Gå til innhold

Bør jeg finne meg i dette? Ang. økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har en felles konto hvor vi betaler alle utgifter fra. Etter at vi har overført til denne sitter han hver mnd igjen med ca 6-7000 mer enn meg. Jeg har nok penger til overs jeg også, det er ikke poenget. Han bruker heller ikke det han har mer enn meg på seg selv, men sparer slik at vi kan kjøpe t.d pc, kamera,tv og slikt når vi trenger det.

Likevel ønsker jeg at vi betaler prosentvis etter inntekt inn på felleskontoen, og at hver av oss så setter til side det vi vil på egen sparekonto. Han mener på sin side at det ikke ville fungert fordi da hadde jeg bruke mye mer penger på personlig forbruk. Der har han muligens et poeng, men slik det er nå føler jeg det bare er han som har oppsparte midler, og at han da har mest å si for hva disse pengene skal brukes til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å svare på uten å vite mer om dere. Dersom du f.eks bruker mye penger til klær/sko/vesker (som du egentlig ikke trenger, bare har lyst på), frisør, hudpleie osv hver mnd og aldri bidrar til felles ting nesten som dere trenger så kan jeg faktisk forstå ham litt. At han vil ha kontroll på at dere også har råd til det dere trenger av nye litt større ting i stede for at de blir brukt opp på tull. Er dere egentlig helt enige i pengebruken er det noe annet. Vi har helt felles økonomi, men vi er også helt enige om hva penger bør brukes på og ikke brukes på. Jeg har nok et noe større personlig forbruk enn ham, men ikke mye (bruker kanskje 200-400 kr mer enn ham pr mnd i snitt på klær ol), og han har ikke noe i mot det heller heldigvis, så da går det greit.

Skrevet

Da hadde det vel blitt slik at du bruker pengene på klær, sminke, vesker og sko, og han likevel må betale de dyre tingene med sine penger

Skrevet

Jeg syns du skal finne deg i det ja. Han virker fornuftig.

Skrevet

Jeg ville heller foreslå at dere fikk alle inntekter inn på en felles konto. Derifra ble det overført samme sum til hver av dere til eget forbruk og så mye som dere skal til sparing. Det som er igjen bruker dere utgifter slik som nå. Blir det noe igjen blir dere enige om hvordan det skal fordeles.

I mine øyne er heller ikke en prosentvis innbetaling retferdig. Jeg synes dere bør ha like mye å rutte med begge to, og at dere bør ha en felles sparekonto til spessielle ting. Eneste untak er hvis en av dere har hat en tendens til å bruke opp sparepengene på ting den andre ikke er enig i.

Skrevet

Noe sånt jeg tenkte også!

Vil gjerne ha flere innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...