Gå til innhold

Ang. svangerskapspenger, noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

NYTT 16:12 19.01.2009

Jeg jobber som personlig ass. for to forskjellige bruker innen kommunen. har vært ansatt siden sept. 2008.

Er nå gravid i 20uke. Og har vært sykemeldt to uker nå. Pga jobben er veldig tung, mange tunge løft o.l. pluss jeg hadde blødninger så legen ville ikke risikere noenting. Så hun ba meg om å ringe til arbeidsgiver å spørre om tilrettelegging. Men det lot seg ikke gjøre, så der fikk jeg beskjed om at jeg kunne få sykepenger, for det hadde jeg krav på at kommunen betalte meg.

Så skulle jeg vært på jobb på onsdag igjen og sykemeldingen går ut i morra. Men fikk ikke noe ny sykemelding fordi jeg hadde snakket med kommunen idag om sykepenger å da gjaldt de fra nå. Er det noen som har erfaring med dette her? Skal jeg bare ringe arbeidstedene mine å si at jeg ikke skal jobbe lengre? Skjønner ikke akkurat så mye.

Hvordan regner de ut disse sykepengene ? hva får jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspenger er vel noe man får dersom det er farlig å arbeide og arbeidgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Trodde dette måtte søkes om enten gjennom lege eller jordmor jeg, at man søker til NAV. Ikke at man bare "gikk over" på dette. Samtidig så er vel arbeidsgiver pliktig å tilrettelegge for deg, gi deg hjelpemidler, omplassere osv FØR man går over på svangerskapspenger.....

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Hmmm... Dette virka innvikla!

Jeg er gravid med tvillinger og legen har mast på meg om sykemelding siden uke 16. Uke 23 gikk jeg med på å gå ut i 100% sykemelding.

Da fikk jeg sykemeldingen i fra legen og gav den til arbeidsgiver. De betalte de første 16 dagene for meg, og nav skal betale resten til jeg går i fødsel. Legen eller jordmor må skrive ekstra på sykemeldingen din at du ikke skal i jobb før fødsel, da det ikke er vanlig å bli sykemeldt så lenge i gangen/så tidlig i et svangerskap.

Jeg fikk først penger fra jobben, og nå har nav tatt over utbetalingen.

Jeg har ikke en belastende jobb, men hadde bla hatt litt blødninger, og legen ville ikke ta noen sjanser. Nav godtok dette uten problem, og uten tilrettelegging. Min jobb som telefonselger kan ikke tilrettelegges ansett da.

Kontakt nav pr telefonen så forteller de deg nok hva du bør og skal gjøre i din sak.

Masse lykke til!

Skrevet

hei

det du gjør er å gå til ditt nærmeste nav kontor og ber om papirene du trenger, det er 2 stk, et som lege/jormor fyller ut, og et der arb .giver skriver at tilretteleggelse ikke er mulig, i ditt tilfelle trenger du da to stk der arb.giver fyller ut dette og stempler. der skal også inntekt og skatt føres opp.

i papiret til lege/jordmor skriver de tungt arb som grunn, og dette er nok. Beh tid er ca 4 uker, og du kan søke fra din siste sykemeldingsdag. Det er lurt å bruke svangerskapspenger da du har rett på det slik som i ditt tilfelle. Så bruker du ikke av sykepenger kvota di :)

Jeg er selv på svangerskaps penger nå, og får tilsvarende det jeg hadde i lønn hver mnd :) da du har 4 uker til termin må du søke fødselspenger da svangerskapspenger ikke utbetales lengre enn til 3 uker før termin :)

om dette ble rotetete, så send meg pm så svarer jeg der :)

lykke til

Skrevet

Siden forhold i jobben din gjør at du ikke kan utføre den og arbeidsplassen din ikke kan tilpasse jobben slik at di kan fortsette har du krav på svangerskapspenger, ikke sykepenger. Legen din eller jordmor fyller ut et skjema hvor de ber de om arbeidet ditt blir tilpasset eller at om dette ikke lar seg gjøre, at du skal motta svangerskapspenger. Ta med skjemaet til arbeidsgiver og de signerer og krysser av for at tilpassing ikke lar seg gjøre. Dette skjemaet leveres inn til Nav sammen med skjema for inntektsopplysninger fra arbeidsgiver. (Nav har tendens til å "miste" papirer, så be de om å stemple alle arkene og be om kopi). Så lenge lege/jm og arbeidsgiver har signert skjemaet har Nav ikke lov til å overprøve det.

Skrevet

Og du får utbetalt det samme som om du skulle ha jobbet, derfor må arbeidsgiver fylle ut skjema for inntektsopplysninger. Du taper ingenting på dette og inntektsgrunnlaget for fødselspenger forblir det samme som om du hadde jobbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...