Gå til innhold

Et spørsmål om feriepenger og lønnsslipper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare sånn før jeg ringer og maser for n'te gang på lønningskontoret så tenkte jeg jeg skulle lufte spørsmålet her i tilfelle (det har jo skjedd en million ganger før) det er jeg som er helt på bærtur ;o)

Når jeg sluttet i en jobb i 2007 og dermed kun fikk utbetalt feriepenger (skattefrie) i 2008, er det da riktig at jeg skal få en årsoppgave for 2008 med feriepengene oppført som inntekt? Ser det ikke da ut som om jeg skulle ha skattet for disse pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tilhører faktisk inntektsgrunnlaget ditt for 2008, da de er utbetalt da..Det er skatt på feriepenger og denne skal beregnes det året de utbetales, men de lønningene du får resten av året blir trukket litt ekstra i skatt for å kompensere for dette..

Så om du ikke har annen lønnsinntekt i 2008 så vil du kunne få en "smell" på skatten, men om du har jobbet annet sted så har ditt normale lønnsskattetrekk tatt høyde for at du får utbetalt feriepenger og du er trukket skatt for nok personinntekt.

Var det forståelig? Når man kan det selv, så er det så vanskelig å forklare,-- fordi man har innfunnet segmed at det ER slik...liksom;o)

Det er iallefall korrekt av lønnskontor.

Skrevet

Okei, da sparte du dem for nok et irriterende spørsmål i dag, hehe - skjønner hva du mener. Jobber fremdeles i samme bedrift men annen avdeling, så jeg har fått "lønn som fortjent" fra samme lønningskontor resten av året også :o) Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...