Gå til innhold

Stemødre, hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har et barn fra tidligere forhold. Vi har et felles barn og jeg er nå gravid med nr. 2. I løpet av våren ønsker mine foreldre å invitere med meg og mine søsken med familier til utlandet. De vil spandere reise og opphold. Er det slik at stebarnet også "må" være med på dette? Hadde det vært min samboers familie som inviterte hadde det vært en selvfølge at stebarnet skulle være med, men når det er mine foreldre som inviterer, skal stebarnet da automatisk også være med? Er det en selvfølge at mine foreldre også skal spandere reise på min manns barn? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, dette er ikke en enkel problemstilling. For oss er det ikke aktuelt da ingen av våre foreldre ville finne på å gjøre noe sånt, men jeg kan se dilemmaet her,

Jeg tror det kommer an på hvor mye stebarnet er hos dere, hvor lenge stebarnet har vært en del av din familie og hvor gammelt stebarnet er. I og med at dere har felles barn er jo dette søsken til stebarnet som gjør at dere er tettere knyttet sammen med stebarnet.

Om ikke dine foreldre vil/kan spandere på stebarnet ville jeg nok likevel vurdert å ta det med på egen regning. Det er ikke kult å vite at pappa og søsken har vært på en tur der en selv ikke er "velkommen". Dersom det i tillegg medfører bytting av tid med moren til barnet for å komme av gårde på denne turen uten stebarnet ville jeg vært ekstra var på hva jeg gjorde.

Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i denne. Min mor skal feire sin 60årsdag i syden til høsten. Mitt stebarn/far har bevisst valg og holde min familie utenfor: hvis vi drar til mine foreldre blir stebarnet hjemme. Julen stebarnet er hos oss blir alltid feiret hos familien på far sin side. Det er kun hendelser som dåpen til vårt felles barn og slike store ting som de feirer sammen med mine foreldre. Hun har fult opp av besteforeldre og familie på sine foreldre sin side -og har ikke hatt noe ønske om å innlemmes i min. Selv om jeg og min familie kanskje ønsket mer tilstedeværelse respekterer vi også det stebarnet og faren har funnet som løsning. Dette fører selvfølgelig med seg at mine foreldre ikke føler noe slektskap til min stedatter.

De har nå invitert oss til syden og betaler gildet. De har invitert meg, samboer og vårt fellesbarn. Vi har nå spurt stebarnet om hun har lyst til å være med til syden og hun takket selvfølgelig ja. Denne turen betaler vi.

Så derfor : hvis stebarnet har valgt bort din familie er det naturlig at hun ikke blir invitert av dine foreldre. Men det skal vel tungtveiene grunder til for at dere ikke skal invitere henne med på deres regning tenker jeg.

God tur!

Skrevet

Vi har begge barn fra før, men ingen felles. Jeg er ganske sikker på at hadde svigerforeldrene mine spandert tur på alle sammen, hadde datteren min blitt inkludert også. Noe annet ville overrasket meg. Det samme vil jeg tro gjelder min egen familie, men først må de vinne i Lotto.

Skrevet

Min mann har tre store særkullsbarn, så da blir det noe helt annet enn om han kun hadde hatt et mindre barn. Kostnadene med å ta med tre unger, i egne flyseter, med eget hotellrom osv er jo helt annerledes enn å ha med et barn ekstra. Vi hadde nok heller ikke hatt penger til å ta dem med for egen regning.

Mine foreldre er alltid hyggelige, og inviterer ofte oss alle til middag, de kjøper også alltid julegaver og gir penger til bursdagene deres, men det er nok ikke en familierelasjon sterk nok til at det ville være naturlig at de ønsket å ha dem med på en slik tur.

De ville nok føle det var litt å ha med seg fremmede på familieferien. Eller svigerfamilien. De ser tross alt på stebarna mine som sin svigersønn sin familie, ikke som sin familie, sånn som sine egne barnebarn. Det ville vært helt kunstig at de skulle vært med. Og jeg tror egenlit ikke at stebarna mine hadde forventet å få være med heller.

Skrevet

Snu litt på det... Du har en datter fra før, og dine svigerforeldre vil invitere på tur. Skal da din datter være med?

Som så ofte ellers kommer det nok an på hvordan akkurat denne familien har det og tar det - og gjør det! Det finnes ingen fasitsvar.

I min familie hadde nok stesønnen min blitt med, men det er naturlig for oss:)

Skrevet

Mannen min er ikke biologisk far til mitt eldste barn. Jeg har en fra tidligere, og vi har en sammen. Venter nå vårt andre barn sammen.

Min mann sier selv at vi har to barn og at vi venter vårt tredje. Jeg er så glad for at han inkluderer min sønn helt i vårt liv, og i sine tanker og handlinger.

Heldigvis er mine svigerforeldre og svigerinner på samme måte. Min første sønn er en del av familien deres like mye som mitt andre barn. Dette gjelder, høytider, middager, gaver, ferier osv.

Hadde de bedt oss på ferie i en uke, og skulle spandere for alle sammen og ikke hadde bedt min første fødte.. ja da hadde ikke jeg blitt med på den turen det er helt sikkert. Hverken jeg eller noen av barna. Mannen skulle fått veelge, men jeg hadde blitt utrolig sinna over valget om å reise på tur, om foreldrene hans hadde valgt å ikke be min sønn og hans ste sønn. Kjenner jeg blir utrolig irritert bare av å tenke på det.....

Har ikke noe til overs for de som ikke inkluderer alle barna i en familie. Endten det er stesøsken.. halvsøsken eller hvar det enn nå måtte være. Er en stefar eller stemor så har en ansvar for å være i en familie med stebarna sine.... noe annet er for meg helt utenkelig. Sier ikke da at en skal føle like mye for stebarna. Men en skal ikke gjøre ulikt.. eller forskjell på dem. Det er noe helt annet. Alle skal inkluderes!

Heldigvis blir ikke det en aktuell problemstilling for oss. Mine svigerforeldre ser på alle barna våre som barnebarn!

-Mor til to+en i magen-

Skrevet

Mine foreldre har invitert alle barn og barnebarn med på sydentur flere ganger, og det har alltid vært en selvfølge at min stedatter har blitt bedt med!!!

Hvis ikke mine foreldre hadde betalt for henne, hadde nok vi gjort det - for det er stort for barn å få være med på slike ting, og veldig sårende å ikke bli bedt!

Skrevet

...må bare legge til at dette har mine foreldre gjort, selv om vi ikke har hatt felles barn frem til nå...

...heldigvis er vi i den sitausjon at alle i min familie alltid har ehandlet min stedatter på lik linje som andre familiemedlemmer, og dette har styrket både hennes forhold til min familie - og ikke minst meg. T.o.m. min bestefar gir henne bursdags- og julepresanger.

...vi må bare huske på at det er barn vi snakker om, barn som ikke selv er skyld i den situasjonen de har kommet i...og hvis man kan snu den ulempen det faktisk er for et barn å ha skilte foreldre, til å bli en "forrdel" å ha flere familier - så må jo det være supert!!!???

Skrevet

Det kan nok være en forskjell på stebarn og stebarnebarn alt ettersom hvor mye de bor i familien/er hos dere og hvor mye kontakt de har med hele stefamilien sin. Hvis de, som i noen tilfeller her, kun er på samvær og i de periodene uansett omtrent ikke har kontakt med stemors familie, så syns jeg ikke det trenger å være noe problem at de ikke er med på ferie med stemors familie heller. Man trenger jo ikke akkurat gni inn til stebarnet at det ikke er invitert fordi det ikke er i slekt. Der hvor stebarnet selv ikke vil ha noe med stemors familie å gjøre er det i alle fall ikke noe rart.

Men i de tilfellene kunne man jo også benytte en sånn anledning til å knytte bånd også?

