Anonym bruker Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har en gutt på 4 og et halvt. En fantastisk snill og veloppdragen gutt på alle måter, men han har nå altså begynt å oppdage at noen setter grenser for ham. Han blir sint, og reagerer ofte med å slå. Han gjør det bare en gang, og jeg får ham jo fort til å si unnskyld og han angrer alltid. Men jeg ønsker å gi ham konsekvenser for slåingen, slik at den opphører. I den anledning lurer jeg på om det er noen som har gode tips til hvordan jeg kan gi umiddelbar konsekvens på slåingen. Jeg har aldri måttet disiplinere ham med tenkepauser osv før, da han stort sett har oppført seg bra og er lydig. Men nå har han da altså pluttselig begynt med dette. Jeg tror jeg har reagert litt feil, i og med at det er like sjokkerende for meg hver gang han tar fatt og "klabber" til meg. Det er bare meg han slår, ikke pappa. Ellers slår han gjerne både farmor og mormor. Jeg reagerte først med å ta bort noe han likte godt, men dette bør jo egentlig komme i form av en advarsel først? Jegvet rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har jo ikke akkurat lange tiden å tenke på når han først slår, så det bør jo være noe som er avklart i forkant, eller? Han er veldig glad i film, tv-spill osv. Dette er som regel også grunnen til at han blir sint. At vi setter grenser for skjermtiden. Men ofte kan det være andre ting også. Har snakket endel med ham om at vi ikke må krangle, for det er så trist. Han er enig i det, og enig i at han ikke skal slå mer, men så blir han sint, og så slår han. Er dette normalt egentlig? Setter STOR pris på tips og råd!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 eg jobbe i bhg og der oppleve man litt av kvert. det eg veit me sikkerhet e at det må ha en umiddelbar konsekvens. som at han blir plasert på en tenkestol max 5 min. eller lignanes til han har fått tenkt igjennom det han har gjort. etterpå ska han sei unnskyld t den han slo. vest det her ska være gjennomførbart må du gjøre d kver einaste gang det skjer. ikkje slurve med det då har det ikkje nå hensikt med straff. ogs¨en anna viktig ting når det e gått over og han har sagt unnskyld så må det være glømt før då har han gjort opp før seg. det ska ikkje gå et par tima så får han sløngt det tbake. då blir han å tru at han e en pøbel tslutt. håpe det hjalp deg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå