Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Hei! Jeg trenger litt hjelp til å tenke her. Jeg har så utrolig lyst å få meg en skikkelig utdannelsen og en jobb jeg kan trives med. Jeg har tatt hjelpepleier men trivdes ikke med det så jeg sluttet etter ett år i yrket. Etter det har jeg vært rundtforbi, men jeg finner liksom ikke noe som jeg føler gir meg noe. Jeg har utrolig lyst å bli spes. ped, men det vil si at jeg har 6 - 7 år med skole forran meg, siden jeg ikke har studiekomp. Er 30 år, gift og to barn på 1 og snart 4 år. Vi har 2,2 mill i gjeld, mannen tjener rundt 430000,- Noen som har erfaring / gjennomført noe liknende? Går det an å få det til? Jeg har blitt rådet til å ta påbyggningsåret over to år siden det er mye å gå gjennom og at jeg har hus og fam. som også skal tas vare på. Har så utrolig lyst å gjennomføre det, men ser ikke helt hvordan vi skal klare det økonomisk og om det virkelig lar seg gjøre med så mange år på skole. Jeg vil jo være ca 37 før jeg er ferdig utdanna! Hjelp meg! Noen råd?
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Spes.ped er et noe flytende begrep føler jeg, men tror neppe du trenger så mye utdannelse for å bli bare akkurat det, men for å bli lærer som også er spes.ped må du jo det. Du kan vel i prinsippet kalle deg for spe.ped etter år med med dette faget på et universitet/høyskole, spørsmålet er vel mer hvilken type jobb du er ute etter. Jeg har tro på at man klarer alt man vil klare, og vil du virkelig dette, så klarer dere det! Tror nok jeg ville jobbet deltid ved siden av studiene og unngått deltidsstudier. Du er mye mer mentalt moden nå enn du var som 18-åring og derfor tror jeg ikke det er nødvendig for deg å ta påbygningsåret over 2 år, jeg tror du vil klare det helt fint og uten de største anstrengelser på et år, men akkurat det året bør du nok i så fall studere full tid.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Med spes.ped mener jeg master i spesialpedagogikk, og da er det to år etter en annen pedagogisk utdannelse. Ser bare ikke for meg at jeg kan klare utdanning på fulltid, jobb, unger, mann og hus! Ungene trenger meg jo de også :-)
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Du klarer det nok om du vil, men klart det ommer til å bli tøft! Jeg har studert mens jeg har fått de andre tre barna og tatt vikarjobber innimellom, synes det gikk fint jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Ja, jeg får snakke litt mer med mannen, det går jo litt utover han også! Takk for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 finn ut om voksenopplæringa der du bor har noe opplegg for stud.komp. Det gjør jeg, du velger selv hvor mange fag du tar pr år, og det er samling en gang pr mnd her hvor jeg bor. i tillegg er det gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå