Gå til innhold

Jeg fikk en gutt! det ble keisersnitt (lang historie)


Snia.gutt07,gutt09,?13.6.12

Anbefalte innlegg

Hadde termin den 4 januar. Startet på lørdag 10 og gikk å la meg med det jeg trodde var sterke kynnere, det tok seg opp på søndag og da skjønte jeg at dette er endelig rier. De tok seg opp iløpet av dagen og når vi spiste middag i 5 tiden så var det 5 minutter i mellom, og ganske vonde. Men ikke verre enn at jeg fikk spist i mellom:-) Min første fødsel to nesten 30 timer, så var forberedt på at dette også kunne drøye ut. Men mannen min syntes dette begynte å bli skummelt, så ringte til føden kl 18 og fortalte hvordan det lå an. De ville ha meg inn til sjekk, men jeg sa jeg trodde at dette ikke hastet å ville vente noen timer. Skulle da ned til ca 22.

 

Vi fikk ordna med barnevakt til vår førstefødte på 18mnd, og fikk kjørt til St.Olavs. Det er helt forferdelig å sitte i bil med rier, vi har også nesten 40min med bil. Kom til St.Olavs rundt 22:45, og hadde 5-6 cm åpning. Men der kjente jordmora med engang at lillingen lå i seteleie, noe jeg hadde mistenkt lenge, men min jordmor hadde sagt at det gjorde den ikke (hun skal få høre, må lære seg å høre på pasienten også). Ungen ble sjekket med Ul for å anslå vekt (legen tippa 3,6kg), og siden jeg hadde født en stor unge fra før så var oddsene gode for at en vanlig fødsel kunne gå bra. Men det torde ikke jeg, så da ble det satt kateter(ikke vondt i hele tatt) og barbert litt nedentil. Skreik som en unge da jeg måtte innpå operasjonsstua uten mannen min, enda jeg visste at han skulle få komme inn når jeg var ferdi bedøvd. Masse fremmede folk og var dritredd, skummelt. Alle ordnet med noe rundt med slanger og renset og greier. Og sånn spinal bedøvelse i ryggen, kjente at jeg hadde føtter og at noen tok på dem, men ikke noe annent. Sånn som kinnene er etter man har blitt bedøvd hos tannlegen.

 

Ungen ble løftet ut 00:25 den 12 januar, det ble en gutt som var 4,2kg(!!) og 51cm. Så er kjempe glad det ble keisersnitt, tror ikke jeg hadde klart en unge på 4,2 i seteleie. Det er enskikkelig rar følelse når de løfter ut ungen, som ett plopp også så godt å kunne trekke pusten plutselig helt ned i lungene. Fikk se gutten kjapt så fikk far bli med til et bord rettved sidenav, hvor de stelte og kledde han. Fikk kost litt med han jeg å før han måtte bli med faren ut.

Jeg ble kjørt på observasjon, og måtte ligge der i 1 1/2 time alene før jeg fikk møtte guttene mine igjen. Men var så neddopa og fjern at tida gikk heldivis fort.

 

Måtte ligge i 4 dager på sykehuset, og var kjempe godt å kunne komme hjem. Er faktisk i bedre form etter dette snittet enn jeg var etter fødselen til førstemann. Så enda keisersnitt heletiden har vært store skrekken, så sitter jeg igjen med en kjempe opplevelse som ikke var skummel (klart litt skummelt der å da men..)

 

Så takk for meg her inne, å lykke til alle ventende. Så snakkes vi etterhvert på din baby (,")",)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med den lille "store" gutten!

 

Rart jordmoren ikke kjente han lå i seteleie da.. Min jordmor har heller ikke kjent riktig etter, men ikke tatt så feil som din da. Hun mente hodet ikke er festet og at ryggen var mot høyre. Rett etterpå var jeg på sykehuset og der sa de at hodet ER festet, og at ryggen er mot venstre. Lyst til å si ifra jeg også..

 

Kos deg masse med guttene dine! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Ja kjenner jeg er litt irritert over at hun ikke tok meg på alvor, og heller sendte meg på ultralyd hvis hun bare var litt usikker. Men klart de kan jo ta feil de også da, er bare glad det endte så bra som det gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott at du har en bra opplevelse med keisersnitt. Skal ta planlagt keisersnitt i morgen og gruer meg veldig. Er førstegangsfødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...