Monajenten Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Jeg trenger MASSE middagsforslag:-) Kjør på, gjerne med oppskrifter hvis det er avanserte greier;-)
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #2 Skrevet 19. januar 2009 Moussaka er jo strålende (og da mener jeg på vanlig vis med aubergin i stedet for potet og gjerne fårekjøttdeig i stedet for karbonadedeig). Pannestekt laks med grønn salat med reddiker og annet du måtte ønske, En skje creme frech ved siden av. Stek din egen kylling (SÅ mye bedre en den forferdelige grilla kyllingen man får over alt). Gnis inn med smør og masse grydder. 170 grader i ca 1,5/2 t. Et snitt innerst i leddet ved låret viser om den er ferdig eller ei: kommer det klar kjøttsaft ut er den ferdig. Ketolysepizza med brødmixen deres og ellers omtrent det vanlige på (bare ikke ta helt av med løken) Fiskegryte med det du vil Feks gulrot (bare litt) purre/vårløk, brokkoli, laks (for fargen), scampi, kamskjell, torsk osv osv. Fløte og fiskekraft. Jevnes med LITT johannesbrødkjernemel og litt maizenna. Hjemmelagd tomatsuppe. Biff med hjemmelagd bearnaise og stekte grønnsaker Fårikål (uten potetene, selvsagt) Tandoorigryte med kokosmelk, "orientalske grønnsaker", kylling og massemasse tandoorikrydder. Og det finnes så mye mer!
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #3 Skrevet 19. januar 2009 den moussakaen skulle jeg gjerne hatt oppskrift på
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #4 Skrevet 19. januar 2009 Jeg tok utgangspunkt i denne da jeg lagde moussaka sist: Antall porsjoner: 4 Ingredienser: kjøttsaus: 500 g kjøttdeig eller kvernet lammekjøtt 2 ss smør 2 løk 1 grønn paprika 2 ts salt 3/4 ts pepper 3/4 ts oregano 1/2 ts kanel 1 laurbærblad 1 fedd hvitløk ca 2 dl vann 1 boks tomatpuré (130 g) 1 aubergine 2 ss salt ostesaus: 4 dl melk 3 ss hvetemel ca 200 g revet hvitost 2 egg Fremgangsmåte: Skjær auberginen i ca 1/2 cm tykke skiver og dryss over de 2 ss med salt. Brun kjøttdeigen i smør i varm panne. Gni den ut med en gaffel slik at den blir kornete. Tilsett finhakket løk og stek til alt er brunet. Tilsett paprika i biter, salt, pepper, krydder, vann og tomatpuré (jeg brukte 2-3 bokser tomat i stedet for vann og puré). Kok opp og la alt trekke til en tykk saus. Smak til sausen med eventuelt mer salt og krydder. Ostesaus Visp sammen melk og mel og rør til det koker opp. Ta kjelen av varmen og tilsett revet hvit ost. Avkjøl litt og rør inn eggene. Smør en ildfast form. Skyll av saltet på aubergineskivene. Legg lagvis kjøttsaus og aubergineskiver og hell ostesausen over. Dryss litt revet ost over til slutt. Stekes i ovn ved 200 C i ca 40 minutter. Serveres med en blandet salat etter ønske.
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #5 Skrevet 19. januar 2009 dette så kjempe godt ut!! men hvetemel... er det lov da? kan man bytte ut det med noe annet kanskje?
Monajenten Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2009 Takk for supre tips!!! :-) Tar gjerne i mot flere;-)
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #7 Skrevet 19. januar 2009 Som jeg skrev så brukte jeg den som utgangspunkt. Og du kan jo bruke hvetemel så lenge ikke det gjør at du overskrider potten på 15 karber. Johannesbrødkjernemel er grei i sånt som dette, siden du ikke merker så mye til det i en moussaka (men som saus alene må en være forsiktig med johannesen). Som regel brukte jeg 50/50 johannes og feks maizenna. Det var mannen min som gikk på kuren(ketolyse) og han var ferdig for en mnd siden. Gikk ned ca 25 kg på 6 mnd.
Gjest Skrevet 19. januar 2009 #8 Skrevet 19. januar 2009 ok:) jeg er litt fersk i gamet.. hehe tenkte kansje man kunne bytte til johannes, skal notere det, og maizenna! Har holdt på i 2 uker, og mistet 4 kg!! så bra start syns jeg.. skal lage denne moussakaen, det er helt sikkert, den ser kjempe god ut, takk for tipset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå