Gå til innhold

Dere med barn i 3-4 års alderen; hva lager dere til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det mye i fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng, kokt/stekt fisk, pølse, kjøttdeig og spagetti osv.

Har ei på 4 år og hun "liker ikke" grønnsaker og kjøtt brekker hun seg av. Så jeg synes middagene blir så kjedelige og ensformige. Er jo kjempebra at hun elsker fisk, for all del, men skulle gjerne fått henne til å smake på kjøtt også.

Hva spiser deres barn i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er snart 3 år og han er veldig bestemt i matveien. DESSVERRE!

Det han spiser med fornøyelse er: pølser, pizza, alle slags pastaretter, ostesandwich, risengrøt.

Kjøtt spiser han ikke, fisk spiser vi ikke grunnet allergi og grønnsaker sier han asj til.

Jeg er oppgitt, men håper det bare er en fase.

Skrevet

Har vel vært heldig med mine gutter. Det er ikke mye det ikke spiser eller smaker på. Fisk, helst ren, er favoritten til begge to. De liker ikke så godt kokte grønnsaker, men rå/stekt går kjempe bra. De spiser til og med sushi, men liker ikke så godt pølser.

Skrevet

Guttungen min spiser omtrent alt - så jeg er heldig. Hørte forresten et tips for å få ungene til å spise grønnsaker. Ei mor kjøpte "amerikansk blanding" eller lignende og ungen fikk slike frosne grønnsaker i en kopp - det gikk ned på høykant :-)

Skrevet

jenta her spiser egentlig alt men prøver seg mer og mer med liker ikke miner ved bordet. Hun må spise litt av alt. Så vi har helt vanlige middager med kjøtt eller fisk av noe salg, poteter, ris o.l. til og grønnsaker enten kokte eller som råkost.

Hun er veldig glad i pasta med kjøttsaus men spiser alltid salat ved siden av :)

Skrevet

Han er snart 3 og det han spiser:

Pannekaker

Karbonade

Pølser av alle slag (tykke, tynne og av svin, laks eller kylling)

Taco

Risgrøt

Havregrøt

Fiskekaker

Kjøttkaker

Brød, kaker, sjokolade og potetgull (men det går vel ikke som middag vel? :o)

Hmmm, det var vel alt tror jeg.

Som tilbehør spiser han bare makaroni eller ris.

Alt som går i grønnsakskategorien liker han ikke (selv om han merklig nok aldri har smakt på det...så hvordan han vet hva det smaker aner ikek jeg, he he)

Skrevet

Kjøtt går fint her også selv om hun vanligvis liker tilbehøret bedre - får hun rømmedip til ting er hun i himmelen. Kyllingvinger, kylling, svinekjøtt, oksekjøtt - men i små biter til henne da. Gjorde også nylig en oppdagelse på å lage porsjonssalater. Plutselig var både rå gulrøtter i bittesmå staver, oppkuttete sukkererter og paprika mye bedre. Kuttet opp littegrann i en liten skål og strødde litt sukker over en stund før servering sånn at salaten ble litt "våtere" - kjempestas. Og vi fikk utvidet repetoaret litt fra cherrytomater og agurk liksom. Kokte grønnsaker er ok om det er gulrot eller erter, resten nekter hun på, så da kjører jeg heller hardere på råkostsalat som jeg også liker bedre selv.

Skrevet

Gutten min er 3 år, tåler ikke fisk, melk eller egg da, så har en del begrensninger. Men vanlige middager er kylling m/ris og bearnaise (egen type), pølse med brød eller potetmos, kjøttsuppe, spaghetti og kjøttsaus, kjøttkaker med grønnsaker, pizza, pasta og grøt.

Har fått beskjed om å ha masse kjøtt, og heller mindre grønnsaker til middagen ettersom han elsker alle typer grønnsaker.

Skrevet

Jenta mi på 3,5 år er ingen stor middagsspiser, men liker godt grønnsaker når vi woker dem, ellers ikke. Hun liker ikke rødt kjøtt noe særlig, men spiser gjerne kylling og svinekjøtt. Jo forresten, hun spiser masse grønnsaker når jeg lager salat med kylling eller skinke og fullkornspasta. :o)

Hun liker godt fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, men spiser lite av fiskegrateng. Liker seibiff og torsk, men ikke laks. Elsker pannekaker, grøt, pizza og pølser, men det kan man jo ikke ha hver dag. Liker faktisk blomkålsuppe med ekstra mye blåmkål i. Går lettere å få i henne grønnsaker når man "lurer" det inn i maten, enn om det ligger på fatet ved siden av kjøttet eller fisken liksom.

Skrevet

4-åringen liker det meste - veldig glad i brønnsaker og =) Mellomst på 2 er kjøtteter...og spytter ut igjen ting som han synes har rar konsistens før han kan ha rukket å smake på det! Minste er ultrakjip på mat, han vil bare ha pupp...selv om han burde ha eti anna mat i lange tider nå....=/

Skrevet

Mellomste på 2,5 år spiser omtrent alt :))

Vi spiser grønnsaker i alle varianter så og si hver dag, eller salat.

Lager mye wok/thai mat.

Det han ikke liker er faktisk fiskeboller og fiskegrateng, utenom det går alt ned :))

Skrevet

kyllingretter med masse ulike grønnsaker - ris eller pasta. tunfisk, salater, reker, fiskemat, innimellom taco, og disse tradisjonelle måltidene med kjøttkaker, fiskeboller--sånt..

her får hun vere med å bestemme hvilken kjøtt/fisk hun vil ha- da går det mest i laks eller kylling. og jeg kjøper inn både friske og frosne/hermetikk grønnsaker, og kan da velge spise det hun liker

Skrevet

Jentungen her er 3, og spiser alt mulig. Kjøtt, fisk, kylling, farse, pølse, alt av grønnsaker....nesten. Sier hun ikke liker løk, så det slipper hun å spise ;)

Skrevet

Omtrent alt - bare at han ikke vil ha kylling her hjemme, men det kan han spise i bhg.

Og spaghetti og kj.deig vil han kun ha hjemme - men ikke i bhg...

Merkelig skrue!

;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...