Gå til innhold

Er vi FOR snille med gutten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål det her, men jeg skal prøve å forklare..........

Han er 1 år. Gråter han når han har lagt seg, tar vi han opp og koser med en gang.Gråter han når vi kjører bil, stopper vi og en av oss setter oss bak sammen med han. Han er virkelig sjefen i huset, og jeg er livredd for at det skal bli sånn at han bestemmer over oss foreldre. Vil jo vise at foreldrene bestemmer, ha klare regler og grenser. Ved hvilken alder bør man begynne med det? Jeg klarer ikke helt å finne balansen, snill/omsorgsfull eller dumsnill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aldri helt lett og vite når man skal begynne å sette grenser. Jeg følte at når jeg så at barnet forsto hva jeg formidlet, var det greit å være streng. Dette får du vurdere. Unger er forskjellige.... Men i ettårsalderen kan du begynne å forklare og sette litt grenser. Det tror jeg de fleste gjør. Men det viktigste du må passe på er om barnet er redd eller om det bare styrer deg. Dette hører du som regel. Hvis barnet er redd er det en selvfølge å trøste, men er der bare selskapssyk eller andre ting, kan det av og til være viktig og sette grenser. Hvis ikke kommer du til å slite deg helt ut. Du får også veldig mye igjen for å snakke med barnet og sette grenser tidlig. Jeg har en nå en treåring som lyer, takker for maten og kan være hos andre og jeg får bare skryt. Man må av og til ta noen tak, men du får uendelig mye igjen senere. Husk det er du som styrer dette ikke ungen.

Skrevet

Dere viser omsorg for gutten deres. Det er viktig for å skape en trygg unge. Å sette grenser handler om noe helt annet enn å la være å høre på barnets behov.

Skrevet

JA HERREGUD!! stoppe bilen om dere er i bilen.. Dere skal få det gjøy når han blir eldre og det er viktigere ting det er snakk om han vil.. Begynn med grense setting for dere oppdrar en ufordragelig drittunge.. Kanskje det ikke vises nå, men det kommer garantet frem når han blir eldre..

Skrevet

Det er ikke snillt å lage en unge som tror hele verden snurrer rundt han. Han må også lære å ta hensyn. Men ikke i en alder av 1,5 år.

Skrevet

Godt svar, 22.34.

Hos oss tar vi snuppa opp e.l når vi hører hun er engstelig eller har reelle behov, men gjør andre ting hvis vi hører det er "manipulering av omgivelser", eller testing av grenser som de faktisk og helt naturlig gjør fra de er ganske små.

Skrevet

Jada, men barnet har nok ikke behov for at man skal stoppe bilen.

Det er å dra det litt langt da.

Skrevet

Gutten vår er 6, å han har ikke noe problemer med lange turer.

Å vi kjører 3 ganger i året til stavanger (bor i oslo) for å besøke mamma og pappa.

Når han var liten, så stoppet vi hver gang han gråt. Men som sagt, nå stopper vi bare når vi skal på do, og når vi skal spise.

Så det du skriver der 22:37 er jo regelrett tull.

Skrevet

Det er vel på tide å begynne å sette noen grenser synes jeg... Hvis det skjer en gang iblandt, de eksemplene du nevner så synes jeg det er helt ok, men om det er mer enn regel enn unntak at dere feks må stoppe på en bilreise og sette dere bak osv så er det nok på tide å sette noen grenser.. Han er nok smart han gutten deres , som de fleste andre barn vet de godt hvilke knapper de skal trykke på for å få foreldrene på sin side. Bli enige om hva som er akseptabelt og ikke, sett noen grunnregler og vær konsekvente. Dere har så utrolig mye igjen for dette senere. Noen tårer blir det sikkert, men mann får lønn for strevet :-)

Skrevet

Man hører vel som regel hva slags gråt det er? Sår, sinna, trassig, eller bare "tørr". Er den sår eller sinna i bilen, er det jo oftest et reelt behov det er snakk om: Sittet for lenge i samme stilling, bleie, sult, tørst. Det vil jeg vel si at kvalifiserer til et stopp.

Skrevet

Nei det synest jeg ikke dere er.

Skrevet

barn er forskjellig!

noen trenger ikke så strenge grenser, mens andre kan man ikke vike en tomme på.. (erfart begge deler)

dere vil nok erfare hvordan barnet deres vil bli. man må bare prøve seg fram..:)

men kjærlighet kan de aldri få nok av uansett!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...