Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp..begjæring om tvangssalg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev ifra tingretten om at huset vårt er begjært tvangssolgt!! Pga sambo har vært slurven og ikke betalt huset hver mnd (dette var før jeg begynte å betale i huset også). Derfor har huslånet gått til inkasso!!!

I tillegg har han et anna lån på et par hundre tusen som også er gått til inkasso pga han har fått ny jobb for en stund tilbake og da er alle de faste trekkene som den andre jobben hadde forsvunnet, og dette har selvfølgelig ikke sambo ordnet så lånet har jo ikke blitt betalt på noen mnd...

Men så står et siste lån der i begjæringen, men det betaler sambo ned på hver mnd...en god slant med penger også...

Kan vi få ordnet dette? Heldigvis er det ingenting som står i mitt navn av disse inkassosakene..., men hvordan ordne dette?????

HJEEELP. vil ikke bo på gata med dattera mi.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med kreditorene så raskt som mulig og hør hva som skal til for og få en snarlig løsning i saken, de vil nok neppe la huset gå på tvangsalg dersom dere er villige til og ordne opp i saken. Men de har jo nå begjært det tvangsolgt ettersom dere ikke har betalt på flere måneder. Ønsker dere lykke til, håper det ordner seg for dere!

Skrevet

Jeg har vært i dine sko:(

Min erfaring er at banken og andre kreditorer ikke er særlig samarbeidsvillige når det først har gått så langt som begjæring av tvangssalg....dessverre:( Og om den ene kreditoren går med på å lage en avtale med dere er det ikke sikkert de andre vil.

Fordelen dere har er at det IKKE står i ditt navn. Kan du overta lånene tro?

Har dere noen som kan kausjonere for dere?

Selv om det er gått til tvangssalg blir det ikke registrert betalingsanmerkning, så om dere ikke har anmerkninger fra før av kunne dere kanskje samlet lånene i en annen bank?

Med huslån vet jeg at du har mulighet til å gjøre deg ajour med månedsbetalingene så trekker de saken tilbake, samme gjelder andre lån. Er det derimot en regning av et eller annen slag, og de har fått pant i boligen må du betale ut hele før saken trekkes.

I vårt tilfelle var vi to mnd etter med huslånet, vi kunne betale oss ajour, eller gå med på frivillig salg av boligen. Vi skulle flytte uansett, og valgte det siste.

Ikke vær redd for å oppsøke hjelp, kontakte banker, flytte lån, sosialkontor osv.. Kan det hende dere kan flytte lånet over til husbanken?

Håper det løser seg for dere!

Stor klem fra ei som vet hvordan du har det!

Skrevet

HI her!

Er du her enda anonym 09.32?

Huslånet er allerede i husbanken... Dersom vi gjør oss ajour med det lånet trekker de da saken tilbake?

Ellers er det kun en kreditor som har alle sakene... Tror ikke noen banker er så villige til å hjelpe siden sambo har en del inkassosaker fra før som jeg har hjulpet han utav så godt som alle snart.. Jeg visste jo ikke om dette før vi flyttet sammen.. og når babyen var på vei kunne jeg jo ikke bare stikke av! Litt av ei gjørme...

Vi har kanskje en kausjonist, hva gjør vi videre da? Går i banken og ber om et lån som dekker alle "små"lån (2 stk) og gjør oss ajour med huslånet, deretter er vi på rett kjøl igjen eller?

Skrevet

Jeg er ikke 09.32, men et tips: Ring gjeldsofferforeningen. De kan komme med innspill og gode råd.

Skrevet

Ok, tusen takk..Nestent lyst til å bare komme meg utav dette siden ingen av sakene står på meg, og gudene vet hvor mye penger jeg har brukt for å hjelpe sambo utav de andre inkassosakene..

Men det klarer jeg jo ikke..sa står sambo uten hus,bil,møbler..omtrent det han går og står i....

Skrevet

Ja er her enda :)

De trekker saken om dere kommer dere ajour ja! Så er det å gå til banken for å dekke inn de andre lånene, med kausjonist går det sikkert bra!

