Gå til innhold

Ang svangerskaps penger, noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som personlig ass. for to forskjellige bruker innen kommunen. har vært ansatt siden sept. 2008.

Er nå gravid i 20uke. Og har vært sykemeldt to uker nå. Pga jobben er veldig tung, mange tunge løft o.l. pluss jeg hadde blødninger så legen ville ikke risikere noenting. Så hun ba meg om å ringe til arbeidsgiver å spørre om tilrettelegging. Men det lot seg ikke gjøre, så der fikk jeg beskjed om at jeg kunne få sykepenger, for det hadde jeg krav på at kommunen betalte meg.

Så skulle jeg vært på jobb på onsdag igjen og sykemeldingen går ut i morra. Men fikk ikke noe ny sykemelding fordi jeg hadde snakket med kommunen idag om sykepenger å da gjaldt de fra nå. Er det noen som har erfaring med dette her? Skal jeg bare ringe arbeidstedene mine å si at jeg ikke skal jobbe lengre? Skjønner ikke akkurat så mye.

Hvordan regner de ut disse sykepengene ? hva får jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du mente. Men arbeidsgiver skal bet ut de ørste 16 dagene, så tar NAV over utbetalingene.

Du må ha sykmelding for å være ykmeldt fra arbeidsplassen, så da må du få legen din til å forlenge sykmeldinga di.

Da leverer du ene delen til arbeidsgiver og den utbetalingsdelen til NAV trygd. Legn leverer også en del til NAV.

Men første 16 dagene er det arbeidsplassen din som skal bet ut sykepenger så da skulle du ha levert to deler til arbeidsgiver på den første. Etter 16 dager skal som sagt arbeidsgiver ha en del og NAV den delen man fyller ut med kontonr osv..

Du må bare spørre mere visst du ikke skjønte hva jeg mente, eller jeg misforstod deg :)

Skrevet

du skal ikke ha sykepenger, men svangerskapspenger. jordmor eller lege fyller ut et skjema til deg, som du tar med til sjefen din som da skriver under på at dde ikke kan tilrettelegge.. så skal det leveres på nav sammen med skatte.og inntektsopplysningene dine (nav betaler fra 1. dag så arbgiver kommer jo også bedre ut av det enn med sykepenger)

søk det opp på nav sine sider:) og på arbeidstilsynets sine sider står det også litt.

Skrevet

annonym 1 her.

Å svangerskappenger HI mente.

Ja da er det vel arbeidsgiver og arbeidstakeren som skal fylle ut ilag.

Og da bet jobben ut svangerskappengene og får refundert fra NAV mener jeg på.

Jeg hadde et annet opplegg. Jeg var så plaget med migrene i begynnelsen, så jeg og arbeidsgiver søkte om at NAV refunderte til jobben det de bet av sykedager, så jeg kunne komme og gå uten det hadde noe å si ang sykedagene mine. Fikke jeg migrene på jbb, så gikk jeg hjem, hadde jeg migrene dagen før og så neste dag var jeg hjemme hele dagen. Vet ikke hva det kalles. Men så lenge jobben ikke kan tilrettelegge migrene plagene mine under svangerskapet hadde jeg rett på dette.

Så vil tru det er du og arbeidsgiver som skal søke NAV om svangerskappenger også. Men må vel kanskje ha dolumentasjon fra legen??

Du har rett på svangerskappenger når det er fare for fosteret og jobben ikke kan tilrettelegge.

Skrevet

Nå har jeg snakket med NAV og lege. Så nå skjønner jeg litt mer ;) Men takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...