Gå til innhold

Tredjegangs: hvor lange fødsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt tidlig å tenke på fødsel nå kanskje, men har hatt to veldig forskjellige fødsler og lurer på hvilke erfaringer dere med tre barn har med siste fødsel?

Nr 1 tok over 30 timer, var en "masete" fødsel med lite effektive rier og følte alt var et eneste surr (kjente ikke engang forskjell på åpningsrier og pressrier...), og det endte med både vakuum og tang. Så var til vurdering da jeg gikk med nr 2 i forhold til ks om det samme skjedde igjen. Så skal si overraskelsen var stor da vannet plutselig gikk uten forvarsel og gutt nr 2 var ute 2,5 timer etterpå!

Har fått de to andre i Oslo, og da er jo veien til sykehuset ikke lang (rakk såvidt fram med nr 2 fordi jeg ikkje skjønte hvor fort det gikk før det nesten var for seint). Nå har vi imidlertid flytta ut av byn og har betraktelig lenger vei til sykehuset...... Så jeg har allerede begynt å tenke på hvordan det skal gå når fødselen setter i gang..... Vet jo at ingen fødsler er like uansett, men mener jeg har lest at den tredje fødselen ofte tar lenger tid enn den andre????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ble ikke mine fødsler målt hele tiden, men med første var jeg på sykehuset når de satte igang fødselen og fra de målte 2 cm åpning og sendte meg opp på føden og til babyen var ute tok det litt over 2 timer. Styrtfødsle med andre ord.

Så flyttet vi slik at vi nå har 1,5 time å kjøre til sykehuset. Du kan trygt si jeg var nervøs da vi ventet nr 2. Denne gangen tok det derimot tid. Som deg hadde jeg endel ineffektive rier og alt var mye rot, kjørte inn etter ca 4-5 timer med smårier og fikk konstantert 4 cm åpning. Etter det tok det 10 timer før ungen var ute, men for meg var det en behagelig opplevelse da (i den grad en fødsel er behagelig), fordi jeg fikk så mye og lange pauser.

Med nr 3 tok jeg det mer med ro. Hadde maserier i et par dager før det en kveld begynte å bli mer og mer rier utover kvelden. Tenkte at nå var det kanskje igang og ringte jm, hun ba meg avvente litt siden riene var så korte og uregelmessige. La meg på sofaen og så på tvog riene dabbet litt av, men så tok det seg litt opp. de varte i maks 30 sekunder, stort sett ca 20 sek, og kom med alt fra 2-10 min mellomrom, men vi bestemte oss for å kjøre likevel. Var fremme på legevakten (er næremere og vakthavende jm møtte oss der) en time senere, halv ett om natten og hun målte 4 cm åpning og sendte oss videre til sykehuset. 4 timer senere var han ute :-)

Er litt spent på tempoet denne gangen, men får ta det som det kommer. Ringe ambulanse dersom de føles som det går fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...