Er du sikker på at det er flere enn husbanken som har begjært tvangssalg?

Det pleier ikke være flere enn en kreditor som sender inn begjæringen nemlig. Det kan hende det er flere som har tatt pant i boligen, og at det var dette du fikk oversikt over? For om husbanken trekker tilbake sin begjæring om tvangssalg må de andre kreditorene sende inn en egen begjæring, og om dere lager en avtale om nedbetaling med dem kan det jo hende dere slipper å dra inn kausjonist og sånn.

Men se nøye etter på hvem som har begjært tvangssalget.

Så god du er som har vært der for samboeren din til tross for dette, de er mange som ville uansett barn eller ikke.

Skulle ønske jeg fikk gitt deg mailadressen min, eller telefonnummeret mitt, det er jo så greit å ha noen å snakke med når det gjelder slike ting.

Skrevet

Gikk litt fort i svingene her:) Mente så god du er som har vært der for samboeren din, det er det mange som ikke ville vært uansett barn eller ikke.

Skrevet

Jøss jeg blir helt oppgitt over hvor mange damer som kaster bort pengene sine på slike idioter.

Jeg ville stukket med en gang jeg hadde oppdaget dette og i allefall ikke kastet bort pengene mine. Ten på hva du kunne spart deg opp om du ikke hadde brukt de på hans regninger. Og du sitter igjen med ingen ting.

La huset gå til tvanssalg og la han ordne opp i pengesakene sine. Om han ikke skylder så mye nå blir det kanskje noe igjen etter salget og om du fortsatt vil være sammen med han kan dere leie dere en leilighet til dere har spart opp til nytt hus som han også klarer å betale på.

Få opp øynene dine dame. ikke vær en så blåøyd.

Skrevet

ta kontakt med namsmannen som sitter på lensmanskontoret å søk om gjeldsordning. og ring ditt i morgen.

Skrevet

Vel, blåøyd eller ikke så er faktisk dette mannen jeg skal gifte meg med....stiller opp da..

Jeg får lønningen hans på min konto nå og betaler alle regninger...han får lommepenger av meg og sånn kommer det til å være frem til alt er ordnet og en stund etter det også..

Det jeg ikke visste var at han hadde hoppet over noen mnd med huslånet og nå er det gått litt langt med denne begjæringen..

HI

Skrevet

Det er nok bare husbanken som har begjært tvangssalg av bolligen, men vi har et kommunelån som har tatt pant i boligen om jeg forstår papirene rett..og i tillegg står det oppført et siste lån som også har tatt pant i boligen, men det lånet trekkes det på fra sambos konto hver mnd! Hvorfor står det der da? Når han betaler ned på det lånet...

Hjelpes....

HI

Skrevet

Du burde vel ikke gifte deg med han før disse penge probleme er løst, er det ikke slik at når dere gifter dere, så blir du med på hans gjeld, eller noe slikt no?

Sånn at hvis det værste skulle skje, å han fallerbort, så må du betale?

(finnes jo forsikringer som sletter meste parten av gjelden når en fallerbort, men ville satt med nøye inn i dette før jeg giftet meg med en med store økonomiske problemer, ikke fordi at folk som ikke har peiling på penger ern "onde", men fordi at man vet aldri hva fremtiden bringer)

Håper det løser seg for dere.

Skrevet

nei jeg kommer selvfølgelig ikke til å inngå ekteskap før dette er i orden..

Skrevet

Syntes det er så langt ifra blåøyd som man kan få blitt!!

Hun innser at folk ikke er perfekte, og elsker han til tross for dette.

Det er innmari lett å falle i gjeldsfellen, og forferdelig vanskelig å komme seg ut igjen.

HI overser ikke problemene, hun tar tak og gjør alt for å ordne opp....og holder samtidig familien sin samlet!

Samboeren din er en veldig heldig mann, og jeg er sikker på at bortsett fra dette med gjeld er du en veldig heldig dame som har han :)

Høres ut som dette går greit, om dere har mulighet til å komme dere ajour er jo saken løst:)

Skrevet

Vi er der vi også......fikk brev fra tingretten på torsdag.

