plutomamma_har_nr3_i_magen Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Har ikke fulgt helt med i timen her jeg, men har skjønt at far får utvidet permisjon etter 1.juli. Er det da slik at vi mammaer mister en mnd av vår permisjon siden far får 4 uker mer?
Gjest Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Far får to uker fra felleskvoten, og to uker i tillegg. SÅ samlet permisjonstid blir 56 uker med 80% og 46 uker med 100%.
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Kjenner at det irriterer meg grenseløst at ikke en kan velge dette SELV! Men godt ikke det gikk 4 uker av mors permisjom da, det trodde nemlig jeg. For oss er det kjempenegativt da vi taper masse penger på dette her. Men dog godt med to uker i TILLEGG, selv om ikke det er så voldsomt enkelt for min mann å være borte fra jobb...
Strandloppa og lillebror Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Jeg må visst ha det inn med teskje her. Er det sånn da at far får 10 uker, og fire av disse ukene tas fra mor? Eller er det fortsatt bare to uker som tas fra mor?
aomeg Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Far hadde 6 uker i utgangspunktet.Nå taes to uker fra mor og i tillegg får far to uker ekstra.
bompymamma Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Nei, han bestemmer selv når han vil ta disse ukene. Han kan dele disse ukene/dagene akkurat slik han ønsker selv, uke for uke eller dager for dager. Eneste kriteriet er at permisjonen blir tatt før barnet har fylt 3 år, og at dere ikke får et barn til før permisjonen er tatt (da falller permisjonen fra forrige barn vekk). Itillegg må han gi beskjed til nav når han ønsker permisjonen, før permisjonen din går ut. (ellers faller permisjonen vekk også her).
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Rart at de ikke kan organisere det slik at man får denne permisjonen i tillegg istedet for å måtte ta fra mors permisjon. Mange ammer jo fremdeles flere ganger om dagen.
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Nå må dere slutte! Ingen tar noen uker i fra mor!!!! Mor har 6 uker med permisjon etter fødslen og 3 uker før. Tiden etter dette og frem til fars begynner er _fellespotten_! Altså, den er verken far sin eller mor sin, man deler den som det måtte passe. Er nettopp slike holdninger som dere har som gjør at far nå tildeles lenger permisjon, nemlig at alt som ikke er tvunget over til en av foreldrene må jo være til mor. Hadde flere klart å fordele dette litt mer gjevnt når det passer så hadde vel ikke staten sett det som nødvendig med denne tvangsdelingen heller. Nå er det så mange som nesten tar det som en selvfølge at mor tar alt utenom fars uker at foreldeingen blir skjev og kvinner nedprioritert i arbeidsmarkedet. En begynnelse ville kanskje vært å slutte å kalle fellespotten for "mors permisjon", selv om det kanskje er hun som oftest tar denne.
CAT77 Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Helt enig Alva! Selv om jeg er motstander av tvang når et gjelder fordelingen av fødselspermisjonen, er et utrolig mange konservative jenter som ser på hele permisjonen som "sin". Mannen min og jeg delte permisjonen tilnærmet 50/50 sist og ble møtt med mange kommentarer på dette! Gir du bort DIN permisjon etc. var mange av kommentarene....! For vår del er det en verdi i seg selv at far også kan være hjemme. Merkelig at det alltid skal være såååå vanskelig at far skal være hjemme. Jeg skulle ønske at flere fordelte permisjonen jevnere frivillig slik at vi slapp den tvangen som nå kommer!
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Jeg kunne ikke vært mer enig! Med førstemann var begge studenter før han begynte å jobbe, så da var begge mye hjemme. Med de to neste fortsatte jeg å studere og da passet det oss at pappaen tok all permisjonen (jepp, dere leste rett, all permisjonen!), minus mine uker da. Han tok dem ut som gradert uttak over lenger tid slik at han jobbet noen dager i uken fordi om. Denne gangen hadde det passet oss best at jeg tok all permisjonen, men det får vi altså ikke mulighet til fordi han må ta 10 uker ellers faller de bort. Kanskje vis flere jenter hadde vært villig til å dele av fellespotten og flere menn villig til å kreve av den så hadde vi sluppet denne tvangen som nå lager en helv*** vanskelig situasjon for oss denne gangen (babyen var ikke akkurat planlagt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå