Gå til innhold

streptokokker (gbs) og fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

mange som hr vært borti dette og fått intravenøst antibiotika under fødsel?

jeg ringte føden nå da jeg var der på kontroll i går og hadde høy leu på urinprøva. Jeg ble satt på antibiotika kur nå og prøven skulle dyrkes men jeg glemte å si at jeg hadde gbs utbrudd i sommer.

men når jeg da ringte og spurte rundt dette i dag mente de at om det var gbs i urin så fikk alle fødende med påvist gbs i urinprøve antibiotika i hånda under fødsel. Men om det var gbs i skjeden så var ikke det vanlig å gi i hånda under fødsel da?! men skjeden er jo også smittested for babyen under en fødsel?!!!! Da jeg fikk påvisst gbs i sommer var det på en baktierieprøve på GU så jeg vet ikke om jeg hadde i urinen da og ville at det skulle sjekkes nå i tilfelle jeg har det og snart skal føde. Men om jeg da har det i skjeden bare så skal jeg ikke behandles da? noen som kan forklare hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist gbs i skjeden ca 3 mnd før fødsel. Fikk AB tabletter ved påvisning, og AB intravenøst under fødsel.

Legen journalførte at jeg skulle ha AB intavenøst når jeg ankom sykehuset, og det var ingen som satte spørsmålstegn ved det.

Hadde ikke utslag på leukocytter i i urinen etter tablettkuren.

Skrevet

Hei igjen!

Hmm, dette høres litt merkelig ut.. Kan du ikke ringe den gyn på volvat du snakka om i går? Hør hva de mener?

Skrevet

jeg skal forhøre meg om dette når jeg får tak i gyn. Syns det er rart at de på føden sa at jeg skulle få det uansett om det ble påvisst i urinen men de trodde ikke det var vanlig å gi om det var i skjeden? jeg ser ikke helt forskjellen sånn i forhold til å kunne smitte babyen.

dessuten tar de alt så lett når man ringer føden syns jeg. Da jeg spurte om jeg kanskje burde sende en ny urinprøve til dyrking i dag iom at den i går ikke blir sjekket for gbs og det tar en uke å få svaret osv. Da fikk jeg til svar at det holdt at jeg tok med urinprøve på kontroll om 1,5 uke og så sjekket den da. Det betyr at det er 2,5 uker igjen til jeg vet om jeg må ha AB ved fødsel da. Og jeg har allerede gått med kynnere som tiltar i 3 uker og mormunnen ble igår sjekket og var myk og moden men ikke åpen enda. Jeg tror aldri i verden jeg går 2-3 uker til med babyen inni magen. Dessuten tror jeg ganske sikkert at det var tegn til slimproppen jeg så på do i morges.

Jeg får bare prøve å forlange AB intravenøst under fødsel kanskje siden ingen vet om jeg faktisk har det da mye tyder på at jeg har det?! er vel bedre å føde med AB enn at det ikke blir satt bare for sikkerhets skyld?! Kan jeg "forlange" det? er skikkelig redd for at de bare blåser det bort og ikke tar meg seriøst for det syns jeg er gjennomgående på føden om dagen?! Både mannen og jeg satt igjen som to spmtegn i går da vi dro etter kontrollen og ingen kunne svare på sprøsmålene vi hadde eller ta det seriøst. bl.a dette med gbs.

Skrevet

Hei! Jeg fikk også antibiotika under fødselen nå sist pga gbs.

Tror de gir det uansett...slik jeg ble forklart det så tester de ikke for å se om det er i skjeden eller ikke,de dyrket urinprøven og ved påvist gbs i urin blir det antibiotika.. :)

er det ikke urinprøven din som er sendt til dyrkning??

det går nok bra skal du se..de noterer det på svangerskapspapirene dine at du skal ha antibiotika..

Skrevet

hva om jeg da har gbs i skjeden igjen? har mange samme symptomer som i sommer. Hva om det ikke slår ut på gbs i urinen? da får jeg ikke AB?

har lest den infosiden. men det hjelper lite om personalet på føden mener man ikke får AB ved infeksjon i skjeden men bare ved påvisst i urinen?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...