Gå til innhold

Ang. svangerskapspenger, noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

NYTT 16:12 19.01.2009

Jeg jobber som personlig ass. for to forskjellige bruker innen kommunen. har vært ansatt siden sept. 2008.

Er nå gravid i 20uke. Og har vært sykemeldt to uker nå. Pga jobben er veldig tung, mange tunge løft o.l. pluss jeg hadde blødninger så legen ville ikke risikere noenting. Så hun ba meg om å ringe til arbeidsgiver å spørre om tilrettelegging. Men det lot seg ikke gjøre, så der fikk jeg beskjed om at jeg kunne få sykepenger, for det hadde jeg krav på at kommunen betalte meg.

Så skulle jeg vært på jobb på onsdag igjen og sykemeldingen går ut i morra. Men fikk ikke noe ny sykemelding fordi jeg hadde snakket med kommunen idag om sykepenger å da gjaldt de fra nå. Er det noen som har erfaring med dette her? Skal jeg bare ringe arbeidstedene mine å si at jeg ikke skal jobbe lengre? Skjønner ikke akkurat så mye.

Hvordan regner de ut disse sykepengene ? hva får jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspenger er vel noe man får dersom det er farlig å arbeide og arbeidgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Trodde dette måtte søkes om enten gjennom lege eller jordmor jeg, at man søker til NAV. Ikke at man bare "gikk over" på dette. Samtidig så er vel arbeidsgiver pliktig å tilrettelegge for deg, gi deg hjelpemidler, omplassere osv FØR man går over på svangerskapspenger.....

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Hmmm... Dette virka innvikla!

Jeg er gravid med tvillinger og legen har mast på meg om sykemelding siden uke 16. Uke 23 gikk jeg med på å gå ut i 100% sykemelding.

Da fikk jeg sykemeldingen i fra legen og gav den til arbeidsgiver. De betalte de første 16 dagene for meg, og nav skal betale resten til jeg går i fødsel. Legen eller jordmor må skrive ekstra på sykemeldingen din at du ikke skal i jobb før fødsel, da det ikke er vanlig å bli sykemeldt så lenge i gangen/så tidlig i et svangerskap.