Gå til innhold

Kan vi få både foreldrepenger og kontantstøtte?


ohayoo

Anbefalte innlegg

Var litt mer effektiv enn planlagt og går ut i ny fødselspermisjon om en måned. Vi har ikke fått barnehageplass for førstemann, så han blir hjemme sammen med meg fram til høsten.

 

Vi kan jo da søke kontantstøtte for han, men er det lov siden vi også vil få foreldrepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, det er jeg nesten helt overbevisst om. Kontantsstøtte er jo ikke knyttet til inntekt el.l. Alle har rett til det, så sant barnet er fylt 1 år og ikke benytter barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var det jeg trodde også, men vi har hatt litt diskusjoner i heimen om dette - mannen min er redd for at vi svindler hvis vi søker om det.

 

Nå sitter jeg i telefonkø med NAV for å spørre - gir deg beskjed når jeg har fått "fasiten" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde rett! :) Det er to uavhengige ytelser og vi kan søke om kontantstøtte fra måneden etter at han fyller ett år.

 

Dette dekker nesten opp tapet av inntekt som vi har mens jeg går hjemme i fødselspermisjon, og med at låneutgiftene er lavere denne runden enn den forrige, kommer vi ganske greit ut økonomisk denne gangen. Forrige runde satte vi inn 1000 kr på sparekonto hver måned og tok ut igjen 5000 :-/ så nå er jeg ganske fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere kan få begge deler da! :o)

Men det er jo to ulike barn, dere "sparer jo samfunnet" for en bhg-plass siden du ikke har eldste i barnehagen da... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...