Gå til innhold

Angående turnusarbeid når man er alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver kreve at man må jobbe turnus når man er alenemor?

Skal tilbake i jobb 5.mars, har ingen dagmamma eller barnehageplass til jenta mi på 10 mnd. (kommunen har lovt meg barnehageplass fra høsten av)

Men i den jobben jeg har så er det turnusarbeid, skiftene er som følger:

7-15

8-16

9-17

10-18

12-20

Kan de da kreve at jeg følger turnusen?

Det ideelle for meg er 8-16 hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de kan kreve det, kan du ikke jobbe slik, må du nok finne en annen jobb. Men det er jo alltids lov og høre med sjefen.

Skrevet

Hmm, jeg trodde det fantes regler ang, dette jeg, at de skal tilpasse når man er alenemor og har små barn osv......

Skrevet

Har aldri hørt om at man slipper å jobbe turnus fordi man er alenemor..

Skrevet

Det har jeg mine tvil på. Hvorfor i all verden skulle det egentlig vært det? Arbeidsgiver kan vel ikke lage stillinger pga noen er alene med barn?

Skrevet

Da er det rart at nesten alle på jobb som har barn, og som IKKE er alenemødre slipper å følge skiftplanen.

Skrevet

Er ikke snakk om å lage stillinger, men om å få gå kun ett skift, altså 8-16. For egentlig så rulleres det på hver uke hvilket skift man kommer på den uka.

Skrevet

Vet at mange har 8-14 jobb i f eks matbutikker. Dette er da en avtale de har. Og tjener sikkert ikke like mye som de som jobber turnus. Du kan som sagt høre om de har noen ledig 8 -16, men det er ikke noe de tillrettelegger. Vet om en del som har vært lenge ansatt som etter hvert kanskje har mulighet til og jobbe slik .

Skrevet

Uansett så er det vel ikke verre enn at du faktisk snakke med sjefen din, han/hun vet nok det bedre enn en gjeng mødre her inne..

Lykke til

Skrevet

Nei du har ingen rett til det. Men du kan jo spørre jobben din.

En jeg jobbet med spurte om det, men det fikk hun ikke for det ville ikke være retferdig for alle oss andre som jobbet der og da måtte ha tatt mange flere sene vakter. Heldigvis bestemte sjefen dette uten å spørre oss. Hun måtte slutte og ta seg annen jobb.

Skrevet

det kommer nok helt ann på arbeidsgiver,og hvilken muligheter de har til dette.Kommer jo ann på om det er noen andre som er villige til å ta flere sen vakter feks.Elelrs kan de jo bli for få på senvaktene...Men noen er jo glad i senvakter og ønsker helst det,så kanskje du er heldig.

Så er jo bare å spørre,ingen som blir sure for et spørsmål=)får enten ja eller nei

Skrevet

Selvsagt kan arbeidsgiver kreve det.

Det eneste du har rett på er å redusere stillingen din dersom du har små barn (under 10). Da vil du naturlig nok få redusert lønn også.

Skrevet

Du har ingen spesielle rettigheter i arbeidslivet fordi du er alenemor, tenk så urettferdig for den mammaen du jobber sammen med som har en mann da og må jobbe bare kvelder for å tilfredstille deg...

Men det er ikke noe problem å spørre, kanskje har arbeidsgiveren din mange studenter i jobb akkurat nå som gjerne tar noen ekstra kveldsvakter så du kan jobbe bare dag, du kan jo være heldig.

Eneste spesialbehandlingen jeg har hørt om med enslige mødre og skiftarbeid er at de slipper karantenetiden på 8 uker etter permisjonen når de må si opp jobben sin fordi arbeidstiden er uforenelig med barnehage, de får arbeidsledighetstrygd fra dag en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...