Gå til innhold

Bilbelte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere bilbelte i baksetet?

Hva gjør dere hvis dere f.eks skal sitte på med noen og eneste ledige plassen er i midten med bare magebelte?

Jeg skulle sitte på med noen hjem fra byen igår, men valgte buss istede siden det bare var midtplassen som var ledig og der er det bare magebelte. De andre sa jeg hadde mye rart for meg osv siden jeg ikke ville sitte der.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme som deg.

Skrevet

Hadde nok sittet på selv om det bare er magebelte, hadde ikke brukt det hvis jeg var gravid da men....

I vår bil har vi vanlig sele også i midten heldigvis, hendte jeg måtte sitte baki med babyen i starten og da var jeg glad det var vanlig belte i midten!

Skrevet

Bare lurer, ville du da ha sitti på uten belte om du var gravid?

Du vet at du da ved en eventuell kræsj, kunne ha fyki rundt i bilen å tatt liv av alle de som hadde på seg bilbelte også??

Skrevet

Nei nei, er du gal, men ville ikke sittet baki i midten hvis det kun var magebelte der!

Jeg brukte besafe gravidsele når jeg var gravid, så jeg vet konsekvensene av en bilkræsj ja!

Skrevet

Herregud folkens..

Først for 10 år siden kom de fleste bilene med 3 x 3punkts belter baki..

Blir for dumt å si man ikke vil sitte på med noen i en eldre bil, bare fordi man har 2 punkt i midten??

Hva gjorde man på 1970 - 1980 tallet???

Da var ikke belter bak på budt engang..

Skrevet

Så bra =)

Måtte bare spørre, er jo så mange som ikke har peiling på trafikksikkerhet.

Skrevet

Jeg hadde satt meg inn. Men må innrømme at det var dårlige venner du har som ikke byttet med deg da. Hadde aldri belte for gravide heller.

Slutt å kjør bil folkens. Det er farlig!

Skrevet

Å ja, siden man ikke viste bedre før i tiden, da er det lurt å gjøre som de gjore da, nå som vi vet bedre.

Kanskje vi skal la barna våre krabbe bakibaksete da, det gjore dem jo også før i tiden.

Altså, bilsikkring er ikke for alle de hundrevis av timene vi sitter i bilen å alt går bra, men de få sekundene når uhellet er ute.

Skrevet

Ja det er tydlig at det ikke er mange som har peiling på det :)

Nå de mener at det er greit med litt dårlig standard på utstyret fordi det var jo sånn de gjorde det på 70/80 tallet.

Forskningen på sikkerhet går framover, gravidseler har reddet barn, bakovervendte stoler skader nakken mindre, selen redder liv osv.

Det er ingen grunn til å leve i fortiden så lenge ting blir bedre å sikkrere!

Skrevet

Nei, men ingen vurderer å kjøre mindre bil eller slutte.

Det forundrer meg meg.... når man tenker på hvor mange som blir drept hvert år.

Skrevet

Nå er det ganske mange av oss som ikke kjører mer enn vi absolutt må.

Men det nå en gang slik, at utpå landet man som oftes veldig avhening av bil for å komme seg på jobb. Eneste bussen som går her er skolebussen, å tog går to ganer i året, 1.mai og 17mai.

Å så lenge man har sikkret seg og sine kjære så godt som mulig, så må man jo håpe på det beste.

De fleste ulykker skjer jo faktisk i hjemmet, så skal man ikke være der ulykker skjer, da vet jeg ikke hvor man skal oppholde seg.

Skrevet

Prøver bare å sette ting litt i perspektiv. Vi følger regler og sikrer ungene våre og da er liksom alt helt greit. Men det er jo en kjensgjerning at hadde bilen blitt oppfunnet i dag hadde det sikkert blitt forbudt fordi det var så farlig. Men de fleste tar risken enten man har forovervendt bilstol eller ei, eller om man har belte for gravide eller ei. Tror ikke de som velger bakovervendt bilstol og gravide belte er så veldig mye bedre enn andre. Prøver bare å si at alle tar en stor risk når vi kjører på veiene. Men det vil ingen diskutere.

Skrevet

Er det egentlig noe å diskutere da, alle kommer jo til å kjøre bil i morgen alikevel!

Jeg må på jobb i morgen, vet det er en risiko å sette meg i bilen, men kan heller ikke risikere å miste jobben, da mister jeg enda mer som f.eks huset!

Ja det er farlig å kjøre bil, men hva skal jeg gjøre da, jeg bor på landet og jobber vokser ikke på trær her, må derfor kjøre til neste kommune for å jobbe der!

Og det at jeg velger å bo på landet med få jobber istede for i en by er en annen diskusjon :)

Skrevet

be safe gravidebelte har ingen dokumentert funksjon.

Skrevet

Ingen dokumentert funkjon nei, men flere leger som har undersøkt gravide med denne selen som har vært i kræsj sa at selen var god å ha!

Så hvorfor ikke bruke den, hvis den kan redde babyens liv?

Det skader ikke babyen, og for min del syns jeg det var mer behagelig å ha på den enn vanlig sele!

Skrevet

Altså, sier man i mot deg, på at alle tar en risiko når man setter seg i bilen, da mangler man vett.

Hjelper ikke om man er verdens bestesjåfør selv, om man møter en fyllekjører som kjører rett i deg.

Men i o med at vi alle tar en risiko, så er det jo best å sikre seg selv, og de man er glad i best mulig.

Skrevet

NAF har testet BeSafe gravid belte.Beltet vil gli opp i normal posisjon ved kollisjon... Uansett bør man vel alltid bruke bilbelte,tror nok at babyen ligger ganske godt polstret inni magen,beltet er jo også stort sett helt nederst på magen,over hoftekammen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...