Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir fedrekvoten(6 uker)trekt fra mors 44/52 uker?

Skjønner ikke helt jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Total permisjon er på enten 54 eller 44 uker.(ved fødsel før 1 juli 09)

3 av disse ukene må taes før termin av mor.

6 uker av disse må taes etter fødsel av mor.

6 uker av disse skal taes av far.

Resten bestemmer dere selv hva dere vil gjøre med.

Blir jo litt annerledes ved fødsel fra 1 juli:

Da er det totalt enten 56 eller 46 uker.

3 av disse ukene må taes før termin av mor.

6 uker av disse må taes etter fødsel av mor

10 av disse ukene skal taes av far.

Resten deler dere som dere vil.

Skrevet

når må man sende inn papirene til nav om permisjonen?

hvis mor tar 80% lønn, må far ha 80% i pappapermen?

og når far får fri i de to ukene etter fødsel med lønn, er det 100%?

betaler nav eller jobben de?

Vil være ute i god tid, så vi får pengene når jeg begynner på permisjonen.

Skrevet

Om far får lønn de 2 ukene etter fødsel er opp til arbeidsgiver, de har rett på fri men de har ikke krav på lønn. Ansatte i kommune eller stat får lønn.

Skrevet

vi har hørt med arbeidsgiver om han får betalt i de to ukene etter fødsel, om det får han. får han vanlig lønn? selv om vi har 80% lønn i permisjonen?

også lurer jeg på en ting til, jeg har termin i juni, om har kontrakt på jobben ut juni, hvordan er det med ferie i permisjonen da? får eg ferie?

Skrevet

vist du ikke er fast ansatt, har du ikke krav på ferie. Da får du utbetalt feriepenger. Er du fast ansatt, har du rett på så mange uker ferie du har jobbet opp :)

Skrevet

Hmm om det ikke er en far i bildet eller som for meg han bor ikke i norge hva da=?

Skrevet

Om man er fast ansatt eller ikke spiller ingen rolle, så lenge man har vært i arbeid lenge nok (6 av de 10 siste mnd) så har man krav på å ta ut ferie.

Så om du har tjent opp feriepenger kan du ta ut feriepenger :)

Er selv i prøveperiode ennå og jeg skal ta ut ferie på ca 4 uker - stopper da permisjonspengene og mottar feriepenger. På den måten "får" jeg lengre tid hjemme med go'jenta mi :)

Skrevet

Det jeg mente var at du har ikke krav på ferie med lønn der du jobber vist du ikke er fast ansatt. Feriepenger får du uansett om du tar ferie i permisjonen eller ikke. Tar du ferie i permisjonstiden, opphører de pengene du får i permisjon de ukene du har ferie og du må leve på feriepengene. Fordelen med dette er at du får utvidet permisjonstiden ;)

Skrevet

Nå skrev jeg akkurat det samme som du "sol og varme" Trur vi hadde det samme poenget. :)

Skrevet

hei. lurer på hvordan det blir vis ungen kommer etter 1 juli.. er far nødt til å ta 10 uker permisjon? eller bestemmer vi det selv? håper noen vet..

Skrevet

Blir etter all sannsynlighet vedtatt at far skal ha 10 uker av den totale kvoten.

Så ja, hvis det blir vedtatt må han ha minumum 10 uker.

Men leste en plass at de ønsker at pappapermen skal opp til minimum 14 uker.. noen som vet om de da tenker å ta fra fellespotten som mor og far har eller om det gies ekstra uker til far?

Skrevet

oi 14 uker.. da blir det ikke mange uker på oss mødre igjen etter på.. det burde vertfall våre slik at vi bestemte det selv om faren ska ha 14 uker... vis ikke får vi håpe på at uken kommer bittelitt før tida..:P hehe

Skrevet

Er det nokon som veit om far kan ta delar eller all permisjon medan mor også er heime? (Utanom dei to fyrste vekene rett etter fødsel)

Skrevet

Velger man 80 % lønn for mor, får far også det. Ergo taper man de resterende 20 % av fars lønn i de 6 ukene han skal ha perm. På grunn av at man taper penger på å velge 80 % velger vi heller 100 %, og evt. utvider permisjonen en stund uten lønn slik at vi ikke taper disse pengene. Det står forresten på nettsidene til NAV at 80 % gir laverer totalutbetaling enn 100 %.

Skrevet

Husk at hvis den utvidede permisjonen til far (10 uker) går igjennom, så gjelder dette barn som er født f.o.m 1 juli 2009 iflg nav sine sider;

Foreslåtte lovendringer i 2009

Foreldrepenger - fedrekvote

Med virkning fra 1. juli 2009 foreslår Regjeringen å utvide fedrekvoten fra seks til ti uker. To nye uker legges til som en forlengelse av den samlede stønadsperioden. To uker tas av den delen av stønadsperioden som i dag er til fri fordeling mellom foreldrene. Endringen foreslås å gjelde for fødsler og omsorgsovertakelser fra og med 1. juli 2009.

Den samlede stønadsperioden ved fødsel blir dermed opptil 46 uker med 100 prosent inntektskompensasjon, eller 56 uker med 80 prosent inntektskompensasjon. Ved adopsjon blir stønadsperioden henholdsvis 43 og 53 uker. Fedrekvoten vil i alle tilfeller utgjøre ti uker av den totale stønadsperioden

Skrevet

Mener å ha lest en plass at de ønsker at fedrekvoten skal bli 14 uker... flere som har lest det? Og vet noen i tilfelle hvordan det kommer til å bli? Gies det 4 nye uker, eller taes disse fra felleskvoten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...