Gå til innhold

Er deres barn opptatt av tall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to eldste guttene her er veldig opptatt av tall. 6 åringen er jo 1.klassing og lærer matte på skolen, men begge har alltid likt tall godt før dette også. Nå har det tatt helt av, begynner å lure på om de er helt normale her? ;-) Alt skal telles, tall skal plusses og trekkes i fra og storebror prøver å lære opp lillebror på 4, noe som har ført til noen småmorsomme episoder hvor 4 åringen har imponert stort med sine "regnekunnskaper" (les: ganske gode hukommelse på akkurat tall) siden han f.eks fortløpende "regner" ut ting som 60+60 osv. Problemet er bare at de hele tiden maser om dette. "Hva er 23+54?", "hva blir 60-40?" osv. 6 åringen klarer jo endel slike selv, mens 4 åringen har gradert seg med å forstå at når man trekker vekk sammetall som man alt har så blir det null uansett og inisterer på å bare ta slike når broren maser på ham, hehe...

Flere med barn som er så glad i tall og matte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, nei rent bortsett fra å telle til 5 så er det begrenset her i hus ;)

Men kjekt at guttene dine er så flinke i matte da! Det er noe jeg misunner gutter generelt..De har mye bedre anlegg for matte enn jenter!

Skrevet

Her har vi en snaaart 5 åring som er opptatt av tall, ja! Jeg måtte opp på rommet hennes nå i kveld for å forklare hva den digitale klokken viste...For den er jo totalt forvirrende! Ellers har hun begynt å regne og spør oss om de fleste regnestykker. MEn kan legge til enkle sifre selv. Hun kan telle til 100 og er veldig flink til å rope ut fartsgrensen på skiltene mens vi kjører! He he. Morsomt.

Skrevet

Gutten min er snart 5år og teller det meste men han kan ikkje telle så langt enda går i tjugeti osv. Det han gjer derimot er å bare sjå i rommet også seier han, her er me tre guttar og tre jenter og det blir seks det.

Han har da ikkje tellt oss før han seier det. Og kjem med andre slike eksemplar. Han skriver også veldig masse og hvis eg stavar det for han så veit han kva han skal skrive, går i s for slangen osv da.

Skrevet

Ja den digitale klokken sliter de litt med også, men den vanlige har de begynt å bli flink med. Eldstemann har det meste på plass nå utenom 5 på/5 på halv, 4 åringen nøyer seg med hel, halv, kvart i og kvart over (men roter litt med hva som er i/på og hva som er over). Priser i butikkene er også gøy, men her roter de litt med komma, har ikke helt forstått dette med komma enda. Synes det er artig, men litt slitsomt slik de holder på :-) Høres ut som jenten din er flink!

Skrevet

hmm, er det min sønn du skriver om??? Han er nemlig akkurat likedan. Går i 1 klasse og er helt hekta på tall!! DEt var han i bhg også forresten. DE hadde hatt "handledag" på førskolegruppa for 1 år siden, og da regnet han ut kor mye han måtte betale for varene de handla og kor mye han hadde igjen etterpå. Var jo enkle priser de opererte med, men likevel. Førskolelæreren var kjempeimponert over ham.

Og nå går det i ett. Kor mye blir 27 + 73 feks. Og 30+40+50+10 osv.....

Han regenr raskt unna leksene sine og vil gjerne gjøre et par sider vidre i boka. Nå har han fått mattespill til pc og elsker det! Lillemor er bare 18 mnd og litt for liten til å skjønne noenting av dette enda, men viser tydelige tegn til at det er moro med tall. Liker godt tellebøker som vi har et par stykker av.

Skrevet

Høres helt likt ut som her ja! Så artig å høre om flere :-) De lange +'ingene kjenner jeg også igjen, 20+50+30+40+90+... gir seg liksom aldri, hehe... Kanskje noen familier er mer arvelig belastet her også? Er ganske mange mattefolk i familien (regnskapsførere, revisor, mattelærer, ingenører osv). Mni på 1,5 år som din litt liten enda, men han blir jo opplært da, så han ramser opp tall til 7-8 og i det siste har brødrene begynt å lære ham opp til å telle nedover også, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...