Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #1 Skrevet 18. januar 2009 Nå har jentungen tissa seg ut igjen, for n'te gang i dag... 5 år - jeg tåler et uhell men det må da faenmeg være mulig å si fra og ikke sitte der og godgjøre seg i sølet... Argh!! Vi skal til legen i morra og sjekke for uvi (igjen) og høre om det kan ha andre fysiske forklaringer. For beror dette bare på manglende vilje og latskap blir jeg snart tussete! Det tar jo aldri slutt!! Kan ikke gå bort uten tre truseskift i veska, å gå ut i kulda er helsefarlig. Bleie kvier jeg meg for å ta på igjen, erfaringsmessig blir det en mulighet til å slippe helt å gå på do. Har prøvd... Huff Og ja, jeg er rimelig frustrert nå. Det prøver jeg å dele med dere framfor ungen - men det er neimen ikke lett alltid!! Ugh.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #2 Skrevet 18. januar 2009 uff... vet hvordan du har det er i nesten samme situasjon med guttungen min, han er også 5... han var rimelig tørr på dagen han da, men tisser hver eneste natt... uansett om vi har restriksjoner på drikke, tar ham opp hver kveld for å tiss eetter han har lagt seg osv... allikevel kommer han våt inn til meg hver eneste natt og tisser gjerne i senga mi også før vi skal stå opp.... og det er ikke en liten skvett.... det er masse! vel etter mye press fra bf og besteforeldre gikk jeg svært motvillig med på å begynne med slike nightyes..., men resultatet av det er jo at nå gidder han ikke kjenne etter om han må på do på dagen lenger heller... er skikkelig fortvilet jeg.... greitt at vi nå redder madrasser og dyner, men guttungen tisser jo i klærene sine på dagen isteden... opptil 4-5 ganger pr dag.... helsesøster har bare gitt en masse råd om drikke og kveldstissing osv... tror ikke han er istand til å kontrollere blæra om natten i det hele tatt... uff jeg er skikkelig nervøs for hvordan dette vil gå om 6 mnd når han skal være på skolen...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #3 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har en unge som brukte bleier på dagtid helt til rett før 5 år, og som 8-åring fortsatt bruker det om natten. våt hver natt. Der er ikke noe som er galt, utfra det legene finner. Ikke alle blir modne like tidlig, og jeg syns det er fælt at foreldre kan klare å bli forbannet for noe barnet mest sannsynlig ikke kan noe for......
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #4 Skrevet 18. januar 2009 Hva er nighties? Vi har bleie på natta vi, prøvde å kutte den ut noen dager nå for å se hvor mye som kom etter at hun hadde våkna. Men vi fant ut at det kommer mens hun sover, så bleien kom på igjen. Men hun er blitt litt flinkere til å få morgentisset i do nå da=) Måtte det vedvare! (Satte opp nattpotte ved siden av senga hennes da hun sov uten bleie, og den er det litt morsomt å gå på). Skjønner at du er nervøs med tanke på skolen ja - heldigvis er det ett år igjen hos oss. Men jeg synes at det er på tide å få orden på dette nå. håper jo ikke at det er uvi, for da må hun ha hatt det leenge, men samtidig blir jeg lettet om dette har en fysisk årsak. Akkurat nå er jeg bare,bare lei av å måtte skifte alt hver gang vi skal på do, selv om det bare er en halvtime siden sist...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #5 Skrevet 18. januar 2009 har ei som nettopp ble 6 jeg, hun driver med dette. vet ikke mi arme råd. hun "gidder ikke å gå på do" skal jeg virkelig være nøtt til og tvinge henne på do?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Nei, hvis barnet ikke kan noe for det er jeg selvfølgelig enig. Men i perioder er det faktisk full kontroll. Og det som gjør meg mest frustrert er det faktum at hun går kliss våt lenge uten å si fra. Det å glemme seg eller komme for sent, eller å ikke kjenne at man må, kan skje. ikke noe problem. Men når både truse og strømpebukse er våt, er jo det en liten vekker... Og så er det jo en grunn til at jeg skriver "argh" her inne i stedet for å skrike det til ungen da=) Hver halve time er uansett drøyt, så vi skal til legen så snart som mulig...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Jeg er faktisk veldig glad for å høre at det ikke er så uvanlig - det hjelper jo verken oss eller dere i praksis, men det letter på frustrasjonene. Når "alle" har full kontroll senest ved treårsalder, så forventer jo man noe det samme... Selv om det er urettferdig å forvente noe som helst på grunnlag av andre barn=) hi
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 8 år og bruker bleie på natten og ingenting er galt?? Det må da være noe som er galt
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 De finner ingenting som tyder på at der er noe galt. vi har testet mye, også UL og gener/kromosom...... Så da står vi igjen med "problemet" uten en løsning eller et svar. Heldigvis får en dekket utstyr som bleier og annet inkontinensutstyr fra barnet er 5 år, så det koster oss ikke noe i penger.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 her var ungen tørr når han var 2,5 år... sov uten bleie i et år nesten uten uhell, så begynnte marerittet... som sagt er han 5,5 år nå, skolen er 6 mnd unna og disse nattbleiene som nightyes er, har jo gjort alt verre... nightyes er litt tynnere bleier som er som en tykk truse og ikke fullt så flaut å bruke... jeg prøver så godt jeg kan å ikke bli sint, stort sett greier jeg å unngå det... men når vi går tom for truser og laken, madrassen er våt på begge sider og stinker og ungen går rundt med våt truse og strømpebukse for 5 gang i løpet av dagen.... og når man VET at dette fikset han faktisk for 2 år siden.... da blir man veldig fortvilet og lei seg og redd for hvordan dette vil gå fremmover... og jeg har faktisk ikke råd tilå kjøpe ny madrass... og alle rundt en påstår at det enten er noe galt med oss som foreldre fordi unger ikke gjør sånn når de er 5 år, eller vi har ikke fulgt rådene de har gitt oss som selvfølgelig ALLTID har fungert for alle andre som har prøvd dem... og helsesøster minimaliserer problemet og sier at "det er så vanlig, bare vær tolmodig!".... sukk.... må innrømme at jeg noen ganger ikke klarer å la vær å vise at jeg er fortvilet....
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Det heter sekundær enurese når en har hatt tørr periode på over et 1/2 år, for så å få problemer igjen. Det er ikke noe galt, for sengevæting har ikke psykiske årsaker. Legger ved en link som jeg synes var god: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=242055
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Takk for link=) Som sagt skal vi til legen for å sjekke uvi i morgen, men om den er fin og vi ønsker oppfølging, bør vi da bruke helsestasjonens lege? De har jo gjerne bedre tid og har bare barn som pasienter...hm. Men det kan jo hende at vi har det litt travelt iom at hun ikke har fylt 5 enda - men det er ikke mye om å gjøre da. Huff, føler meg litt fæl når det er vi som stresser med å få henne tørr - som om det er for vår skyld... Men det sliter på oss, og hun har ikke mye lyst til å gå med bleie selv heller da... hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå