Gå til innhold

voksne!!! hvordan reagerer dere på adhd medisinen? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i utprøvingsfasen, og har gjort meg en del tanker.

Positive virkninger:

Større utholdenhet på kjedelige oppgaver, huset er ryddig, det har jeg aldri opplevd før.

Mindre følelse av katastrofe når møter på jobben ikke går smertefritt.

Større utholdenhet på fysiske oppgaver - sykler en mil til jobb uten problem.

Noe mindre glemsom, og litt mindre panikkarta følelse av hele tiden å skulle ha huska noe som jeg har glemt...

Roligere slik at jeg ikke småspiser for å dempe uro. Lettere å holde vekta.

Negative virkninger:

Tablettene virker bare 3 timer, om jeg glemmer å ta kan jeg plutselig eksplodere i en stressa situasjon.

Mer urolig når tabletten går ut enn ellers.

Heftig nedtrapping av tablettene på kvelden, særlig i premenstruell fase.

Hodeverk i oppstartsfasen.

Veldig lei meg i begynnelsen, men dette hadde sammenheng med at jeg tenkte over mange situasjoner jeg har vært i og som jeg kanskje har vært skyld i selv. ( kanskje ikke bivirkning, men en virkning)

Vil ut fra det jeg skriver her søke om å få bruke conserta og ikke ritalin....

Skrevet

Jeg er ikke HI, men lurer på noe i det du sier, dansejentes mamma.

Det med kjedelige oppgaver; Hvordan kjennes det inni deg? Får du sånn nesten angstfølelse når du står overfor oppgaver du skal organisere litt? Og dermed lett utsetter det? Det være seg en kjøkkenskuffe som skal ryddes, eller et rom. Hvor en skal begynne og hva er lurt å begynne med? At alle oppgaver av denne typen kjennes store, og ekle? Lett blir forstyrret i ting en holder på med av andre mennesker, også ens barn? får følelsen av å ville gå vekk midt i oppgaver, og vegring mot å starte på ny oppgave?

Og kan f eks plutselig en kveld sette i gang med takvask, fordi det kjennes greit å gjøre den kvelden(langt på natt)? Og at akkurat det er lettere å gjøre da, enn å f eks legge sammen kle eller støvsuge(fordi det virker kjedeligere)?

Og det med huske ting; alt er like viktig å huske, glemmer avtaler om en ikke har notert dem ned, kan få sånn magevondt, pustebesvær og ligge våken om kvelden, for alt en skal huske, om det blir litt mange ting å huske?

Jeg spør fordi jeg selv er på vei inn i utredning, da første skjemaet jeg krysset av på, viser at sjansen er stor for at det er noe innen ADD/ADHD-spekteret. Har et barn med ADHD.

Skrevet

Kjedelige oppgaver.

Litt todelt forhold til det.

Både det at jeg og får litt hetta for store oppgaver, men også små forsåvidt, dersom det ikke er en bestemt tidsfirst, eller at noen stiller meg til ansvar for det som ikke er gjort.

Men jeg setter gjerne i gang med oppgaver også de kjedelige og gjør dem nesten ferdig...., men så lar jeg meg distrahere. Og setter i gang med en ny oppgave. Fordelen er at mye blir gjort, og når noen purrer fordi jeg ikke gjorde ferdig oppgaven er det relativt lett å gjøre den ferdig, jeg trodde jo den var ferdig, jeg har kanskje bare glemt å sende det ut, eller utsatt å sette inn et tall.

Arbeidsmøter på jobben er verst, der det kommer folk fra andre kontorer, og vi faktisk må gjøre oss ferdige der og da. Da hender det at jeg føler meg så pressa at jeg vil skrike. Mer enn en gang har jeg avslutta møtet før vi hadde en løsning fordi jeg holdt på å gå i svart. GÅr litt bedre om jeg har med assistent....

Sinsykt frustrerende i og med at jeg har en ganske selvstendig jobb. ( kanskje vanskelig å forstå men jeg er ansvarlig arkitekt i et middels stort firma.)

Takvask..... den var ny, men jeg har ofte behov for å organisere kleskapet mitt.....

Jeg digger Jul, valentindag, morsdag og farsdag. Da har handelsstanden gjort det til sin plikt å sørge for at ingen blir glemt. Jeg takker og bukker. Bursdager, bryllupsdager jubileer osv kan jeg bare drite i. Det husker jeg aldri.

Har blitt fortalt at det finnes et vidunderlig hjelpemiddel der ute som jeg snart skal begynne å bruke en kalender på google. Den kan jeg nå fra jobben, hjemme, eller i krisetilfeller på en internett kafé, om jeg ikke skal gå til anskaffelse av en mobil med internett.....

MIn historie er vel egentlig omvendt, etter mange år med litt ulike problemer kom min kloke psykolog på tanken om at jeg kanskje hadde ADHD ( hun er egentilg barnepsykolog, men tok meg inn fordi jeg var gravid og litt sprø....)

Dermed satte jeg igang utredning på min sønn, fordi jeg følte det var viktigere, og nå to år etter sitter jeg her med ritalin i kjøkkenskapet.

Har foresten en litt pussig form for dysleksi.... Er altfor utolmodig til å faktisk lese ( faktisk lese det jeg selv har skrevet også ) at jeg bare gjetter. Litt vanskelig å oppdage skrivefeil, men sinsykt effektiv lesetekninkk om stoffet er noenlunde kjendt. Litt leie missforståelser kan det bli, moa har jeg trodd at det fins en norsk KANIN-tjeneste, der det selvfølgelig er norsk KANTINE-tjeneste....

Skrevet

NN 12:49 her igjen: Beklager at jeg kupper tråden din litt, HI:)

Dansejentes mamma:

Jeg fikk det skjemaet av psykologen på BUP, som retestet mitt barn nå i år. Hun hadde lagt merke til at jeg snakket så mye, så hun spurte om kanskje jeg hadde ADHD.....

Og ja, jeg også sliter med å huske merkedager, utenom mine barns bursdager, og noen få til. Og navn, det er jeg ekstremt dårlig på.

Og sånne typiske samtaler i familieselskaper her; hvem hvem er og hvem de er i slekt med; jeg holder seriøst på å bli gal av å høre på det. Litt fordi jeg har ikke sjanse til å plassere navn og hvem de snakker om.... Klarer ikke å bry meg med det, for i mitt hode er det ikke plass til slike ting. Der er så mye annet som krever plass.

Det med å bli distrahert; jeg har en tendens til å starte med rydding i et rom, for så å finne en ting som skal til et annet rom. Da er det gjort; da går jeg fra det jeg holdt på med og begynner å rydde der den tingen skulle... og sånn går ryddingen her - litt her og litt der.

Jeg har nå fått hjelp av det offentlige med at en person kommer hjem til meg og hjelper meg å lære å organisere rydding og vask osv på en mer fornuftig måte. Jeg har brukt skippertakmetoden, og den er ganske belastende.

Og så fungerer det bedre når jeg vet noen kommer og bedømmer det jeg har gjort, for da får jeg litt press på meg.

Slik har jeg alltid vært, med alt helt fra jeg var liten. Lekser ble gjort i siste liten, lesing kuttet jeg for det viste ikke igjen(og var derfor unødvendig i mine øyne). Stiler skrevet på 15 minutt inkl innføring.

Og så har jeg en utdanning som er lang, men strekker seg innen mange felt. Og ingen kan brukes til et yrke..... Noen avbrutt, andre jeg egentlig ikke klarer tanken på å jobbe innen.

Uff, det blir både skummelt og spennende å se hva det kommer ut av en testing..... Jeg skulle skrive en "stil" om meg selv om mine problemer, men ..... den er halvskrevet og det er vanskelig å starte med resten....

Skrevet

Jeg syntest det hørtes spennende ut med en hjemmehjelp i organisering. Det skulle jeg gjerne hatt, lurer på om jeg kunne bedt mannen min søke på den stillingen.

Går ut fra at det ikke er to voksne i din husholdnig siden du kan få hjelp til det.

Hvilke utdanninger har du foresten? Det er typisk å ikke fullføre, litt utypisk at jeg klarte det, men jeg har en sinsyk viljestyrke. Det vet jeg, og det har nesten tatt knekken på meg enkelte ganger....

Og forhold til mat? Trøstespising? Mat demper uro, ikke rart om man legger på seg litt....

Skrevet

Jeg er utdannet innen helsevesenet, men klarte jo da ikke fullføre høyskole(prøvde helt til jeg møtte den berømte veggen), så jeg fikk tatt noen fag i ettertid og har dermed litt lavere ferdig utdannelse. Det var så vidt jeg klarte dette. Og så har jeg litt innen data, kontor, og litt innen mekaniske fag..... Spriker godt, men det var det som fristet der og da....

Min positive ting i det hele er min intelligens og evne til å huske bedre detaljer enn de fleste, tror jeg. Forelesning lærte jeg mer av enn å lese. For å lese er helt bortkastet. Har jeg lest en side i en fagbok, så har jeg samtidig klart å tenke gjennom middag, handleliste, oppgaver som venter, planalgt helgen osv osv. Og så husker jeg ingenting av siden i boken. Men lest den har jeg........

Jobber.... har vært innom de fleste yrker, men kun for max 3-5 måneder.... Klarer ikke holde ut, selv om det er interessant. Må ofte på "do". Vet ikke hva som er grunnen til dette. Prøver alltid å finne utveier, for å komme meg bort. Selv om jeg liker både jobben og de jeg jobber med.

Ja, det er utrolig godt med hun som kommer her. Hun er vel miljøterapeut. Hun mener noen av mine tanker omkring husarbeide kan minne om tvangshandlinger/tanker. Og at jeg har store problemer med oppgaver som krever en viss grad av organisering og planlegging.....

Jeg er alene,ja:)

Røyker for mye, jeg, og spiser sjokolade(1 festpakke M for dagen, i tillegg til vanlig matmengde). Jeg har funnet ut at jeg må bruke enormt med energi på å være urolig innvendig, ellers ville jeg trillet her(er faktisk normalvektig). Har som regel en sånn ekkel/rar klump med stress øverst i magen. Kan sikkert se ut som roligheten selv på utsiden, men slik er det ikke innvendig.

Blir lett avhengig av ting; som f eks DIB;) Eller rare rutiner, MÅ løse kryssord før jeg sovner osv...

På møter og slikt har jeg som regel med meg en brusflaske, og det er ikke mye igjen av etiketter på den når møtet er ferdig(samme når jeg snakker i telefonen). Har de duk på bordet der, så er den krøllet i hjørnet......

Alle mine gråblyanter var oppspist i andre enden da jeg gikk på skolen....

Jeg har ofte tenkt på at jeg skulle prøvd ungens medisin, men har ikke turt det. Heldigvis, vil jeg si.

Skrevet

Strikking redda meg gjennom hele barne ungdom og videregående skole. Motorisk aktivitet med minimal konsentrasjon, kunne følge med på alt og huske det.

Leseteknikk er å lese sinsykt fort, alle bøker fra perm til perm, snu boka og begynne på nytt. Da konsentrerer jeg meg om å lese fort, og ikke om alt mulig annet. Ikke mye sitter igjen etter 1. gjennomlesing, men etter 3-4 sitter da noe. Og på den tiden har de andre lest 1. gang og notert...... Ingen detaljkunskap som årstall og navn, men noe mer oversikt.....

Gøy å dele erfaring med deg foresten.

Du kan jo sende meg mail i privat rom, jeg er jo ikke anonym her.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...