Gå til innhold

Hvilke pålegg spiser dere? Og hvilke savner dere??


Gjest

Anbefalte innlegg

Her går det mye i vanlig gulost med diverse grønnsaker på om dagen. Jeg holder på å bli gal av savn etter alle favorittpåleggene jeg ikke kan spise det neste halve året... salami, roasbiff og brie spesielt! Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leverpostei med agurk er en av mine favoritter... savner også salami, men kan en ikke spise det om en fryser det først???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysing tar knekken på toxoplasmose, men ikke listeria. Til gjengjeld er det svært, svært liten sjanse for listeria i spekemat, så lenge den er forskriftsmessig speket - det er dårlige vekstvilkår for listeria i tørket og saltet mat. Så jeg vil tro det er helt trygt med salami som har vært frosset. :) På den annen side synes jeg egentlig det enkleste er å unngå disse matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg forbanner meg selv hver kveld fordi jeg har glemt å kjøpe baconost. Ellers går det i knekkebrød med bringebærsyltetøy her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, jeg savner salami! Salami er mitt favorittpålegg.. salami, salami, salami!!!!

Det jeg spiser nå er masse leverpostei, gulost og smøreoster. Hadde dilla på kalverull i går.. MEN det var visst bare i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er immun mot toxo, så jeg tar sjansen på roastbeef...og salami...men det frister ikke om dagen uansett.bacon og skinke ost er det eneste som går an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det forskjellig etter formen.

Går mest i baconost. Men heller ikke vær dag jeg vill ha brød så da blir det choco frokost.

Vanligvis liker jeg ost og skinke,men ikke nå som jeg er gravid.

orker ikke tanken på det en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami her også!!! (savner altså :) ) Ellers savner jeg veldig å spise muggoster og mykoster..... :(

Spiser mye gredderost, kaviar, makrell i tomat og brunost for tiden. Også er det veldig godt med avokado på skiva eller knekkebrød, gjerne med tomatskiver oppå i tillegg - og det er jo sunt også :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig veldig matlei, ikke lysten på noen ting. Men må selvfølgelig spise, og da blir det som regel brødskive med syltetøy og brunost, eller peanutsmør. Savner veldig både brie, muggost og spekemat. Ellers går det litt i all bran og yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ har konstant lyst på reker, men jeg har hørt at man ska vær forsikti me skal dyr når man e gravid.

ellers går de i leverpostei majones og agurk på rista brød :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i sjokade! :P

Og sandwich med ost, skinke, agurk, pesto og aioli :D DET er godt det! :P

Savner igrunn ingentingen jeg... Eneste som kanskje er litt kjipt er at vi må sjekke fetaosten så grundig...

Har aldri gått så mye av spekemat her igrunn :P

Men hvordan er det med skalldyr? Jeg tenkte egentlig jeg skulle ha en rekemiddag snart, men burde kanskje avlyse det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker skal være helt ufarlig å spise, hvis du skal spise krabbe må du nøye deg med kun det hvite, og ikke den andre innmaten. Se på matportalens side her: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Der står det litt om det å spise skalldyr, skjell og fisk når man er gravid. Vi skal jo spise mye fisk, men det står listet opp noen fisk vi bør holde oss unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savner brie! Nå er jeg kvalm og matlei så ingeting som frister,tvinger ned knekkebrød med gulost!

 

Oster som er pasteurisert går greit,det er de upasteuriserte som ikke er bra å spise;)

 

Ellers så er frukt og grønt veldig godt fordi det er så friskt og saftig,druer går ned på høykant,sammen med iste og skjokolade milkshake!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovedregel kan man spise pasteuriserte oster, men dette gjelder ikke for f.eks brie. Og heller ikke for kittmodnede oster fant jeg ut nå, dvs riddeost. Ah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at folk spiser leverpostei!

Jeg bor i England og fikk høre her om dagen at jeg burde holde meg langt unna pateer fordi lever inneholder mye A-vitamin, som i for store doser kan skade fosteret.

Leverpostei var selvfølgelig det eneste jeg ville ha den dagen, så jeg spiste to skiver og ble svært så fornøyd. Hvor forsiktig skal man være likesom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye i ost om dagen, men blir fort lei det meste jeg har prøvd ut.. Har ikke funnet noen favoritt enda :o(

 

Savner veldig spekeskinke!! Og selvfølelig alle ulike "mugne oster" som

fins.. Tror det forsterkes fordi jeg vet at jeg ikke kan spise det.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bok jeg har står det at alt med lever skal unngås og skall dyr skal være stekt eller kokt. Jeg har lyst på leverpostei så er glad for å høre at jeg kan spise d alikevel?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser egentlig det meste, men for meg faller det ikke naturlig å spise spekemat, brie. Men det morsomme er at siden jeg fant ut at vi venter vårt andre barn har jeg ikke hatt noe lyst på noe godteri så til forskjell fra forrige svangerskap har jeg til nå godt ned i vekt. (beklager måtte bare skryte litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig en person som ELSKER sjokolade!!!!! Og som ofte har spist det daglig.... :( Men etter jeg ble gravid har jeg bare ikke hatt lyst på... rart altså :)

Går mest i knekkebrød med hvit ost. (lite kvalmende) og endel frukt faktisk. Har aldri vært sunnere :)

Får bare håper det varer resten av svangerskapet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått dilla på brun ost jeg da.. men e jo masse pålegg man kan spise.. lever postei, syltetøy, kokt skinke , sjokolade pålegg, salater, osv e jo bare fisk og kjøtt som ikke e stekt ell kokt som man ikk skal spise om jeg har forstått riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooops, har spist brie et par ganger, jeg. hadde ikke fått med meg at det ikke var bra. ellers har jeg vært gira på fårepølse, men det har jeg holdt meg unna. spiser mest brødskiver med gulost med div. grønnsaker på. Og havregrøt med rosiner på til frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker er kjempe sundt!!!! Masse kalk og annet som er bra! Jeg spiste masser i mitt forrige svangterskap og det var det første jeg fikk lyst på denne gangen og! Kjøp frossne i butikken eller ferske rett fra båten og spis så mye du gidder!!!!=)

Krabbe og slikt derimot ska man ta det litt roliog med. Kun det hvite kjøttet og slik. Men reker er bare en helsegevinst sa jordmor sist! Man ska jo være glad og!!!!

 

Kos deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridder ost er helt ok! Alt fra Tine er pasturisert, så der er det bare å spise.

Leverpostei som finnes at kjøpe i norge i hvert fall inneholder ikke så voldsomt mye lever, så derfor er ikke det farlig. Men lever og annen innmat burde man vel ikke spise sånn som den er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, reker er bra, men ikke det som er inni skallet på krabbene. Jeg spiser masse kjøttpålegg, alt som har vært kokt og ikke speket. Går mye i diverse typer skinke og kalkun og lignende her. Men pass på at det er ferskest mulig. Jeg kjøper flere pakker og fryser ned og tar opp litt om gangen. Salami går bra hvis du fryser det noen dager i stor fryser (ikke bitteliten fryser i kjøleskapet, den er ikke så kald. Jeg kjøper det som er ferdig pakket og ikke klisset på av de i kjøttdisken. Samme med oster, kjøp ferdigpakker. Fersk mozarella og feta går bra, og brie går visst bra hvis den er helt fersk, men det tar jeg ikke sjansen på jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...