Gå til innhold

Da er gutten min i hus!! :)


Live_79

Anbefalte innlegg

3400 gr og 50 cm lang.

 

Lillegutt kom på termindato natt til tirsdag 13. januar etter at jeg så smått hadde begynt med rier søndag kveld. Slimproppen gikk søndags morgen.

 

Dro på sykehuset kl 20 mandag kveld da jeg hadde hatt disse uregelmessige riene så lenge og ble usikker på hvor effektive de var.

Gikk rundt på parkeringsplassen i et kvarter først fordi de dabbet så av akkurat når jeg skulle inn og testes.... Typisk.

Riene ble målt, og jeg fikk følelsen av å skulle bli sendt hjem. Men etter at jordmor sjekket åpning og overrasket kunne konstantere at jeg hadde 4 cm åpning, ble jeg lagt på fødestue.

Det ble satt klyster og etter dette kom riene tett som hagl og i en HELT annen smerteklasse enn de jeg hadde hatt.

 

Det ble en tøff fødsel!

Jeg hadde nesten aldri pauser i åpningsriene, og når pressriene satt igang fant jordmor ut at lillemann lå med ansiktet opp (det man kaller stjernekikker?). Dermed ble det vel trangt å få ham ut.. Jeg presset i en time, og på 2 rier ble det forsøkt vakum. Hjertelyden gikk fra å være veldig lav til å gallopere avgårde. Dette, i tillegg til at han satt fast gjorde at legene forløste meg ved hastekeisersnitt.

Veldig tungt å gå hele veien med en fødsel for så å bli "snytt" for opplevelsen av å få bylten på brystet.. Våknet en times tid etter med oppkast og smerter, og fikk se lillemann ca 2 timer etter fødsel.

 

Han er NYDELIG og jeg er så glad det gikk godt tross alt. Han ble forløst uten puls og pust, så fødselen blir peanuts sett i sammenheng med utfallet. Det er virkelig spesielt å ha en sønn som er totalt avhengig av deg!

 

Barseltiden er utrolig tøff, så prøv å forbered dere på det så godt som mulig! Man er usikker og sliten og alt virker uoverkommelig, men det blir bedre for hver dag som går.

 

Til sist; slutt å lete etter alle mulig slags tegn på at fødsel er i gang i ukesvis før termin. Man merker fort når det er alvor, og man blir helt forstyrret av å gå sånn og vente. Babyen kommer når den kommer!! :)

 

LYKKE TIL alle sammen og takk for meg :))

 

 

Live_79

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med gutten!

Helt enig i det med barseltiden, hvis man er førstegangsfødende så bruk gjerne slutten av graviditeten til å få alt praktisk i orden hjemme, lese litt om amming, skriking og urolige babyer, stell, bading, søvn....det er tusen ting man lurer på, og jeg fikk iallefall ikke tid til å åpne en bok eller søke på nettet etter svar de første dagene. Alt var kaos, men heldigvis blir det bedre ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...