Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert i et bryllup 3 uker før min termin til et familiemedlem på min manns side.

Vi bor i Oslo og bryllupet skal holdes i Bergen, så det blir veldig vanskelig for meg å dra i bryllupet pga avstanden.. Ikke ønsker jeg å fly så nære termin, og ihvertfall ikke kjøre over fjellet...

Jeg synes det er dumt og vanskelig om min mann skal dra i tilfelle det skulle skje noe når han er borte.

Han forstår ikke helt dette, siden det er 3 uker før..

Jeg har hørt om lignede tilfelle av en bekjent, og det er ingen morsom opplevelse å reise alene på fødeavdelingen fordi mannen din er så langt unna at han ikke kan delta.

Er jeg vanskelig som ikke ønsker at mannen min skal reise til Bergen og feire brudeparet??

Håper på konstruktive svar.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skjønner jeg at du ikke ønsker å fly

så nære terminen (er det lov, forresten..?) og

jeg skjønner godt at du ikke ønsker at samborene din drar

såpass lang i den perioden, ja.. Det er jo ikke gjort på

1-2-3 å komme seg fraOslo til Bergen.

Ønsker han egentlig å være med på fødselen, da?

Kan det tenkes at han ser på dette som en 'utvei' for å

slippe å være med? Det finnes jo menn som gruer seg sinnsykt

mye til å være med på en fødsel. Om dere ikke har snakket skikkelig

om hans tanker om fødselen før, så bør det iallefall gjøres nå!

Og ja, det hender jo at folk føder 3 uker før termin,

men det antar jeg at han vet godt.. eller..?

Hender jo at noen menn tror babyer kommer som bestilt på termindag! ;)

Lykke til!

Skrevet

Hei, jeg skjønner problemet, men jeg føler at dersom dette er noen som er nær din mann (du sier det er familie) så ville jeg ønsket at han skulle dra, men selv blitt hjemme. Hvis det er snakk om mere perifere venner så ville hverken de eller han lidd så mye av at han ikke kom.

Det er tre uker før termin, hvis han tar fly trenger han ikke være borte mer enn ett døgn, det er rimelig liten sjanse for at babyen kommer akkurat da. Kanskje du kan få noen til å være sammen med deg hvis du virkelig er redd for at noe skal skje?

Skrevet

Jeg syns ikke du er sær.

Det er ikke så uvanli å føde tre uker før, terminen regnes jo som to uker før og to uker etter termindatoen. Dermed er tre uker før termindatoen egentlig bare en uke før terminperioden.

Og uansett om det ikke skjer noe så er det slitsomt på slutten. Stor forståelse for at du ikke orker å dra over.

Men har du spurt mannen om han vil være med på fødsel? Om han ikke vil, så vil han jo ikke. Men da syns jeg han bør være ærlig om det.

Skrevet

Hei og takk for svar:)

Det er ingenting annet i verden han ønsker mer enn å være til stede når den lille kommer, han gleder seg så mye at jeg nesten ikke kjenner han igjen:)

Han er ikke en person som backer ut eller ikke stiller opp for meg, men jeg tror det er vanskelig for han å forstå at barnet i mange tilfeller kan kommer før termin og ikke bare etter...'

Han synes det er trist å ikke delta i bryllupet, men jeg prøver å forklare han at han kommer aldri til å tilgi seg selv, og vil synes det er enda tristere og ikke få muligheten til å være med på fødselen til sitt første barn..

Han forsår tankegangen min, men har vanskelig for å tro at babyen vil komme så tidlig..

Skrevet

Jeg synes ikke du er hverken sær eller vanskelig! Klar du vil at han skal være med på fødselen, og selv om bryllup er en spesiell opplevelse, så er da virkelig en fødsel også det. Og uansett hvor nære dette familiemedlemmet er, så er du og den lille nærmere.

Det er forøvrig ikke lov å fly de siste 4 ukene før termin, dette for at de ikke ønsker at fødselen skal starte ombord i flyet...

Du sier at han ønsker å være med på fødselen og gleder seg veldig. Hva om det skjer mens han er borte, og ikke kan være med?? Tror du han kan tilgi seg selv for at han dro? Og kan han kose seg i bryllupet og være der for brudeparet, hvis han egentlig vil være hos deg?

Bli hjemme begge to synes jeg. Kos dere, og gled dere til fødsel, og så drar dere på besøk til de som giftet seg og tar med knerten når den tid kommer. Blir mye koseligere for alle.

Skrevet

Forstår deg veldig godt, og det er jo ikke uvanlig at babyen kommer 3 uker tidligere,... men er også enig med hun som skrev at det skal mye til at fødselen skal skje akkurat det døgnet han må være borte. Det er i såtilfelle max uflaks... men man vet jo selvfølgelig aldri :) Dilemma. Ingen gode råd, men ville bare si at jeg forstår begge sider.

Skrevet

Jeg spurte samboeren min i går, og han svarte at han aldri ville ha reist!

Han har gjort det før (ikke med meg) - reist bort 2 døgn fire uker før termin, og selvsagt bestemte sønnen hans seg for å bli født akkurat da, og han gikk glipp av det hele.

Største feilen han noensinne har gjort, og selv om sjansen er liten, så er det så fryktelig om det skulle skje akkurat da...

Lykke til uansett hvordan dere velger å gjøre det :o)

Skrevet

Du har min fulle forståelse. Jeg hadde selv holdt meg hjemme. Har ei venninne som skulle på tur 3 uker før termin og besøke familien. Ca samme distanse og de skulle bare bli over helgen. Endte med at ho fødte på sykehus der familien bor. En uke før jul og 3 uker før termin. Hun ventet å gå over tiden som hun hadde gjort med de to første. Kjenner også noen andre som har fått både 5 og 6 uker før tiden. 2 av dem i forbindelse med turer.

Stå på ditt du og lykke til. Håper din mann forstår dette:-)))))))

Skrevet

Er ganske risky å være over fjellet når så nære termin. Hadde vel sikkert følt meg urolig også med tanke på at det kan skje når han er borte? Er jo ikke så skrekkeli uvanlig å føde 3 uker før termin? Tror nok at jeg hadde sagt det samme som deg, å be gubben holde seg hjemme..

Skrevet

Først og fremst, du er ikke sær og vanskelig :-)

Men utover dette så jeg si jeg er enig med evaperon. Jeg hadde nok latt han reise hvis han ville. Selv om mange føder 3 uker før, er det nok ikke det som er mest vanlig. Å gå glipp av en fødsel er selvfølgelig ikke noe ønskelig, men for meg hadde det ikke vært noe krise om så skulle skje. Kanskje føler jeg det slik fordi jeg har født før, eller fordi jeg har en mann som jobber slik at det ikke er noe selvfølge at han rekker hjem.

Uansett hvor mange ulike råd du får her, må dere begge to gjøre det som føles riktig for DERE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...