Mammatiltogutter! Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Har ei venninne som har ei jente på 1 år og 1 mnd, og hun har akkurat kommet over 10 kg, så da snudde de bilsete fra bakovervendt til forovervendt. Jeg reagerte med en gang på hvorfor de gjorde det?! Som svar fikk jeg bare at det var så stress å ha det bakovervendt, og at hun var veldig fornøyd nå. Selvfølgelig er hun det, men hva med sikkerheten?? Da svarte hun bare "ja,ja...vet om mange andre også som har snudd når de veier over 10 kg..." Må innrømme jeg blir ganske provosert, men det er jo ikke min avgjørelse.. Når snudde dere bilstolen?
Labambie Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Nå er anbefalingene at de ikke skal snus før de er 4-5 år så vi kommer til å holde oss til den anbefalingen. JEG tar ingen sjanser med livet til barnet mitt. Anbefaler denne siden, med masse "fine" videosnutter og informasjon om sikring av barn i bil: www.sikringavbarnibil.blogspot.com Maaaaasse nyttig og fin informasjon!!
Mammatiltogutter! Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2009 helt enig med deg! Ikke så lett, ho blir bare sur når jeg sier noe...! 4-5 år ja, så da hadde jeg rett i at det var jo i det tidligste laget.
Labambie Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Bare gi venninna di den linken og be henne se videosnutten der det er forover og bakovervendt i kollisjon... Den brutale sannhet.
AO3 Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 Helt klart sikkerhet... Med mindre barnet blir veldig bilsykt av å kjøre bakovervendt. Jeg har hørt om noen som måtte gå over til framovervendt pga det. Man kan jo ikke la barnet kaste opp igjen og igjen hver gang man skal kjøre bil, heller.
Frøken Freken Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Du bestemmer over ditt barn og hun over sitt. Jeg hadde blitt forferdelig provosert om du maset mer om dette - du har sagt fra en gang og med mindre hun er tilbakestående bør det være nok. Det sikreste er jo å bare være hjemme, men dere har jo med barn i bilen dere også - selv om det og innebærer en sikkerhetsrisiko? Selv har jeg ikke komt så langt at jeg har tenkt på dette, da Snuppelure kun er 4 måneder og en lettvekter. Kan godt være at jeg selv velger å ha henne med ryggen fram til hun er 4-5 år.
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Du har sagt i fra og er det er hennes barn, hennes bil, hennes avgjørelse. Hva med de som ikke har stor nok bil til bakovervendt sete? Er de også forferdelige foreldre som ikke gjør det eneste riktige? Og når det kommer til at det udiskuterbart er bakovervendt som er sikrest, så kommer det faktisk an på hvor en blir påkjørt. Er det front mot front, så er bakovervendt best. Er kollisjonen bak er det derimot best med fremovervendt. Hva da skal man velge?
Labambie Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 Pga nakken til de små er bakovervendt tryggest uansett.. Jeg viser igjen til linken i mitt første innlegg.. Dessuten når det gjelder påkjørsler bakfra, så skjer det (med skade) kun 1-2% av alle ulykker.... Og de skjer så og si aldri i høy fart, og uansett får ikke barnets nakke den belastningen som det vil få fremovervendt.
Mammatiltogutter! Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 19. januar 2009 må nok si meg enig med noen av dere. Men hadde vært enklere å godta hvis det faktisk var bilen som var for liten eller noe sånt.. skjønner? Det nytter jo ikke å mase på henne, da blir ho bare irritert. Det er jo som dere sier hennes avgjørelse. Men uansett så klarer jeg ikke helt å la være...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå