ikke skulle reagere så kraftig på. Men den gang ei. Nok en gang lovet jeg meg selv at "aldri mer p-piller" Prøvde kobberspiral eter fødselen av første barnet mitt, da jeg jo hadde lovet meg selv aldri mer p-piller. Hadde spiralen i i et helt år, da klarte jeg ikke mer. Smertene var uutholdelige, og bekkenløsningen ble aldri bedre, kjendte bekkensmertene forverret seg hver gang jeg skulle ha mensen, og jeg ble veldig veldig smertepreget, fikk større blødninger, og større mens-smerter. Hormonspiral ble jeg frarådet å prøve av legen jeg hadde dengang, pga historien min om hvor ille deprimert jeg hadde opplevd å bli av p-piller. Etter fødselen av andre barnet mitt, var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle ha noe hormonellt prevansjonsmiddel, med den jævla ræv legen jeg hadde dengang, klarte f-meg å overbevise meg om å prøve minipillen likevel (ceracette) for hun nermest lo av mine bekymringer og mer eller mindre lovet meg at jeg ikke kom til å ragere negativt. Vel, etter knappe to uker tvang mannen min meg til å slutte på pillene (da han skulle "overvåke" meg å se om jeg forandret meg merkbart) men da var jo skaden allerede skjedd. Jeg gle sakte inn i en fødselsdepresjon, som etter alt å dømme ble utløst av pillen. Prøvde igjen kobberspiral da, og legen mente jeg ikke skulle være redd for å oppleve den så smertefullt som forige gang, da det måtte være fordi den var satt i feil jeg hadde vert så plaget. Men etter ca 6 mnd holdt jeg ikke ut mer, kunne ikke ha sex heller, da jeg fikk store smerter under akten Så jeg dro til legen og fikk den fjernet. Han henviste meg til gynekolog for innvendig ul og samtale for hvilket prevensjonsmiddel jeg kunne bruke. Hun tok innvendig ul på meg, og sa hun kunne tydelig se at jeg snart skulle få mensen (men sannheten var at jeg allerede var gravid visst) hun spurte meg om jeg måtte ofte på do, da jeg sa ja, fikk jeg beskjed om å skjerpe meg (!!) Og angående prevensjon fikk jeg beskjed om å være avholds, det var det de gjorde i gamledager... (!!!!!!! haha, jeg ler meg ihjel, verre gynekolog tror jeg jammen man skal leite leeenge etter, er jo kjempe morsomt:) damen var godt opp i årene, og tror hun står på randen til å pensjoneres... men alikevel da! Mamma gjettet seg til hvem hun var, for hun hadde vert hos henne for noen år siden, og opplevde henne som like uspiiselig og udyktig som jeg gjorde (jeg var gravid, noen dager før ikm jeg var hos henne og hun sa spesifik at jeg var vertfall ikke gravid, og at det var helt tydelig at jeg hadde en mensturasjon på gang!) hehe Så, nå blir det sterilisasjon på mannen. Han har endelig bestemt seg for det da, siden jeg ikke har planer om å føde flere barn, og at vi til sommeren nå, kommer til å ha 4 barn under skolealder, da han har et barn fra tidligere forhold også. Så her jaktes det på 7 seter bil, og vi føler vi absolutt har alle barna vi skal ha (etter minigullet i magen er født da!) Han skal vente til babyen er født med å kappe strengen. Han har en kollega som har gjort det, og han fortalte at om man angrer seg, og vil "lime strengen" igjen, er det 75 %sjans for at den lar seg reparere, og 25 % sjans for at den ikke funker igjen, så, det er ikke såååå ille odds da.
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 20. januar 2009 TAKK OJOJ!! Du er den eneste jeg noen sinne har hørt som har opplevd det samme som meg iforhold til kobberspiralen... jeg hadde den inne i 1,5 ÅR før jeg fant en lege som tok den ut..et smertehelvette uten like!!!hverdagen, under menstruasjon ,under sex..var et mareritt alt sammen... Var hos legen min, en vikar for min lege samt en vikar av vikaren før jeg fikk tatt den ut.. han som egentlig var fastlegen min nektet å ta den ut for det kunne umulig være den som gjorde at jeg hadde vondt... vikaren for legen min nektet også og påstod hardnakket at jeg hadde hadd luftsmerter i over ett år... (forbaska..%#!"%#") etter den timen og nok et par måneder hadde gådd ringte jeg legesenteret og sa at jeg skulle ha en time hos en annen lege.. Han jeg da kom til tok meg faktisk på alvor og sa at den måtte fjernes øyeblikkelig!! LEGEN sa at den måtte fjernes øyeblikkelig!! jeg gråt når jeg forstod at han faktisk trodde meg.. (får tårer i øynene bare ved minnet) følte meg 20 kg lettere når forlot legekontoret den gangen... mannen min sa at det så ut som at jeg fløt på en sky! ble litt mye dette,men må bare si takk ojoj, ska bli liv i leiren! Det er utruli godt å høre at det ikke bare er jeg som har den erfaringen med kobberspiralen...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. januar 2009 #22 Skrevet 20. januar 2009 Hvorfor er det latterlig å la være å ha sex når det ikke gir noen nytelse for noen av oss? What's the point liksom? (går jo an å kose selv om) Men nå har det seg slik at jeg heller har brukt hormon prevansjon istedenfor å leve i sølibat da.
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #23 Skrevet 20. januar 2009 får du virkelig ingen glede og nytelse av sexen annen enn selve samleiet?? og får ikke han noen nytelse kun pga en kondom? da ville jeg dratt innom kondomeriet og funnet meg noen spreke kondomer altså..for da vil jeg si at han bruker feil type både for hans og din sin del.. det å finne en glede i sexlivet som ikke innebærer penetrering er også å anbefale... ;-)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. januar 2009 #24 Skrevet 20. januar 2009 Det har jeg igrunn allerede svart på, siden jeg skreiv i det forrige svaret mitt at det går an å kose fordi om man ikke gjennomfører et samleie med kondom.. Kjenner jeg blir temmelig irritert over å bli stemplet med et "dårlig" sexliv fordi vi synes kondom ødelegger sensitiviteten.. For å gjenta megselv i annet ordelag, vi har dritt i hele kondomgreia da det ikke funket for oss i det hele tatt, og heller brukt noe annet enn å bruke energi på å utforske div kondommerker etc.. Det behøver ikke bety at vi ikke eksperimenterer eller har andre gleder i sexlivet
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. januar 2009 #25 Skrevet 20. januar 2009 Synes det er helt sinnsykt at de i det hele tatt nekter en voksen kvinne å få fjernet spiralen hvis hun ønsker det.. Samme hva de mener om at den forårsaker smerten eller ikke.. Ville faktisk ha gått så langt som å ta saken videre til høyere hold (hvis det ikke er lenge siden da).. Det er da deg som bestemmer om du vil ha den i din kropp eller ikke! Jævla leger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå