Gå til innhold

Er det etisk riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kvinne er gravid, åtte uker på vei og har bestemt seg for å ta abort. Derfor drikker kvinnen en god del i helgen. Selv om time for samtale på sykehus + første pillene skal tas i morgen, er kvinnen plutselig ikke like sikker på om det er riktig valg igjen.

Burde hun ta abort på grunn av skaden hun kan ha påført fosteret?

Eller er det etisk riktig å beholde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke lett å svare på, men jeg hadde ikke turt å gå ut et svangerskap når jeg visste at jeg kan ha påført babyen føtalt alkohol syndrom.... vet det er mange som ikke finner at de er gravid før etter de har vært skikkelig på fylla, men faren er jo der uansett.... men denne kvinnen må ta det valget hun føler er rett, og vil hun beholde kan det jo selvsagt gå bra. er som sagt mange som har drukket seg snydens etter at de har blitt gravid og fått friske barn.

men jeg selv hadde tatt abort og heller satse på å gravid igjen ved et senere tidspunkt når man var 100% klar for barnet.

Skrevet

det begrenser seg kraftig hvilken skader fosteret kan ha fått hvis hun har drukket kun en gang, selv om det var svært mye den gangen...

hun kan snakke med sykehuset/legen om omfanget av konsekvenser pga den ene kvelden med alkohol....så kan hun ta stilling til abort etter samtalen....

syns det etisk riktig å beholde dersom hun ønsker å beholde.....

uansett så syns jeg ikke det er etisk forsvarlig å ta abort dersom hun er i tvil!!

Skrevet

er man så ustabil så mener jeg at hun bør seriøs vurdere å avstå fra sex til hun modnes mere! ingen prevansjon er 100% sikker..

men uansett så er det vel heller tvilsomt at fosteret har tatt noe skade av en fyll, så hadde nok beholdt hadde det vært meg.

(men jeg hadde ikke drikket uansett om jeg hadde vært 100% sikker på abort..)

Skrevet

I en slik sitvasjon, ville jeg valgt å snakke med en lege eller jordmor.

Hadde ikke stolt på at bedrevitere på nette sitter på nok kompetangse til å si "det går nok bra, ikke ta abort" eller "det er nok lurt å ta abort".

Skrevet

Det er vel ikke etisk riktig å drikke alkohol når man vet man er gravid enten man beholder eller ikke? Men, hadde nok valgt å beholde, hvis det er det hun vil. Det skal litt til for å skade et foster ved kun å ha drukket en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...