Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et innslag på LEGENE i går. En familie opplevde at sønnen hadde fått Cerebral Parese. Heldigvis hadde de høstet stamceller fra navlestrengen da han ble født. Disse stamcellene fikk han i et prøveprosjekt innsatt i kroppen sin og han ble tydelig mye bedre. Stamceller skal i teorien (det forskes jo ennå på dette) kunne kurere det meste av sykdommer, fra hjerneskader til kreft. Jeg bestemte meg for at når jeg kommer til føden, vil jeg gi beskjed om at det skal høstes stamceller fra navlestrengen FØR den kuttes, slik at min baby får alle sjanser i livet til å kureres fra det som måtte komme av sykdommer. Forhåpentligvis vil hun aldri få bruk for dem, men tilfelle... De blir vel lagret hos patologen regner jeg med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blir dette gjort i norge? jeg mener, får man lagre stamceller? trodde det var ufattelig dyrt og at man ikke gjorde det med mindre man fryktet sykdom... usa er jo tross alt ganske anderledes enn norge... kan ikke finne noe info om praksisen på norske sykehus ang dette. har du lest noe noen plass?

Skrevet

Har sett et firma som annonserer for dette i bladet Gravid. Firmaet heter Cryo-Save. Så dette er nok noe som må ordnes og betales privat. Du kan jo sjekke dette firmaet på nettet...

Skrevet

ja den så jeg også. så du prisen? den er nemlig helt vannvittig...

Skrevet

-Er i utgangspunktet ikke noe for meg. Men jeg kan tenke meg det er endel??

Skrevet

Det er nok ikke bare å be om dette på føden. Man må, såvidt jeg har skjønt, ha med noen fra det firmaet som driver med dette. Koster noen 10 ooo`er, så fryktelig dyrt.Dessuten strides de lærde hvorvidt det har noe for seg. Uaktuelt for vår del. Men selvfølglig håper jeg at jeg ikke får grunn til å angre i framtida, hvis det viser seg at dette blir det helt store, og virkelig kan brukes til noe nyttig..

Skrevet

Som skrevet lengre opp er dette noe du må ordne på forrhånd og det koster.

Det er uansett fullt mulig å høste stammceller hvis kreft oppstår for så å sette disse tilbake. Dette gjøres både hos barn og voksne i norge og inngår i mange kreftbehandlinger.

Med andre ord; jeg tar i hvertfall sjansen på at det ikke vil være behov for noe slikt og skulle det ikke være tilfelle...............ja, så vet jeg prognosene for barn er veldig gode.

Skrevet

Det koster ja ca 10-20 tusen tror jeg?

det må ordnes på forhånd. Jeg har ikke gjort det, men det ville mislykkes under begge mine fødsler uansett. Første gang så var det jm som sa det og andre gang gikk fødselen for fort til å kunne planlegge noe som helst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...