Kari K. med to søte små Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 tenker da på morkake, sying, osv. på jordmødrene slutter de av scenen når ungen er ute. er det vanlig å ha rier etter fødselen er ferdig?
Lykkelig g~g~j Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 du får gjerne noen etterrier for at morkaken skal komme ut! sys gjør man om man har revnen eller blitt klippet! Så blir man mor...
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Hei! Morkaken kommer ut i en rie etter barnet er kommet, det er noe du ikke kjenner så mya av etter å ha fått babyen på magen ) når det gjelder sying er det noe de gjør hvis du revner mye eller hvis de må klippe deg for at du ikke skal revne. Det er også noe du ikke kjenner så mye til for du er opptatt med babyen på magen din da. Man har noe som kalles etterrie som kommer etter fødselen når livmoren skal trekkes tilbake, derfor er det viktig å ligg mye på mage med en pute under bekkene etter fødselen de sier vell minimum 1 time om dagen eller noe sånn.
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Morkaka skal ut innen 30 min. Etterrier kan komme flere døgn etter fødselen,de er for at livmora skal tømme seg skikkelig etter fødselen. Renselsen(blødningen etter fødsel) kan vare i over 6uker,men også bare noen dager. Det vanligste er at man får babyen på brystet en stund før den skal veies og tørkes litt av,noen plasser blir den vaska,men det hvite fettet som er på babyen er godt for babyens hud og faller av litt etter litt etter noen dager.. Du finner nok mye info om alt etter fødselen om du søker litt på nett..google,babyverden osv..=)
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Du kan få etterrier, men somregel ikke med engang etter fødselen. Kommer gjerne senere, når du ammer og slikt. Er ikke så vanlig at førstegangsfødende får dem, men jeg var så uheldig at jeg fikk. De er ganske vonde, men ikke så ille som de du har under fødselen. Like etter babyen er ute, pleier jordmor fort å sjekke babyen, tørke den bitte litt og så legge den opp på magen/brystet ditt (så lenge alt er normalt). Da vil du antagelig være litt euforsik en liten stund og ikke legge helt merke til hva som skjer, men etter noen minutter er det vanlig at jordmor kjenenr litt forsiktig på magen, drar forsiktig i navlestrengen for å se om morkaken vil ut (er overhode ikke vondt!) og innen en halvtime kommer somoftest morkaken. Jeg synes overhode ikke det har vært vondt å få den ut, men litt ubehagelig, minner litt om når kroppen til barnet kommer ut (etter hode er ute, den følelsen når hele barnekroppen glir ut er unik, forbered deg på å skvette litt til ;-)). Jordrmor kan godt begynne å sy før morkaken er ute dersom det er lite å sy. Da får du enten en sprøyte (ikke vondt!) eller bedøvelsesspray (det kan svi endel, men er ikke vondt). Å sy synes ikke jeg at var noe videre vondt, men litt ubehagelig på de utvendige stingene, spesielt etter tredje fødsel. Navlestrengen blir også klippet etterhvert. Etter alt dette er det vanlig at barnepleier tar babyen litt og veier og måler den og sånt og pappaen får låne h*n litt mens du blir hjulpet ut på do og evt i dusjen. I det minste å bli tørket litt av slik at du ikke er så full i blod. Får nytt sengetøy på sengen, nettingstruse og "bleie" på deg osv. Hva som skjer kommer litt an på formen din. Enten før dette, eller etter, så blir gjerne babyen lagt til brystet ditt første gang for å få de første dråpene med melk. Deretter får dere mat og drikke, som regel har de satt et lite flagg på brettet. Etter noen timer på fødsestuen blir dere flyttet over til der du/dere skal være frem til hjemreise. Du blir trillet i sengen, evt i rullestol, med babyen, er faktisk litt artig opplevelse synes jeg ;-)
lillebøllaspringmadrass Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 når barnet er ute har jeg gått fra badekaret og til dobbeltsenga for å føde morkaka. og for min del har det vært mer trykking enn med ungene. Morkaka sitter godt hos meg og må presses ut, mens ungene bare plopper ut på en måte. Husker jeg synes det var veldig urettferdig første gang.. Følte jeg liksom skulle være ferdig.. også måtte jeg trøkke ut en blodig klomp attpåtill... Men når barnet kommer ut stopper alle rier og smerter brått.. som om de aldri hadde vært der. Men når morkaka kommer etter ca 20 minutter eller no så får du svake rier for å få den ut, men det kan ikke sammenlignes med å føde barnet altså..det er en bløt klomp som blupper ut på en måte.. ikke smertefullt å få ut den, som med barnet. Om du har revna så aner jeg ikke om de fikser det før eller etter morkaka.. for jeg revna aldri med mine to. Etter du har født får du etterrier.. det varer et par dager og er mer som menssmerter, og det blir sterkere når du ammer. Det er fint, for det er kroppen som trekker seg tilbake til normalen inni der. Også litt kjipt, men ikke noe man merker så mye til som førstegangsfødene.. For min del var det merkbart med nr 1 og SMERTEFULLT med nr 2. Det ble sånn med nr 2 for meg fordi morkaka ikke ville komme ut. Barnet kom kjempefort og jeg hadde holdt igjen, og holdt tydeligvis igjen morkaka og.. Derfor fikk jeg sprøyte med riestimulerende middel og akkunpuntur for å få den ut. Grunnen til at jeg hadde ekstra vonde etterrier var og fordi en del av morkaka på str med en appelsin satt igjen inni meg..Men det er ikke normalt da. Men alt det som skjer etterpå bryr du deg egentlig ikke noe serlig om, for du har barnet der og det tar all oppmerksomhet!
Kari K. med to søte små Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. januar 2009 tusen takk for svar alle sammen. ble mye klokere nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå