Gå til innhold

Noen som har tatt blodprøver av en 4åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Skal til legen på onsdag, jenta mi og jeg. Jeg skal sjekkes for noe allergier etter utbruddet mitt i jula, og jentungen skal sjekkes for et eller annet.. ho klager over magevondt, og spiser nesten ikke mat. Vet godt det kan være psykisk, men greit å utelukke noe annet...

Uansett, ho er ikke veldig gira på å ta blodprøver dersom det skulle bli aktuellt. Hun syns det er greit at jeg må ta blodprøver, men ikke henne. Har spurt om hun vil jeg skal ta blodprøvene på henne, men det vil hun heller ikke...

Noen gode tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Embla plaster.

Elle er det bare å holde fast. Jeg har ikke klart å overtale til å sitte selv. Men forklart hvorfor og at kremen bedøver.

Lykke til!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg tenkte det.. men spørs om det blir så jævla aktuellt :s Tror kanskje hun lyver på seg smertene, men vil ikke ha en datter som roper på ulven forgjeves....

Får kjøpe i morra å se, forklare skikkelig! :o)

Skrevet

Jeg ville gjort som Dailis, Embla, og så holde fast - ikke så hyggelig der og da, men det er heldigvis fort gjort. Og så kanskje gjøre noe hyggelig sammen etterpå som "premie" for at hun var så flink?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

æsj, jeg liker ikke tvang :( Kan jo hende hun ikke trenger å ta blodprøver i det hele tatt...Ja, jeg må ha en premie på lur, helt klart :o)

Skrevet

Emla plasterfunker bra, bare pass på at de ikke sitter på for lenge. Kanskje lokke med en premie etterpå også? 4 åringen vår tok for litt over en uke siden og det gikk helt fint, han satt og kikket interessert på hele tiden :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg skal kjøpe det altså! Men tenkte det var dumt å sette på tilfelle det ikke blir noe blodprøver.. og dumt å la det være om hun må ta, for da kommer hun jo til å grue seg i 2 timer. Bah, detta var for mye tanker på en gang :o) Hehe :)

Godt at din var så flink da, Alva :)

Skrevet

Jenta mi tok blodprøver av samme årsak som jenta di. Hun var hos barnelegen, han mente det ikke var nødvendig med bedøvelse. Det foregikk på laboratoriet på sykehuset. Mindre koselig opplevelse. Jeg måtte holde henne fast og de prøvde å finne blodåren. Flere måtte prøve. Hun skrek jo selfølgelig, men det hadde hun vel muligens gjort med bedøvelse og.. De fant ikke noe galt og jenta har fremdeles vondt i magen og våkner av det flere ganger om natten. Barnelegen sa hun ville vokse det av seg, nå har det gått 1 1/2 år og jeg lurer på hvor lang tid det vil ta. Hun er 5 1/2 år nå. Hvis blodprøve er nødvendig så må en jo bare få det gjort da.

Skrevet

Det blir nok garantert blodprøve på henne også, så på plaster og forbred dere begge på det.

Har tatt MANGE blodprøver av min på snart 3 år og må ta det minst en gang i året en god stund fremover. Selv om tvang ikke er gøy er det innimellom nødvendig.

Lov henne en premie etterpå så kanskje hun gjør det frivillig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg skal forberede henne på det. Jeg har som sagt tilbydt meg at jeg kan ta de blodprøvene på henne, men det var ikke akutellt da heller :( Så det blir vel med tvang...

I tilegg skal vi til en turnuslege, og de er jo ikke såå drevne at de utelukker alt uten noen prøver..

Får kjøpe det i morra, så har vi det klart :o)

Synd å høre om jenta di da! Håper de snart finner ut hva det er!

Skrevet

datteren min på litt over 2.5år tok det.. det gikk kjempefint.. var veldig "kult" med plasteret, så var det bare hyggelige damer der inne som forklarte hva ho skulle gjøre.. Så fikk ho holde no spenneden greier i hånda, for å få frem åra.. da "hjalp" ho lissom sykepleiern.. så kom det en sommerfugl og sugde blod, (så ut som en sommerfugl den de stakk med) på slutten fikk ho velge en premie, så da ble det et rosa lykketroll:) gikk over all forventning, sikker på jeg grua meg mer enn ho..

Lykke til:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så flink hun var da :o) Ja, tror de bruker sånn butterfly på legekontoret hos oss også.. da blir det fort litt mer spennende liksom... :o)

Jeg gruer meg jeg også, enda det ikke er bestemt enda!

Når ho skulle trekke tanna si hadde jeg hun på fanget, og jeg kaldsvetta som en idiot, mens jentungen bare lo.. (ho var passe neddopa da..:o) )

Skrevet

Nei, tvang er ikke noe hyggelig - men av og til må det til. Og blodprøver av en fireåring er jammen ikke lett å få til uten. Men med Embla blir det i alle fall ikke særlig vondt, og det er jo en trøst. Og det å bli holdt fast er ikke gøy, men det er heller ikke skadelig.

Skrevet

Verre å ikke sette på men at hun skal ta blodprøver enn å sette på og det ikke blir noe;) Gjør jo ingenting om hun har hatt Emblaplaster på forgjeves.

Skrevet

uff, ja som regel er det verst for hos mødre.. vi bekymrer oss nok litt for mye av og til;) Men får håpe det går bra med blodprøven.. igjen..lykke til:)

Skrevet

Du kan jo ringe legen i morgen tidlig og høre om de tror det blir aktuelt med blodprøver og om du skal ta på plaster? Når vi var til legen sist ble vi henvist videre til laben på sykehuset, for det var ikke alle prøvene de kunne ta på legekontotoret (ettersom du kan ta blodprøver selv, har du sikkert greie på sånt..). Blodprøvene ble tatt dagen etter vi var hos legen, så da hadde det jo vært bortkastet om vi hadde hatt på plaster til legen:) Vi har en ganske bestemt fireåring, og han skulle IKKE la noen ta blodprøve av han. Vi snakket en del om at han måtte det, og når han sa han ikke ville, svarte vi bestemt at det måtte han...Hver gang det ble snakk om det tok vi hele tiden den "bestemte tonen" for å forberede han på at dette kom faktisk til å skje, enten han ville eller ikke. Men, så, heldigvis da, traff vi på ei bekjent som er sykepleier. Ho snakka så hyggelig med han og sa "Å, skal du ta blodprøver? Da får du sikkert sånn trylleplaster og så merker du ingenting!"

Du skulle sett flinke gutten min på sykehuset. Satte seg fint på pappas fang og lot dama stikke med sommerfuglen. Etterpå kunne han fortelle om hvor tøft det var "de stakk i armen min og tok blod, men jeg kjente INGENTING!" Helt tydelig at min strategi ike var den lureste:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så bra å høre at plasteret funka! Har vært litt skeptisk... :o)

Jeg trooor ikke de tar blodprøver av så små nede hos legen vår, men jeg har alliert meg med ei på jobb som har sagt seg villig til å ta dersom vi blir sendt videre (lenger til sykehuset enn til jobb). Og da kan det jo tilogmed hende at det er litt stas! på jobben til mamma, liksom :o)

Ja, jeg satt akkurat å tenkte på at det kunne være greit å ringe ned i morra og spørre :o)

Trylleplaster ja, det er det jeg kaller det på jobb.. unga blir sååå imponerte! :o)

Godt at han var flink da! :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...