Gå til innhold

Trygg mat


hirly

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg noe hjelp her :)

 

Hva kan jeg trygt spise og hva bør jeg styre unna nå som jeg er gravid? Har ikke tenkt på at jeg kanskje bør kutte ut enkelte matvarer..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for tips til fin link :)

 

Men nå dukker det jo opp flere spørsmål.. Kan jeg ikke spise spekeskinke???? Siden jeg ble gravid (også før jeg fant det ut) har jeg drømt om spekeskinke om nettene nesten. Blitt helt hekta på det.. Men har aldri spist det før.. Kan jeg fryse den også (sånn som en her inne sa en kunne gjøre med salami)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

 

Du vil nok høre og lese om masse forskjellig mat og drikke som du BØR og IKKE MÅ/BØR spise mens du er gravid..

 

EN god regel tenker jeg er å holde deg unna rå mat (kjøtt og noen typer fisk), dette for å unngå noen infeksjoner som kan gi skader på fosteret.

 

Kok/gjennomstek kjøtt/pølser etc.

 

Ang. kaffe, Coa etc så er det nok lurt å trappe ned hvis du drikker store mengder hver dag men mange gravide drikker cola og kaffe og annen brus hver eneste dag uten at det tar skade :)

 

Vær fornuftig og spis/drikk alt med måte, så skal du se det går bra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trodde jeg at det var sunt og bra å spise fisk fra havet.... men så skal en visst ikke spise laks heller.. jeg blir sprø om jeg skal fortsette å bekymre meg for det jeg putter i meg... Kjenner virkelig matlysten har økt..

 

Hva spiser dere som pålegg og middag? Trenger noen sunne, trygge, gode tips her for nå er jeg tom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi kan man også helt fint spise, men man skal styre seg unna tunfisken. Ellers også være forsiktig med kamskjell og østers :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at man kan spise spekemat så lenge det har vært i fryseren først et par dager. Dersom man fryser ned for eksempel indrefilet, kan man da spise den uten at den er gjennomstekt etterpå? JEG HAR SÅ LYST PÅ ROSA KJØTT!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter det jeg har lest så er det Listeria og Toxoplasma som er farlig for de som er gravid. Å frysing fjerner ikke listeria... så hjelper nok veldig lite å fryse maten... bakterien blir ikke borte.

 

Lurer nå litt på dette med fiskeprodukter, lever er vel ikke bra? Er jo mølje tid her nord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer mener jeg.

 

Listeria kommer f.eks av upasturiserte oster...brie,camerber ol. men dette står som regel på osten. Dersom ikke bør man vel holde seg unna. Toxoplasma finnes i bl.a. jord og katter. Man skal passe seg for avføring av katter, og derfor alltid vaske hender etter kontakt med katt i allefall før måltid. I og på grønnskaker er det også jord. Derfor viktig å skylle og vaske denne godt. I store fisker er det ofte endel større andel tungmetaller. Som f.eks tunfisk som er veldig stor. Tunfisk på boks er ofte små fisker som er brukt og jeg fikk "lov" å spise det i forrige svangerskap. Spiste også laks. Ikke ørret over 3 kg. Det holdt jeg meg unna ubehandlet mat, der temperatur enten har frosset eller vært tilstrekkelig varm til å drepe bakterier.

 

Legen min sa at toxoplasmose ikke var farlig før etter uke 12. Litt usikker her. Forrige svangerskap var jeg i syden, og da tok jeg blodprøve når jeg kom hjem for å sjekke. Noen jenter har hatt denne toxoplasma-bakterien som små jenter når vi lekte i sanden., og har blitt fortalt deretter at dersom man har den i kroppen/har hatt den er det ingen fare. Men den er relativt skadelig ellers. Kan gjøre barnet blind og/med hjerneskade fikk jeg høre forrige gang...

 

Man kan jo høre litt med legen sin om dette eller jordmor, det sies jo litt forskjellig overallt.

 

Jeg var HYPER forsiktig på mat forrige gang, tror jeg skal slappe litt mer av nå... blir så sliten av hele tiden å analysere hva man spiser!

 

Stikkord: VASK, KOK, STEK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...