Gå til innhold

Har leger lov til å ta imot gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme fastlege gjennom mange år, og han har hjulpet og støtte meg masse, til tider langt utover det jeg forventer av en fastlege. Nå har jeg flyttet, og derfor byttet lege, men jeg ønsker å gi han noe som en takk fra meg. Har leger i det offentlige lov til å ta imot gaver fra pasienter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vi kan ta imot gaver ja , men ikke penger...

Skrevet

Hadde ikke tenkt å gi han penger :-) tror han har mer av dem enn det jeg har, men en god konjakk, går det an?

Skrevet

jeg ga min en stor blomst når jeg fikk sønnen min. han var der mye for oss i svangerskapet. han ble glad for det!

Skrevet

e har ikke lov til det egentlig.

Jeg spurte nemlig mine leger (ektepar), fordi det kom en dame med en pose med gaver til deres tre barn og enda en pose som var en gave til legekontoret.

De hadde ikke lov å ta imot gavene.

Hun valgte å bryte reglene for lekene til venterommet, og forklarte pent hvorfor hun ikke kunne ta imot gavene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Som privatperson har man vel ikke lov, men å ta imot en felles gave er vel greit? Vi fikk hvertfall masse gaver til jul, i form av konfekt, kaker osv... ingen sa det ikke var lov.. men det var til legekontoret da, ikke til enkeltleger...

Skrevet

En helsearbeider har lov til å ta imot gaver av "ubetydelig verdi". Noen setter en grense på max 200 kroner, men det står ikke noe i lovverket hva "ubetydelig verdi" er. Det er vel opp til hver enkelt å vurdere, innenfor rimelighetens grenser. Se helselovene.

Skrevet

Helsepersonelloven § 9:

Helsepersonell må verken på egne eller andres vegne motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte.

Helsepersonell må heller ikke motta fra pasient gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi.

Hva som er "ubetydelig verdi" er jo en vurdering man må ta. Skulle tro at en konjakk er ok. Vi sendte en juleblomstdekorasjon til jordmor etter fødselen. Det mener jeg er helt i orden. Det blir jo sendt til sykehuset etter helsehjelpen er utført og kan derfor ikke påvirke jordmor på noen som helst måte. Det gjelder jo for så vidt din lege også, siden du ikke lenger går hos han.

Skrevet

Takk skal dere ha! Jeg kjøper en konjakk jeg, og hvis han ikke synes han kan ta den imot, så får han dele den med kollegaene p sommerfesten eller no'!

Skrevet

Det er ikke lov å testamentere eiendom, gi store pengesummer og sndre ting som har en reell verdi - har vel vært noen saken om det i media osv.

Men å gi en gave av typen konfekt, hjemmelaget saft, cognac, epler eller blomster er da bare hyggelig.

Jeg hadde tatt imot iallefall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...