metaMORfose Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Jeg får bittegranne angst når jeg tenker på å føde liggende på ryggen. Jeg har måttet føde før, for å få ut et barn som hadde dødd inni magen. Da fikk jeg beskjed om at det var best å ligge på ryggen. For å ta det, jeg er ikke redd for verken smerter eller det å føde, men jeg føler at det å måtte ligge på ryggen blir feil for meg. Jeg vil bruke instinktet mitt som er å bruke tyngdekraften. Har derfor begynt å tenke hjemmefødsel og lurer på om noen her har erfaring. Har fått et telefonnummer til en flott jordmor som tar hjemmefødsler, og lurer på om jeg skal ringe henne.
alvis Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har ikke erfaringer med hjemmefødsel men jeg hadde aldri valgt det selv. Jeg er så redd for at noe hadde skjedd med barnet (eller meg) og p.g.a at jeg fødde hjemme døde barnet. Det er greit for PrInsessen som har ambulanse og barnelege rett ved siden av seg men for oss andre syns jeg det blir litt skummelt. Kan ikke du snakke med jordmor på sykehuset og forklare hva du redd for. Det du har vært igjennom er helt grusomt og de må jo ta hensyn til det. Jeg vet om mangen som har født sittende og liggende på side eller halvsittende i sengen. Det er du som skal føde barnet så om du velger hjemmefødsel blir det det rette for deg. Du kan i allafall ringe og snakke med den jordmoren som tar hjemmefødsler og høre hva hun sier.
Mille** Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 Jeg har ingen erfaring med hjemmefødsel, men ville aldri ha valgt det selv av de samme grunnene som nevnt ovenfor. Første min ble tatt med sugekopp og var livløs når hun kom, kunne gått riktig ille på hjemmebane.... Det jeg HAR erfaring med er noen fødsler jeg var med på under utdanningen min, på sykehus altså, + mine egne fødsler. Der fikk den fødende velge helt selv hvordan hun ville føde. Ingen som ble tvunget på rygg. Det er uansett vanskelig å planlegge en fødsel, man vet ikke hva man vil før man er der, selv om man har født før. Instinktet mitt var å ligge på siden for å få ut snupp, men etterhvert skjønte jeg at det beste var å ligge nettopp på rygg. Tok ikke lang tid å presse henne ut heller. Lykke til! )
Mille** Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Jeg mener at Oktaviastar har født flere av sine barn hjemme, kan jo sende henne en PM. )
bambi på isen Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Jeg fødte min yngste hjemme, helt uplanlagt det gikk bare så alt for fort at vi kom oss aldri inn på sj.huset. Men hadde jeg hatt et valg der så hadde jeg reist på sj.huset, det gikk jo helt fint, jenta er frisk og fin osv, men i ettertid så har jeg tenkt på alt som kunne gå galt. Så jeg ser for meg at hvis jeg skulle hatt en planlagt hjemmefødsel, så hadde jeg nok gått rundt og tenkt på alt som kan gå galt. Men prøv å få tak i noen som har hatt planlagt hjemmefødsel, så får du nok gode råd ;-) Lykke til uansett hva du velger å gjøre;-)
2 små orkaner Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Har en venninde som valgte hjemmefødsel. Det var i DK, men tror ikke der er stor forskjell annet enn kanskje avstand til sykehus. Dessverre for min venninde så var vannet grønnt da det gikk så hun ble sendt på sykehuset med det samme. Der fødte hun jenta frisk og fin. Skal ha med seg at sykehuset lå max 5 min med full utrykning fra hjemmet deres. Er vanskeligt å si hva du skal velge. Jeg har hatt 2 flotte fødsler (den første hvor babyen var død var ikke så kjekk). Tror jeg var mer rolig og at derfor ting gikk lettere i og med jeg viste der var hjelp å få om noe skulle gå galt. Snakk med jordmor om dine bekymringer. Vet der er mange som føder stående, på hug eller på kne. Når tiden kommer så skal du gjøre det som føler riktigt for DEG. Det er "din" fødsel og deg som bestemmer hvordan du vil ha det. Mitt råd er å snakk med jordmor. De er fagfolk som har omsorg for deg som fødende. Jobben deres (og især din) blir nemmere om den fødende er med på en positiv måte. Lykke til
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Var såvidt inne på tanken da jeg "planla" fødselen min, men er i ettertid glad for at vi valgte det vekk. Alt var ikke helt som det skulle de første dagene etter fødselen, med junior altså, og det grøsser i meg når jeg tenker på alle hvisene... Vil ikke skremme deg, det er sikkert mye som er fantastisk med hjemmefødsel, bla kjente omgivelser osv, men jeg ville tatt noen runder med jordmor om temaet. Var så sliten på slutten at jeg var glad til for å få lagt meg på ryggen jeg
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Synes også prinsessen vår maler det litt for rosenrødt med tanke på hjemmefødsel. Hun har sikkert ett helt team rundt seg av leger, ambulanse, jordmødre osv. Den første min ble akutt k.s. Man vet aldri hva som skjer under en fødsel. Fra det ble bestemt at jeg måtte forløse barnet mitt med ks, så gikk det ca 20 min til barnet er ute. Så da skjedde det rimelig fort. Så du må tenke på hvor fort du evnt kommer deg til sykehus. Nå kan det jo være at jordmor sender deg til sykehus lenge før det blir så akutt siden det er hjemme, jeg vet ikke. Det er nok gode rutiner på slike ting. Ta deg en prat med henne. Så må dere jo tenke på hvor langt det er fra deg til sykehus. her er det en times kjøretur til sykehus, så det sier seg jo selv at det blir for langt hvis noe skulle tilsi at en måtte inn i all hui og hast. Men for alt i verden. Det er jo mest sjans for at alt går bra og at ting ordner seg selv, uten hjelp av tang, sugekopp e.l. Men snakk med en god jordmor du, og hør med henne. Si du vil vite alt, både av negative ogpositive sider. SÅ kan du tenke på det, og bestemme deg etter det.
metaMORfose Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2009 Takk for alle innlegg. Har lest Hjemmefødseldebatten på Bim, og har avtale med en jordmor i slutten av uken. Prinsessen fødte kun med mannen sin og jordmoren tilstede. Ikke noe team der! )) Vi bor ca 15 min kjøretur fra sykehuset, så alt er mulig. Ingen avgjørelser tatt enda, men det er viktig å holde mulighetene åpne. )) Takk igjen! Synes uansett hva man velger, at det er viktig å vite at det faktisk finnes valgmuligheter.
Lillefy Skrevet 20. januar 2009 #10 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har født mine tre stående, og travet rundt til det var tid til å presse. Har da tatt tak i mann og seng og bannet alt jeg kunne,- og alle har vært ute på to press. Fungerte best for meg, som alle gangene har født uten bedøvelse av noen art og har sterke veer fordi det går så raskt!!! Skjer masse på kort tid for å si det sånn...) Den eneste gangen jeg har opplevd at "jrm" ville noe annet enn meg var gang nr to hvor det var en jrm stud. som ble ved å klage fordi hun ikke "kunne" det der med å føde stående, så om jeg ikke kunne være så snill...idiotisk kjærring! Hun spurte tilog med jrm om de ikke skulle ha en madrass eller noe på gulvet, hvorpå jrm svarte tørt: vi skulle jo helst ta imot barnet da.... Han kom forøvrig ut på en time. Så jeg vil anbefale å føde stående om du kan, og gå så mye som mulig. Det hjelper også kroppen til å arbeide med veene + at det er jo noe som heter tyngdekraft også når man skal føde! Lykke til med valget:o)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. januar 2009 #11 Skrevet 20. januar 2009 Var inne på tanken med hjemmefødsel for lillemor ble født, men det hadde nok ikke latt seg gjøre for meg siden vi bor 2,5 timer fra sykehuset, men hun ble født på det lokale helsesenteret da, men det var ikke planlagt, hun hadde det bare for travelt. Måtte etterpå med ambulanse til sykehuset da.
metaMORfose Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2009 Lillefy, det er en sånn fødsel jeg ser for meg. (Ikke en med en ubrukelig jordmorstudent altså )) ) Jeg vil bruke kraften i meg, og la veene jobbe for meg. Tyngdekraften må jo ha noe å si?????? Gravitasjonen må vel fungere for fødende også? Jeg er ikke redd, jeg er kun redd for å bli presset inn i et mønster jeg ikke ønsker. Har snakket med fødeavdelingen på sykehuset, og en jordmor som tar hjemmefødseler i dag, og fødeavdelingen lovte at jeg skulle få ha kontrollen så sant det var forsvarlig. Uforsvarlig var kun hvis det viste seg at barnet ikke fikk nok oksygen osv. Jeg har ikke bestemt meg for noe enda, men det er godt å høre at noen tenker som meg.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Hei igjen:) Godt du ikke er redd. Da redselen mange ganger kan ta kontroll, og det er ikke alltid bare bare. Og en fødsel kan være en så fantastisk opplevelse. Og du virker jo veldig reflektert over ting som er fakta; ja det vil gjøre vondt!! Ferdig med den. Men som jeg sier, smertene i seg selv er jo ikke farlige. Og ved en normal fødsel er det jo heller ikke noe farlig i den forstand. Og hvis du ikke har mer enn 15 minutter til sykehus, og en jordmor som sier at alt går greit, må du jo selv gjøre som du vil. Men du har jo enda god tid til å tenke deg om. Jeg håper du får en fin fødselsopplevelse, og nå vet du jo at du får en flott jente som resultat:) Er dere i gang med navnedebatt foresten? Vi slet nå med nr tre vi, skulle liksom passe med de to andre vi hadde fra før. Syntes iallefall vi;)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 vist du ike bor lang unna oslo, så ta kontakt med ABC føden ved Ullevål uiversitetssykehus, de har masse alternative fødemetoder:))
metaMORfose Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 21. januar 2009 Kokkeli og happy, tusen takk! Som regel når jeg sier at jeg ikke er redd for smertene (for jeg er virkelig ikke det, og jeg har kjent på veer før!) så sier folk bare vent, du kommer til å tenke annerledes når du er der. Det kan så være, men jeg er faktisk annengangs fødende, selv om det første barnet var dødt. Og de fysiske smertene kan uansett ikke måle seg med de indre smertene over å føde dødt. Når det er sagt, så er jeg fremdeles ikke redd for de fysiske smertene, ei heller de psykiske lenger. Men jeg er redd for at noen skal prøve å ta kontroll over meg. Å føde alternativt på ABC på Ullevål er definitivt et alternativ for meg, skal snakke med en jordmor derfra på mandag. Jeg er nok ganske realistisk, og jeg gjør alltid researchen min ))) Vet ikke hva jeg vil med alt det jeg sier her, men det er godt å si det.. forstå det den som kan! ))
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. januar 2009 #16 Skrevet 21. januar 2009 Har jobbet på ullevål i 10 år, og har hørt så mye positivt fra/om ABC- klinikken:)) Tror også at det kan være noe for deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå