Gå til innhold

folat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begynte i uke 9, da jeg helt hadde glemt at man skulle ta det! Fant ut at jeg var gravid rundt uke 5, og fikk bekreftet hvor langt jeg var på vei i uke 7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist folsyre hele veien, fra før jeg ble gravid. Var på UL i uke 8 i går og legen kunne konstatere at ryggraden var helt fin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt folat siden før jeg ble gravid jeg også, men fikk høre i dag at det var en større sjans for å få tvillinger om man har gått på folat før man faktisk er gravid...

Flere som har hørt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke folat. Er i uke 10 nå, og har ikke vært hos lege enda. Skal ha første legetime neste uke. Er det veldig farlig å ikke ta det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på det som den største selvfølge å ta folat under svangerskapet. Like selvfølgelig som at jeg ikke spiser spekeskinke og blåmuggost. Like selvfølgelig som at jeg ikke røyker eller drikker alkohol.

 

Når du spør om det er "veldig farlig" å ikke ta folat, da blir jeg litt satt ut... Hvor går grensen for deg? Dropper du å ta folat hvis det er "litt farlig" å ikke ta folat? "Bittelitt farlig"?

 

Jeg vet vi har mange ulike meninger når det komme til kosthold og forsiktighet under svangerskapet, men jeg må si jeg synes det er rart å ikke følge de viktigste anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folat forebygger misdannelser på ryggrad.. viktig å ta det, gjerne før man blir gravid og de 3 første mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det går greit med alle som ikke har tatt folat også. Er mange som ikke får informasjonen, og mange som faktisk ikke vet de er gravid. Det går stort sett greit med ryggraden deres og :)

Det står faktisk i en avis i dag, (husker ikke hvilken) at det er mange råd om kosthold i svangerskapet, og mange er gode! Men det er ingen grunn til å bli hysterisk!

Synes det var litt drøyt å sammenligne folat med alkohol og røyk! Uansett greit å feie for egen dør, før man kritiserer andre. Går ut fra at alle her gjør så godt de kan!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget mitt er jo at jeg ikke synes man skal kalkulere risikoen for skader på fosteret, enten det er ved å ikke ta folat, ved å røyke, osv. Derfor sammenliningen - de utgjør begge en liten risiko, så hvorfor ta den?

 

Jeg snakker selvfølgelig ikke om de som ikke har fått/tilegnet seg nok informasjon, og derfor ikke vet de skal ta folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i uke 6 og det var kun for at han skulle forsikre seg om at jeg tok folat og at jeg ikke røyket/drakk... Mange leger som ikke tar første time før 12uke, men han syns det var viktig å få ut informasjonen om folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har ikke nevnt folat med et eneste ord.

Men har jo planlagt å bli gravid og derfor har jeg gått på det en stund nå..

Men ingen som har hørt samme teori om tvillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt teorien om tvillinger, har selv tatt folat siden et par mnd før unnfangelse, og det var bare en inni der på tidlig ul. :)

 

Forøvrig synes jeg det var rart at legen ville informere om folat i uke 6 - det er jo i uke 6 at det er viktigst at man tar folat, det er jo da de her rørene lukker seg såvidt jeg har skjønt? Man burde ta folat fra man prøver å bli gravid og helst litt før. Forrige gang ble jeg uplanlagt gravid og fant det ikke ut før jeg var ca 7 uker på vei. Begynte med folat da men det var nok egentlig for sent, men gikk bra for det heldigvis. Det går tross alt bra i de fleste tilfeller, men planlegger man graviditet så bør man jo ta folat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...