Kjøpte hus før vi fikk solgt, sitter med to boliger og selv om den ene er utleid nå, har vi 4000 i ekstra utgifter på den.

Den sto tom det første året, og det er det som kommer nå.....vi klarte ikke alle utgiftene.

Sitter her med fire barn og aner virkelig ikke hva vi skal gjøre.....

Må ta noen tlf i morra bla til kommunens gjeldsrådgiver etc.

Har ikke noe gode råd til deg desverre, kanskje det hjelper å vite at du ikke er alene...:)

Skrevet

Ikke ta noe lån over på deg før du er den som har full kontroll på begge sin lønn, betaler alle regninger osv... Han er tydeligvis veldig uansvarlig med penger.

Skrevet

Så ikke denne før nå:)

Da er det bare husbanken som har begjært huset solgt :):) Om dere kommer dere ajour med det er saken i orden!

Grunnen til at de andre sakene står oppført er at de opplyser om hvem som har pant i boligen. Hadde huset blitt solgt ville disse fått utbetalt pengene sine ved event overskudd.

Selv om samboeren din har en betalingsavtale som han overholder sletter ikke kreditoren pantet i boligen før saken er gjort opp.

Ta en tlf til husbanken i morgen og hør hvor mye som skal til for at dere er ajour, og at saken trekkes. For å føle deg helt sikker kan du jo også ringe tingretten og forsikre deg om at saken trekkes om husbanken trekker begjæringen.

Skrevet

Takk for den anonym 11.44... Må si at tårene triller, det er ikke alltid like lett dette her. Sambo skal kontakte kreditor i morgen og høre om et familiemedlem vil stille som kausjonist siden det nå er jeg som skal ta over hele økonomien...

Skjønner ikke at folk bare kan stikke av og splitte familien pga slike ting som dette, selvfølgelig så har jo tanken streifet meg, men det skjer bare ikke.. Jeg er bare såvidt begynt på 20-årene og har baby på bare måneder.. Syns jeg er tøff som klarer å holde hodet kaldt akkurat nå! Det er ikke ment som selvskryt, men jeg kunne fint bare gått hjem til foreldrene mine og latt sambo sitte igjen med alt gjelda si.., men det skjer ikke..

Håper vi får en kausjonist så vi kan "begynne på ny".. da kommer vi heller til å prøve å få solgt huset selv, komme ajour med alt gjeld og begynne på ny.. Kanskje jeg er dum, men ...

Skrevet

Nei, kommer ikke til å ha noe lån på meg i det hele tatt.. Men får sambo ta opp lån med kausjonist selv om han har en del betalingsanmerkninger?

Skrevet

La inn et svar til deg litt lenger opp i tråden, men var såpass treg med å svare at det ikke er sikkert du så det:)

Om det bare er husbanken som har begjært tvangssalg trenger dere nok ikke å ta opp noe lån, dere må bare komme dere ajour i forhold til husbanken.

Om samboeren din får lån med anmerkninger kommer vel litt an på banken, men vil tro de er villige til å hjelpe.

Klarer dere å komme dere ajour med husbanken uten å ta opp lån?

Skrevet

Nei, det gjør han nok ikke med mindre han har et ekstremt godt forhold til rådgiver i banken....

Skrevet

klarer nok å komme ajour med husbanklånet, men problemet er at vi klarer det ikke akkurat nå.. dåpen er klappet og klar og det har vi brukt pengene på denne mnd så har ikke mer enn til maten før lønningen kommer i slutten av mnd...

Skrevet

Dytter litt.. trenger litt råd fra noen som har vært i samme situasjon..

Skrevet

Så fint at dere står sammen om dette. Det er det ekteskap handler om.. i gode og onde dager. Dette er de onde, og det kommer helt sikkert gode. Du får ta over økonomien 100 prosent. Jeg kan ikke noe om dette men jeg ønsker deg all mulig lykke til med å ordne opp i rotet til mannen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...