Hos oss har min stebarn god kontakt med min side, og mine foreldre har tatt veldig godt i mot dem. De er med på alt som skjer på min side så sant de er hos oss, og de føler seg som en del av familien. Vi har vært i den situasjonen du beskriver, og da ble stebarna med. Det var veldig flott for oss alle, og en viktig ferie sånn teambuilding-messig. Men min mann og jeg betalte litt ekstra fordi vi ville det, vi syntes vi tilsammen kostet litt mye, og ville gjerne bidra med litt penger. Det syns jeg var helt fint å gjøre. Jeg vil ikke at foreldrene mine skal betale alt for oss i en sånn situasjon når jeg har en større og dyrere familie enn de andre søsknene mine har.

Men jeg tenker også at det kommer litt an på hva slags sammensetning familiene har. Hvis min sides familie bare hadde bestått av småbarn så hadde jeg nok ikke tenkt at det var naturlig å ta med de store stebarna hver gang, selv om de kjente min familie godt. Da kunne vi nok også tatt en tur når de var hos moren sin, fordi de vil trenge et helt annet aktivitetsopplegg enn babyer og småunger. Men så lenge min familie skal på ferier som passer for mine stebarn, så er det både fint og naturlig at de er med, uansett hvem som betaler. Men jeg tar det ikke som noen selvfølge at foreldrene mine skal betale for mine stebarn (selv om de skulle ønske å gjøre det), jeg ville i tilbudt meg å putte litt ekstra penger i potten uansett.

Skrevet

Hei

Mine foreldre hadde nok gjort det. Men de er altfor snill:-) Jeg mener absolutt at dine foreldre ikke skal spandere reisen på hans barn. Det for da være grenser for sjenerøsitet:-)

Skrevet

Hei, HI her. Tusen takk for mange fine innspill.

Jeg og samboeren min har nå diskutert dette litt og kommet fram til at vi synes den beste løsningen blir at hans datter får være med oss, men at vi betaler fly og hotell opphold for henne slik at hun ikke fører til noen ekstra utgift for mine foreldre. Jeg snakket med mamma og pappa om dette også, og de synes det var en fin løsning. De hadde nok vært villige til å spandere på min stedatter også, men jeg føler det blir mer riktig at vi tar den kostnaden.

Min manns datter er tenåring mens de andre barna som er med på turen alle er i 2-3 års alderen, men jeg håper og tror det skal bli kjekt for dem alle likevel.

Skrevet

Hei..

Vi har hans to særkullsbarn halvparten av tida, men vi hadde ikkje forventa at mine foreldre skulle betale for alle, men hadde kanskje gjort det sjølv.

Tenker og litt sånn at særkullsbarna har familie på morsside og. Selv om mine foreldre involvere seg og involverre dei så er det og ting vi prøver å få til uten.

Tenker nok at det er større sjanse for at mine foreldre tar vår fellesbarn med på ein ferie aleine enn at dei tar "stebarnebarna" med...

Skrevet

Jeg ser på det som helt uproblematisk at dine freldre spanderer ting på dine barn, men ikke hans barn. Jeg ser også på det som helt uproblematisk at du, din mann og deres fellesbarn gjørfamilieting sammen med dine foreldre og din familie.

Min mor kjøper teaterbilletter, har betalt langhelg på hotell for oss, kjøper mye klær til barna våre, for å veie opp for at vi ikke har så god råd til å bruke penger på dem, siden halve lønna til samboeren min går med til barnebidrag, kostnader med samvær og transport, og alt mulig annet særkullsbarna SKAL han. Det er ikke så mye igjen å bruke til fellesene, så da er vi veldig takknemlige for at våre barn slipper å være fattige. Særkullsbarna har jo fordeln av det enorme bidraget, og de har fordelen av sin mor og hennes familie, så de kalrer seg jo like godt.

Dessuten så forskjellsbehandler ungene sin farmor våre unger og kun hans unger. Hun gir hans særkullsbarn penger og ting, uten å gi tilsvarende til de minste. Føler det er mer problematisk ettersom hun faktisk er i familie me alle barna.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg synes det kommer an på hvor lenge du har vært sammen med din mann, hvor gamle barna var når du kom inn i bildet, og hvilket forhold stebarna har til dine foreldre. Mine foreldre hadde helt klart invitert med stebarna. De var 2 og 4 år da vi ble kjent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...