Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 jeg og sambo prøver for tiden å bli gravide. problemet er at jeg røyker, men klarer ikke helt å innstille meg på å slutte før jeg har en positiv test i hånden.. stemmer det forresten at fosteret fester seg en uke etter eggløsningen? hvis det er tilfelle betyr jo nemlig det at jeg da røyker i en uke fram til ikm mens fosteret muligens er festet hvis jeg har blitt gravid og dette kan jo ikke være bra.. hva synes dere? noen som har tips til å slutte forresten? noen her som har sluttet etter å ha lest Allen Carr boka?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Altså.. Kjenner mange som røyka da de ble gravide.. Er ikke alle som får det med seg med det første, inkludert megselv.. Tror ikke fosteret er festet til morens blodomløp før etter tre mnd eller no... Så hvis du slutter når du evt blir gravid, skal nok det gå bra.. Er selvsagt mye bedre for din egen helse om du slutter med en gang.. Men det kan være j***** vanskelig, så da hjelper det med litt skikkelig motivasjon! :-)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Fosteret er ikke koblet til morkaken før det har gått 4 uker.prøv alt du kan for slutte.for din del og barnets del. jeg sluttet på dagen jeg testet posetiv.røyka 30 røyk den dagen og så var jeg ferdig.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 jeg har selv røyket og trodde det skulle være kjempevanskelig å slutte. så leste jeg boka til allen carr. den hjalp meg med å ta kontroll over røykingen og etterhvert slutte.har nå vært ikke-røyker over 2 år. det hele er en mental instilling. ellers så er jo den generelle anbefalingen å være røyk-fri i minst 3 mnd før befruktning.... uansett ønsker jeg deg lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 Jeg tok en røyk den dagen jeg testa positivt. Jeg hadde røyka i 7 år. Begynte å røyke igjen når han var 8 mnd gammel, men sluttet igjen etter en mnd, var absolutt ikke noe for meg.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 takk for svar.. når du sier 4 uker, er det fire uker etter befrukting eller 4 uker etter første dag i siste mens? er du sikker på det? alle sier så forskjellig så blir usikker på hva som er riktig? HI
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Jeg hadde akkurat et liknende innlegg, og har det som deg, at jeg sliter med motivasjonen før jeg er gravid. Jeg tror nok at jeg ikke kommer til å slutte med røyk og usunn livsstil før jeg er gravid:) Med mindre det tar veldig lang tid før jeg blir det, og kan øke sjansene ved å slutte:) Lykke til til deg og meg!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx Gro Nylander, mener at man bør slutte å røyke før man blir gravid. Å at selvom fosteret ikke deler blodomløp med mor før etter noen uker, etter at det ble unnfanget, at det alikevell er negatift for fostere at mor røyket da det ble unnfanget. Barnet deler vel blodomløp med mor når det er ca 2 uker, altså i mors uke 4. her kan du lese om Gro Nylander http://forskningsradet.ravn.no/bibliotek/forskning/200504/200504012.html
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Du bør slutte å røyke når egget fester seg, noe som skjer ca 6-8 dager etter eggløsning, eller sånn ca når du forventer mensen.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Probemlet med å røyke før man har testet er vel mer at egget kan få problemer med å feste seg på dårligere blodomløp hos mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå