Gjest Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Vi har et lite bad i hovedetasjen, med do og dusj. I den senere tid har vi fått ferdigstilt nesten hele 2 etg, med soverom, hobbyrom og stor loftstue med kontordel. Vi har et ganske stort rom som er tiltenkt bad, men som nå er roterom. Behovet for et ekstra bad melder seg når vi har overnattingsgjester og egentlig ellers også siden 4 åringen stadig må på do når noen andre er der.... Et besteforeldrepar bor langt borte, så når de er på besøk er de noen dager. Vi har ca 600 000 igjen på huslånet, og må ta opp ca 200 000 til i lån for å få et fiks ferdig bad. Sambo synes det er kjedelig å ta opp nytt lån nå som huslånet begynner å krype nedover, men ser samtidig at det egentlig ikke er til å unngå. Vi har ikke mulighet til å ta dette på løpende utgifter, så om vi skal få et bad til så må vi låne. Hadde dere gjort det nå i disse tider, eller bør vi klare oss med et bad ?
trippeltopp Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville gjort det, hadde det vært oss...i og med at lånet dere har er såpass lavt i utgangspunktet.. Men nå vet jeg jo ingenting om deres inntekter og evt. andre utgifter da, så kan ikke si om dere bør gjøre det. Men hadde det vært oss, hadde vi gjort det.
lklk Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Hvis dere har ok inntekter ville jeg lånt til badet. Huslånet deres var jo beskjedent og nå er det mulig å få håndtverkere til en grei pris.
petite fleur Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Vi har et lån som er ca 7 ganger større enn deres, så jeg ville ikke nølt med å låne penger til bad :-)
3b@rnsmor-30* Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 jeg hadde helt klart tatt opp lån for å ordne bad. dere har jo ikke akkurat mye i lån da...
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Oj....det var mye oktobernurket. Det går nok mot nytt bad ja. Vi har begge sikre jobber, og tjener over snittet. Men begge har nok litt "lånevegring".
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Ja, uten tvil!!!!!! Et lån på 800 000 er da ikke mye så det ville jeg absolutt gjort!!!!
petite fleur Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Ja, vi har altfor mye lån, sliter med å få solgt den gamle leiligheta. Heldigvis har vi leieinntekter, ellers hadde det aldri gått. Lykke til med nytt bad! :-)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Hadde ikkje vert i tvil på kva eg hadde gjort!! Sett i gang med nytt bad!!! Me har ca 900 000kr på huset men har eit forbrukslån i tilleg så me bikkar millen, har bare ei inntekt og me lånte nesten 300 000kr i sommar for å bygge garasje, så 900 000kr er med det. Og gjett om eg er glad for at bilen min står i garasjen nå!!!! Lite kjedelig å måtte grave fram bilen i morgo tidlig
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Hvis dere må bruke så mye penger på et bad tror jeg at jeg ville gått for å låne. Antar at det neppe blir billigere å vente.... Nå som renten er høy er det vell marked for å få velge i fagfolk også. Renten går ned etterhvert. Den bekymrer jeg meg ikke for! Det har vell alltid, og vil alltids svinge i markedet der! Til slutt er det jo dere som må se ann økonomien deres. Å låne mer vil føre til litt høyere utgift. (Men også mer rente å trekke fra på skatten feks) Alternativene her er vell enten å låne, eller spare tilsvarende sum å bygge om noen år. Hva det lønner seg å gjøre (ifh priser, renter, marked osv) er umulig å si før den dagen kommer. (Den dagen dere kunne sagt; hadde vi lånt måtte vi betalt så og så mye ekstra bare i renter for det lånet/hadde vi spart hadde vi tjent så og så mye penger bare i renter) Så er det jo dette med behov. Det er "kjedelig" å bestemme seg for å spare slik at dere får badet om feks 5år når det er i dag dere trenger badet. Om 5år er det kanskje bare 9år igjen til barna er klare til å flytte ut for å gå skole på en annen kant av landet. Da føles det bortkastet å ha ventet og spart så lenge for å bare ha behovet ei periode når det endelig kom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå