Gå til innhold

Redd for å legge på meg for mye... Hva med dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår/sommer gikk jeg ned 5 kg, noe jeg var svært fornøyd med og følte nå at jeg hadde matchvekten. Veide da 61,5 kg. Så ble jeg gravid, og jeg veier nå 64,9 kg i uke 21. Jeg antar dette er en normal vektøkning, jordmor sa i alle fall at magen min var perfekt (hverken for stor eller liten), men er likevel redd for at kg skal legge seg andre steder enn på magen. Og særlig i det siste har jeg merket en økende matlyst, føler meg konstant sulten og har mer lyst på søtsaker enn før... Spiser mest frukt da, ikke noe særlig godteri. Hvordan er det med dere? Hva tenker dere omkring vekt og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn e d å vær gravid. dem flestan får litt mer på kroppen da...

Skrevet

Det er for sent å tenke på, enkelt og greit. Jeg har allerede lagt på meg for mye... ;)

Skrevet

Jeg er ganske bekymret selv, men klarer ikke manne opp energi eller viljestyrke til å gjøre noe med det. Sitter mye stille og er fysen på mat og godteri til stadighet. Synes selv at det har kommet seg noen usjarmerende kilo smygende på lår og rumpe... Er også veldig bekymret for at jeg ikke skal ha tid/energi/ork til å sette igang å være flink med kosthold og mosjon etter babyen er ute. Har alltid hatet sterkt å trene...

Er i uke 21+5.

Skrevet

Man kan ikke sitte og bekymre seg hvis man ikke gjør noe for det selv, det blir for dumt, syns jeg. Det er jo bare vi som styrer det! Opp vil vi jo naurligvis gå, men hvor mye er opp til hver enkelt - til en viss grad.

Hvis man bryr seg nok klarer man å gjennomføre det. Veldig mange av oss damer er alt for glade i det gode liv til å ofre det som ofres må av godsaker, og hvis vi ikke ofrer det, ofrer vi trivselsvekta - det er en av to, så enkelt er det.

Det må mer energi ut enn inn, altså flere kalorier må forbrukes enn fortæres for å gå ned, evt holdes likevektig for å holde vekta (ikke under graviditet men etter).

Kanskje man heller må jobbe med å godta seg selv som man er, hvis man ikke orker bryet med og gjøre noe med det. Da har man det bedre :)

Skrevet

Hvis du greier å opprettholde et sunt kosthold. Små måltider og litt oftere, samtidig som du eks.vis går 30 min. tur hver dag, er sjansene store for at du ikke legger på deg mer enn nødvendig.

Husk at 10 kg vektøkning er regnet som normalt ved graviditet og de fleste som ikke legger "abnormt" på seg, finner tilbake til trivselvekten etter graviditeten og ammeperioden.

Aktivitet, sunt kosthold og lite sukker, karbo er gode tips fra meg. Selv har jeg lagt på meg 2,5 kg på mine 19 uker. Samme kosthold som før, men spiser mindre og litt oftere, da jeg sliter med litt halsbrann og luft, dersom jeg spiser for mye av gangen

Vekt kan også være væske i kroppen, så vær flink med å drikke mye vann, holde forbrenningen i gang slik at du unngår forstoppelser. Ønsker deg lykke til og vil rose deg for at du har et sunt utgangspunkt og tror dette vil gå veldig bra for deg :-)

Klems

Skrevet

Jeg er redd for å legge på meg for mye, men det er mest fordi jeg har endel ekstrakilo fra før. Jeg har i tillegg erfart at dersom jeg legger på meg for mye, kommer jeg til å slite massivt med å få av meg kiloene igjen. Jeg la nemlig på meg 27 kg. med førstemann...i svangerskap nr. 2 tok jeg meg skikkelig sammen og begynte å spise sunt, gå turer osv. og jeg klarte faktisk å gå ned 4 kg. i løpet av svangerskapet. I svangerskap nr. 3 la jeg på meg 11 kg. og nå er jeg i svangerskap nr. 4. Også denne gangen er jeg veldig bevisst på hva jeg spiser, prøver å unngå godteri/ snacks og spiser mye frukt og grønt. I tillegg er jeg påpasslig med å røre på meg - prøver å gå en lang tur hver kveld eller trene svømming. Så langt har det funket bra - er 23+4 idag, og har gått ned 1,5 kg. fra startvekta. Jeg regner med at det kommer noen kilo snikende etterhvert, men skal i hvertfall gjøre det jeg kan for at det ikke blir for mange.

Skrevet

Jeg tenker også en del på dette med vekt, spesielt fordi jeg gikk opp veldig mye i perioden mellom uke 18 og 24. Nå har det stagnert litt (er i uke 27) men har lagt på meg ca 8 kilo. Jeg synes selv at dette er litt mye, men tenker samtidig på at dette ikke ser ut til å ha lagt seg noe annet sted enn på magen.

Jeg var tynn fra før, og da er det vanlig å legge på seg mer. Er man overvektig, har man mer fett å tære på. For øvrig blir det litt misvisende å fortelle en som er redd for å gå opp mye i svangerskapet at det er normalt å legge på seg 10 kilo. 10 kilo er nokså lite, og helt i underkant av hva som er normalt for en normalvektig. Ifølge Mammanett.no er 10-15 kilo normalt for normalvektige. http://mammanett.no/graviditet/vekt

Uansett tror jeg det er viktigere å fokusere på å leve sunt enn å være veldig fokusert på kiloene. Dessuten skal man legge på seg litt fett også, fordi ammingen tar veldig mye næring fra mor. Det betyr altså at noen få ekstra kilo i fett bare er bra, så lenge det ikke tar helt av...

Skrevet

Tror nok at jeg generelt både spiser og lever sunt. Er nok mye mer bevisst på kostholdet nå enn før jeg ble gravid, og alkohol rører jeg jo ikke, så der sparer jeg jo noen kalorier... Men merker jo at apetitten er større, jeg er konstant sugen på noe, uten å finne ut hva... Noe som fort fører til litt prøvesmaking av diverse ting, på leting etter "det rette"... Godtar jo uten problemer at man legger på seg de "obligatoriske" kg, men kan jo være vanskelig å vite hva som kommer av barn, morkake, blod etc, og hva som rett og slett skyldes for mye mat...

Skrevet

Jeg har mottsatt problem. Min kropp nekter å legge på seg :(

Jeg føler jeg nesten tvangsforer meg selv, i håp om at vekten snart skal vise mer, men den har stått på "undervektig" siste mnd, og det sliter på meg. Det frister ikke å gjøre graviditeten offisiell når jeg på forhånd VET at jeg får negative kommentarer fordi kroppen er så tynn.

(I tillegg er det ganske sårende når andre gravide i RL, skal gni det inn hvor unormalt det er å ikke legge på seg nøyaktig 12,5kg.....akkurat som om de tror jeg slanker meg med vilje)

Skrevet

jeg er kjempe dårlig til å slanke meg så jeg er ikke særlig lysten på å legge på meg noe i svangerskapet.

Jeg er også glad i mat, men heldigvis ikke snop og brus.=)=) Eller junk food.

La på meg en god del under studiene, mye stille sitting. Før studiene var jeg 60 kg på mine 170 høyde. Det var jeg fornøyd med, etter studiene var jeg oppe i 67-68 kg.

Så ble jeg gravid og i svangerskap da jeg var 23 spydde jeg de første mnd slik at jeg gikk ned til 62 kg, gikk så opp ca 10 kg etter dette.

Før dette svangerskapet var jeg ca 67 kg, spydde så de første mnd igjen så jeg var ca 65 kg.

Er nå ca 66 kg i uke 23 og satser på å ikke gå opp mer en et par kg til. Det hadde vert optimalt. Trimmer mye og spiser sunt.

Min veninne som nettopp har født sitt andre barn er normal vektig og la kun på seg 2 kg i svangerskapet. Hun spiste normalt hele svangeskapet og trimmet som vanlig. Fødselen gikk lett og hun var hjemme noen timer etter fødselen og i fin form=)

Det er min plan også=)=)

Babyen tar den trenger uansett. Å legge på seg 10-12 kg er jo "normalen" men slett ikke nødvendig eller optimalt hverken for mor eller barn.

I resten av verden er ikke slik vekt økning normalt!!!

Skrevet

Jeg sier: Lett på RÆVA jenter...

I mitt 1. svangerskap gikk jeg opp 26,5kkg, da gikk jeg på skolen å satt på ræva. så da er det ikke noe rart at jeg ble STOR!!!!

I dette svangerskapet har jeg hittil gått opp 2kg og er i uke 20. Nå jobber jeg 100% og beveger meg en del i jobben, samt at jeg har en barn som krever sitt..... jeg spiser akk det samme nå som før!

så hvis jeg skal sammenligne:

I uke 20 i mitt 1.svangerskap hadde jeg gått opp 8kg

I uke 20 i mitt 2. svangerskap har jeg gått opp 2 kg

Konklusjon: BEVEG DEG!!!!

Skrevet

Huff.. Hadde det bare vært så enkelt. Jeg trimmer 4 ganger i uken på ergometersykkel, spiser sunt i uken,men skeier ut med litt snop i helgene. Jeg har allerede lagt på meg endel. Spesielt i begynnelsen kom kiloene på. Kanskje fordi jeg sluttet å røyke?!. Uansett tror jeg at noen har lettere for å legge på seg enn andre og at med litt stålvilje etter fødsel, vil mesteparten gå av igjen.

Skrevet

Av og til er jeg innom tanken på at kroppen min helt sikkert ser ganske så anderledes ut når svangerskapet er over... Men den tid den sorg! Nå synes jeg bare det er koselig å se at vekta øker (I know...det høres kanskje rart ut,men det er sant!).

Jeg har akkurat passert 20uker,og vekta har gått opp 5kg. Nå er jeg veldig flink til å trimme-går flere turer om dagen (må nesten det-har 4 hunder),men kan av og til være litt for "hard" på go'disposen! Lita er jeg også,så kiloene merkes og synes ganske godt...

Men jeg synes bare det er morsomt å se hvordan kroppen forandrer seg! Håper selvfølgelig at jeg slipper å gå opp 20-30 kg (for så lita som jeg er,så kommer jeg nok til å trille :P),men gjør jeg det,så blir det enda mere trim-turer når babyen er født ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...