Gå til innhold

Hva skjer etter bekymringsmelding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er blitt meldt, men tror ikke vi har noe å være redd for. Men kan vi vente besøk av dem uansett? Eller ringer de? Eller sender brev? Hvis det blir henlagt, får vi vite det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil innkalle dere til en prat og mest sannsynlig ta et hjemmebesøk. Det kommer jo an på hvordan ting er hjemme hos dere, og hva bekymringsmeldingen går ut på, hva bhg / skole har å tillegge en evt. sak.

Skrevet

HEI:)

jeg er ikke helt sikker, men nesten...

tror dere kommer til å få en ltf eller et brev hvor det står at de kommer på hjemmebesøk til dere...

de sier ikke hvem som har mld dere, men hvorfor...

Skrevet

Vi vet både hvem og hvorfor, fikk vite det før de meldte oss.

Hvor fort pleier det å gå?

Skrevet

veit ikke hvor fort det går jeg...

men det burde jo gå fort. som sagt veit ikke jeg grunnen og det har jeg ikke noe med heller, men det er jo de som har ganske alvorlige bekymringmld, og da burde jo barneværnet reagere fort... og det gjelder sikkert uansett "alvorsgraden" bak.....

Skrevet

Du vil nok få brev om time til samtale på barnevernets kontor. Og så blir det nok litt oppfølging i noen måneder, i form av møter enten hjemme eller på kontoret. Dere får beskjed om de ikke følger dere videre:)

De har plikt etter loven å følge opp meldinger, så de kan ikke la være selv om det ikke er grunn for meldingen.

Barnevernet er ikke farlig;)

Skrevet

Har lettere panikk likevel jeg.. Tenker sånn at jeg vet at vi alle har det bra og at barnet har det kjempebra, men hvordan kan jeg bevise det... :(

Skrevet

Ikke få panikk :) Barnevernet har 1 uke på seg til å avgjøre om det skal lages sak av meldingen eller ikke, så det er ikke sikkert det blir noen sak i det hele tatt, selv om noen har levert bekymringsmelding.

Skrevet

Barnevernet vil i løpet av 3uker (tror friskten på meldingsavklaring er på 3uker) vurdere om det er noe hold i bekymringsmeldingen, snakke med de som har sendt mld osv.

Hvis den blir henlagt vil de som sendte mld få beskjed hvis jeg ikke husker rett.

Hvis bv velger å gå videre med saken vil dere bli kontaktet, ingen regel om det er et kontormøte eller hjemmebesøk, men tror det er vanligst å komme inn på kontoret for en samtale først.

Barnevernet er der for å beskytte barn, veilede foreldre til å løse en vanskelig situasjon osv. så de kommer ikke å tar banet/a dine på et uventet hjemmebesøk!

Dersom de får inn en akuttmelding, der noen har vurdert at det er fare for barnets liv eller helse skjer det noe med engang, da kommer saksbehandligen etterpå!

Skrevet

Herregud her gikk det fort, hvis jeg ikke husker feil skulle det stå!

Og fristen ikke friskten.

Ser det er ei som skreiv at tiden for meldingsavklaring er på en uke, det kan godt stemme, lenge siden jeg har vært borti det nå!

Skrevet

Dere blir innkalt til samtale, det blir gjort hjemmebesøk og det kan hentes inn opplysninger fra f.eks b.hage (dette er noe dere må tillate, det skal skrives under) . Vanlig tid på en slik sak er tre måneder. Fra de får meldig til dere blir kontaktet går ganske raskt ( sikkert maks behandlingstid på tre uker).

De kan også ringe, og dere kan ikke unnvike møter eller telefonkontakt med barnevernet.

Husk at de er til for å hjelpe, vær åpne. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...