tullla Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Vi har et Acta Graco babysete som er 6 år gammelt og brukt av 3 barn før.. Det har ikke vært med i noen ulykker, men jeg har begynt å tenke på om det har begynt å bli "gammelt i konstruksjonen"? Er de nye setene mye bedre? Dette er vel kanskje vår sistemann, så det er litt kostbart å kjøpe nytt babysete bare for de månedene det blir brukt nå også... Hva synes dere?
Vinden blåser Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Så lenge det er i henhold til dagens forskrifter så skal du ikke trenge å bytte det ut..er mange steder man kan leie forestn hvis det er et alternativ... men selv har vi brukt og vil bruke setene vi har fra tidligere...det eldste setet er vel ca 7-8 år gammelt...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Jeg ville undersøkt hvilke krav som gjaldt da setet var nytt og hvilke som gjelder nå. Går sikkert an å ringe leverandøren og spørre om det også. (hvis du husker navnet på modellen da) Vi har også et Acta graco som er brukt før, men det er litt nyere (4år)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Syns jeg har lest noe sted at det er anbefalt å bytte setene etter 5 år fordi det _kan_ forekomme at feks plast blir sprøere osv og dermed beskytte mindre i et evt sammenstøt men jeg tror jeg hadde brukt stolen om jeg var deg. Stolen til Lillebror er 4 år gammel når han begynner å bruke den og den er fortsatt i hht dagens krav så vidt jeg vet.
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 Hei! Dette er sakset fra www.tryggtrafikk.no: Kjøpe brukt utstyr? Publisert: 18.09.07 - Sist endret 29.09.08. Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete? Svar: Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene. Maks levetid er altså 8-10 år forutsatt at setet ikke har vært innblandet i kollisjon. Les mer om sikring av barn i bil på tryggtrafikk.no :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå