Gå til innhold

Dere som har vært til kiropraktor pga baby med kolikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange behandlinger hadde dere og hvor lang tid var det mellom behandlingene?

Har baby på 11 uker, som er plaget med kolikk. Prøvd akupunktur uten effekt. Var hos kiropraktor forrige uke. Han fant en låsning og manipulerte ett punkt på ryggen.

Første rolige kveld på evigheter. Ikke noe gråt, bare masse luft og to-tre bæsjebleier. Tyder jo på at noe skjedde.

Han ville se baby igjen en gang til samme uke og muligens et par ganger uka etter.

Etter behandlingen ringte jeg akupunktøren som ville vite hvordan det hadde gått. Hun stusset litt over at vi skulle ha så mange behandlinger med kort mellomrom. Hun ringte senere opp igjen etter å ha konferert med fysioterapeut på barneklinikken, hadde da fått beskjed om at det vanlige er å manipulere ryggsøylen med seks ukers mellomrom. Jeg tok selv kontakt med barneklinikken og fikk time der. De mente så hyppige behandlinger som vi var anbefalt av kiropraktoren var vannvittig, fikk inntrykk av at det kunne være skadelig.

Effekten av kiropraktorbehandlingen varte bare en kveld (kan jo være tilfeldig), og er fristet til å fullføre opplegget for om mulig å få en varig bedring, men vil jo ikke skade baby heller da.

Noen med tips eller erfaring på området som kan komme med innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1-2 uker husker ikke..var der 3 ganger og han var helt fin..er ikke skadelig å være hos kiropraktoren...

Skrevet

Barneklinikken mener at det bør gå 4-6 uker mellom behandling ja, det er pga reaksjonstiden kroppen trenger noen uker mellom hver behandling. De kan bli "overbehandlet" hvis du går for mange ganger med for liten tid mellom hver behandling. Vi merket bedring første kvelden etter behandling, men hadde en kraftig reaksjon fjerde kveld, hvor han bare skrek. Vi trengte to behandlinger, og har også vært to ganger i ettertid pga tilbakefall. Låsninger i nakke, brystrygg og bekken:(

Skrevet

vi var hos kiropraktor med jenta våres. første gang vi var der, sovnet hun rett etterpå og sov nesten hele dagen. også kom det MYE luft og mange bæsje bleier på kvelden, hun hadde fortsatt en del smerter dagen etter. vår andre behandling skjedde et parr dager etter den første, deretter gikk det ca en uke mellom hver behandling....tror vi hadde 5 eller 6 behandlinger før hun var helt kvitt kolikken. vil ikke tro at det er farlig med tette behandlinger, vi hadde jo det og her gikk det kjempe fint.

lykke til videre :)

Skrevet

Godt å høre. Fikk jo inntrykk av at kiropraktoren jeg var hos var helt sprø som kunne foreslå så tette behandlinger. Hvorfor er det så forskjellige anbefalinger da? Ulike skoleretninger innen kiropraktikken eller?

Rekker jo ikke så mange behandlinger hvis det skal gå seks uker mellom hver gang og vanlig spedbarnskolikk går over etter 3 mnd

Skrevet

Var der 3 ganger over 2 uker. Ble så fin atte! :)

Han var bra samme dag som timen, men dagen etter var det samme gamle. Etter tredje behandling var han bra. :)

Skrevet

Hvis det er låsninger som forårsaker kolikken kan de godt ha det lenger. Vi kom ikke til behandling før han var 5 mnd, og han hadde "kolikk" frem til det. Men vi har ikke gått til kiropraktor da, kun til manuellterapeut:) Dessuten er det visstnok verre at nakken behandles så ofte enn ved låsninger i rygg og bekken.

Skrevet

Turte jo ikke annet enn å avbestille kiropraktortime nr to etter å ha vært på barneklinikken. Etter det jeg ser her virker det jo som det er flere kiropraktorer som praktiserer tette behandlinger så da er det vel ikke dødelig.

Tror jeg bestiller ny time i morgen, var så deilig med den kvelden uten gråt... Vil jo ikke at baby skal ha smerter hver kveld hvis det kan unngås.

Skrevet

Jenta mi ble helt bra etter 4 behandlinger i løpet av 2 1/2uke. Kiropraktoren som jeg brukte hadde lang erfaring med spedbarnskolikk. Det var tydelig at hun nøt behandlingene og var helt rolig og avslappet under hver behandling. Hun ble gradvis bedre for hver gang vi var der.

At tette behandlinger kan være skadelig har jeg aldri hørt om... Vet mange som har brukt kiropraktor med gode erfaringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...