mulle-mamma Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hvor mange har dere som har flerer barn? Hvilken overgang er størst - fra ett til to - fra to til tre eller fra tre til fire? Hvilke tanker gjør dere rundt antall barn dere ønsker å få og hvor mange dere faktisk har/vil prøve å få? Ønsker noen tanker og innspill på hvor mange barn dere har og erfaringer rundt det - og hvor mange dere evt ønsker. Hverdagsgleder - praktiske utfordringer - økonomi - aldersforskjell - osv osv... Noen som vil dele noen tanker, vurderinger og erfaringer med deg?
Mille** Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Vi har to barn og stopper med det. Overgangen er størst fra 0 til 1. barn, men nå har vi 7,5 år mellom jentene våre så jeg har aldri syns at det har vært strevsomt med 2 barn. Grunnen til at vi stopper på 2 er at jeg har fæle svangerskap, orker ikke tanken på flere svangerskap. Om vi absolutt vil ha ett barn til så blir det adopsjon. Vi har også begge to tatt utdanning og ønsker å jobbe, så i forhold til tid syns vi det er nok å skulle følge opp to barn. To voksne og to barn er helt perfekt syns vi. )
Lillefy Skrevet 20. januar 2009 #3 Skrevet 20. januar 2009 Heisann, det er 12 mnd mellom mine to eldste,-og de har fødselsdag 20. og 21. så de er virkelig tette og nesten som tvillinger. Deretter har vi en etternøler som kom 2,5 år etter midtermann. de er nå 4,3 og 9 mnd gamle. Praktisk må jeg si at jeg fikk sjokk over hvor glidende det gikk med sistemann, og hvor hardt det har vært med de to første. Jeg hadde jo aldri tenkt på det som hardt før, men når jeg så hvordan det kunne ha vært...jaja, heldigvis er den del overstått for lenge siden. Man mangler et par hender. Det gjør man virkelig. Men vi forsøker så godt vi kan å inkorperere alle barna like mye. Dvs baby får mindre oppfølgning, men til gjengeld har hun to storesøsken som elsker henne!!! Etter vi hadde fått henne tenkte jeg at nå kunne vi liså godt få 5 mer, men praktisk sett vil vi nok ikke det. Det kan være vanskelig nok å ha følerne ute på hvert barns stemning, plukke opp på ting,-SE hver enkelt, som det er nå. En mindre ting er det å skulle skifte fra bil til minibuss... . Økonomisk merker vi ingen forskjell overhodet,-bortsett fra tøy (skulle jo ikke ha fler så hadde gitt alt vekk), har vi alt vi skulle bruke. Det blir selvfølgelig litt ekstra når hun starter i bhg i april, men det er tatt med i beregningen:o) Håper du kunne bruke det til noe:O) Klem
ungdomsmor Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 vi har tre barn og jeg synes overgangen var størst fra 1 til 2:-)
lÅktiHaUDe Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 1 er en og 2 er ti er det noe som heter.. Vi har to barn og stopper der. En grunn er at det er mye å følge opp med to synes vi. En annen grunn er at minste jenta skrek så å si døgnet rundt første leveår så det frister ikke akkurat med en baby. En to åring?? JATAKK
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har to tette og en attpåklatt. Vet sannelig ikke hva som var den største overgangen jeg. De to tette har jo alltid hatt masse glede av hverandre så egentlig synes jeg ikke det var så strevsomt. Det var ihvertfall ganske merkelig å starte helt på nytt etter flere år, men utrolig artig )
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 her var forskjellen størst fra 1 til 3...lol
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 jeg har hørt at om du har 1, så er det bare kos, men har du 2, kan du likegodt ha 10...hihi...tror det er litt overdrevet, men noe i det, er det vel...
kjerringa-mot-straumen Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Den 1. bader du, den 2. dusjer du, og den 3. tørker du støv av:) Hehe, lo godt når jeg hørte den:D
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, Jeg har alltid sagt jeg skal ha 3 barn, men nå ble det engang slik at samboern har 1 barn fra før, og da har vi jo 3 barn tilsammen. Tror forøvrig overgangen fra 1 til 2 barn er tyngst, mne det spørs selvfølgelig på barna.
bambi på isen Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har tre forholdsvis tette, er 4 år og 4 mndr mellom eldste og yngste. Jeg syns igrunnen overgangen fra 2 til 3 var størst jeg, når vi hadde 2 stk, så hadde vi på en måte en hver, pappaen tok stort sett med seg eldstemann på det meste (er 2 år og 4 mndr mellom dem), følte vi fikke tid til å leke, lese og kose oss med dem. Men når lille snuppa kom til verden så ble det litt vanskelig å fordele ungene, når lillemor var baby og ikke hadde rutiner så gikkd et meste greit, for da hang hun bare med på lasset. Men når hun fikk rutiner og begynte å bevege seg rundt på gulvet osv. så ble det kjempe travelt, siden de er såpass tett så skulle de jo legges på noen lunde samme tid osv. Men nå når de har blitt litt eldre (snart 7,5 år, 5 år og 1 mnd og 3 år og 1 mnd) så går ting litt lettere igjen og vi er glad for at vi har 3 stk. de har stor glede av hverandre og leker fint sammen, de er blitt letter å legge osv, så det byr ikke på de store problemene lenger. Har flere venninner som har 3 stk, og de fleste sier at overgangen fra 2 til 3 er størst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå