Gå til innhold

"øyebetennelse" liten advarsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil fortelle vår historie om noe vi trodde var en øyebetennelse, men viste seg å være hornhinnebetennelse (pseudomonas keratitt)

3. desember onsdag:

Gutten vår på 1 år våknet med litt smuss i øyet og litt gjenklistret. Ble fin igjen etter ca en times tid og helt bra i løpet av dagen. Tenkte ikke noe mere over det.

3. desember torsdag:

Våknet opp med litt gjenklistret øye i dag også. Han hadde fått lang pannelugg så tenkte det var noe hår som plaget han. Klipte pannluggen. Ble helt fin igjen utover dagen, men på kvelden når han ble sliten holdt han det øyet litt mer igjen.

4. desember fredag:

Våknet med heelt gjenklistret øyet. Ringte legen med en gang og fikk time på dagen. Fikk beskjed om at det var øyebetennelse og begynte med antibiotikadråper 4 ganger om dagen og salve på kvelden.

Helga:

Ble ikke noe bedre og jeg hadde en dårlig magefølelse.

7. desember mandag:

Ringte legen igjen og fikk time på tirsdag

8. desember tirsdag:

Fikk beskjed om å gå over til kul salve, 4 ganger om dagen (om jeg husker riktig). Fikk time til fredag igjen bare for en sjekk

10. desember torsdag:

På kvelden åpnet han endelig så vidt øyet! (hadde vært helt gjenklistret siden fredag). Vi så en liten hvitgul flekk på øyet som vi trodde kanskje var noe salve som hadde klumpa seg. Prøvde å gni det vekk, men gikk ikke.

11. desember fredag:

Hadde legetime igjen. Øyet var så vidt litt åpent og legen så flekken. Fikk akutttime hos lokale øyenlegen som vidresendte oss direkte til sykehuset. Der ble vi innlagt og han fikk dråper hver time i 24 timer i døgnet, så var fikk han sove 3x3 timer om natta og ellers fikk han drypp en gang i timen, og så ble det etterhvert sakte gradert ned til annenhver time. Vi var lagt inn i en uke.

Når vi kom hjem fortsatte vi med drypp 8 ganger om dagen og salve på kvelden, og legesjekk på sykehuset 2 ganger i uken.

Så trappet det gradvis ned på dryppene og nå har vi legesjekk 1 gang i uken + begynt med lappebehandling på øyet.

Synet vil aldri bli ordentlig bra igjen på det øyet, er nå en grå flekk over store deler av pupillen, men vi håper den skal skrumpe inn litt mer. Vi må bruke dråper for å åpne pupillen for å kunne bruke lappen for at han skal se mest mulig utenom arret. Lappebehandlingen må vi antakeligvis bruke til han er rundt 7 år, men øyet vil forbli et "reserveøye".

Vil ikke skremme noen, bare dele denne historien for at noe så uskyldig som en øyebetennelse kan være noe langt farligere.. Noen ganger bør man virkelig stole på magefølelsen sin om at ikke alt er som det skal.

Dette er ikke noe som er veldig vanlig, bare så det er sagt.. :) Får håpe ingen av dere opplever dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, skikkelig ille at det skal gå så langt når det gunne vært ordnet mye bedre lenge før. Får håpe det går seg til og blir bedre over tiden.

Men takk for at du sa fortalte.

Etter at min eldste ble så syk som han ble av det legene kalte magevirus, men som viste seg å være cøliaki, er jeg alltis obs på at de enkle ting kan være noe helt annet.

Skrevet

Stakkars gutten deres! Ønsker ham god bedring.

Takk for at du deler historien.

Skrevet

Stakkars dere, håper det går så bra som mulig. Veldig fint at du fortalte det, slik at andre kan være obs.

God bedring!

Skrevet

Herregud, stakkars gutten din. Tusen takk for at du fortalte deres historie, er nok flere som blir litt mer obs nå.

Skrevet

Takk for det alle sammen :)

Ser nå at det ble litt tull med datoene, men

Det som var skummelt var at fra å ikke se noe tegn på noe flekk torsdag 4. desember til fredag 12., så hadde flekken blitt 5x5 mm på selve pupillen! Det er kjapt det..!

Skrevet

Kan du også se flekken eller er dette noe kun en lege kan se med spesialutstyr?

Skrevet

Stakkars gutten din! Har en gutt selv som bruker lapp pga skjeling og han liker ikke å bruke den i det hele tatt...har du sett disse lappene? www.piomed.no

Skrevet

Huff, nå skjønner jeg hvorfor man må til legen og få resept på salve mot øyekatarr! Det har irritert meg tidligere. (Men hjelper lite når legen ikke kunne se det heller, da...)

Håper gutten deres blir bedre og takk for advarselen!

Skrevet

De så veldig like ut til de vi bruker, Opticlude? Eller er de annerledes? Det går ganske bra, men han blir veldig sliten av det :/

Skrevet

Ja, vi kunne også se flekken, men ikke før han åpnet øynene sine etter at de var igjenklistret. Det som er igjen nå er en gråflekk som er arret, det er på 4x3 mm, så det er litt mindre enn det var. De forklarte den andre flekken som skorpe..

Skrevet

Takk for det :) og ja, noen ganger er det bedre med en gang til legen for mye enn for lite

Skrevet

Dytter opp denne jeg, så flere kan bli "advart" :)

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...